دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
جعفریه: «تابستانه کتاب» یارانه را مستقیما به دست قشر کتاب‌خوان می‌رساند

محمدعلی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث گفت: «پس از سال‌ها رکود، ارائه یارانه کتاب به مردم، آنها را به سمت کتاب‌فروشی‌ها هدایت کرد و کتابفروشان را در کانون توجهات قرار داد.» وی همچنین تشکیل یک اتاق فکر منسجم را برای خروج از بحران فعلی نشر ضروری دانست.

محمدعلی جعفریه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره طرح‌های اجرا شده از سوی موسسه خانه کتاب برای حمایت از کتابفروشان عنوان کرد: اگر به کتاب به عنوان کالای تجاریی نگاه کنیم، طبیعتاً سودی که از فروش آن حاصل می‌شود باید به طور متناسب میان پدیدآورنده، ناشر، توزیع‌کننده و کتابفروش تقسیم شود اما سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه نشر اجرا شد، کتابفروشان را به طور کلی از چرخه نشر خارج و بحرانی اساسی برای این صنف ایجاد کرد.

وی افزود: خوشبختانه پس از سال‌ها رکود در صنف کتابفروشی، ارائه یارانه کتاب به مردم از طریق کتابفروشی‌ها، مردم را به سمت خرید و مطالعه کتاب هدایت کرد و کتابفروشان را در کانون توجه قرار داد. به ویژه اجرای طرح‌های تخفیفی در قالب «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» در ایام رکود بازار کتاب، جانی دوباره به این حرفه می‌بخشد.

مدیر انتشارات و کتابفروشی ثالث درباره سقف تعیین شده برای یارانه کتابفروشان گفت: به نظر من این سقف باید برای کتابفروشانی که به لحاظ مراجعه کننده، فضای فروشگاهی و منابع، در وضعیت بهتری هستند افزایش یابد، چراکه مثلاً این مبلغ ممکن است در روز اول یا دوم اجرای طرح تابستانه کتاب به پایان برسد.

جعفریه همچنین درباره نحوه اطلاع‌رسانی طرح تابستانه کتاب عنوان کرد: جای تبلیغات این طرح در تابلوهای شهری و بیلبوردها و همچنین رادیو و تلویزیون خالی است و خود کتابفروشان کار اطلاع‌رسانی در این حوزه را به صورت محدود در فضای مجازی انجام می‌دهند و مشتریان خود را از آن آگاه می‌کنند.

وی یادآور شد: باید توجه داشت که این طرح برای حمایت از کتابفروشان نیست، بلکه برای حمایت از کتابخوان‌ها و خریداران کتاب به اجرا درآمده و کتابفروشان در این میان تنها مجرایی برای رساندن این یارانه به مخاطبان کتاب هستند.

وی افزود: البته به دلیل ارائه کتاب‌ها با تخفیف 20 تا 25 درصد، طبیعتاً مراجعه به کتابفروشی‌ها نیز افزایش می‌یابد و این موضوع تأثیر غیر قابل انکاری بر میزان فروش کتابفروشی‌ها خواهد داشت. بنابر این سیاست‌های به‌کار گرفته شده از نظر رساندن یارانه کتاب به مخاطب واقعی خود مسیر درستی را در پیش گرفته اما از نظر حمایت از کتابفروشان تحولی در وضعیت کتابفروشان ایجاد نمی‌کند.

مدیر انتشارات ثالث در این باره توضیح داد: به اعتقاد من مشکلات صنعت نشر در کشور ما بسیار حادتر از این حرف‌هاست و اجرای این گونه طرح‌ها بیشتر جنبه مُسکن در ایام رکود بازار کتاب را دارد. امروز تیراژ کتاب در کشور ما به حدود 300 نسخه رسیده که همین تعداد هم در انبار ناشران و کتابفروشان باقی می‌ماند.

جعفریه تاکید کرد: اگر قرار باشد نشر ایران از بحران فعلی خود خارج شود، این موضوع نیازمند تشکیل یک اتاق فکر منسجم با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها