حسین نوریان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان گفت: مدیریت استراتژیک از دیرباز در همه جای جهان از جمله کشور ما زیرمجموعه مدیریت شناخته شده است، البته از علومی محسوب میشود که در سازمانها بسیار پرکاربرد است و به نظر میرسد مستقیماً باارزش آفرینی و سوددهی سازمانها در ارتباط است.
وی ادامه داد: متأسفانه دانش مدیریت استراتژیک در ادبیات آکادمیک کشور ما چندان بهروز نشده و ما هنوز در سازمانها، مدلهای سنتی را به کار میبریم که متناسب با دگرگونیهای فضای کسبوکار و کسبوکار پیشبینیناپذیر محیط نبوده است.
وی افزود: در واقع بهکارگیری روشهای مدیریت استراتژیک در سازمانهای ما دچار سندرم مدل زدگی شده و افراد فکر میکنند اگر مدلهای قدیمی و چند تکنیک شناخته شده را به کار ببرند، نتیجه جدید و دقیق، کافی و سازگار خواهند داشت اما این طور نیست و این مدلها برای سازمانها دیگر کارگشا نیست.
این مشاور مدیریت، درباره راهکار پیشنهادیاش برای سازگارشدن سازمانها با شرایط مدیریتی جدید افزود: در حال حاضر به فراخور شرکتها و وضعیت داخلی آنها، مدیریت استراتژیک هر شرکت و سازمان نیز هم متفاوت است و مدلها هم باید متناسب با شرایط انتخاب شود. من در ۲۲ سال گذشته به ارائه خدمات مشاوره و تدریس مدیریت استراتژیک برای بیش از حدود ۱۰۰ سازمان مشغول بودهام و طی این دوران با چالشهای مختلف و متعدد سازمانها در استقرار نظام مدیریت استراتژیک آشنا شدم و بر این باورم که بهرهگیری مؤثر از فواید این نظام مدیریتی منوط به بهکارگیری بینشهای جامع در حوزه رهبری سازمانی، سازماندهی، فرهنگسازی و فناوری اطلاعات است.
نوریان دررابطهبا محتوای این کتاب گفت: من با سالها تجربه در حوزه مشاوره مدیریت استراتژیک و شناخت مدلها و چالشها، مجموعهمقالاتی فراهم آوردم که بهنوعی دانش مدیریت استراتژیک را متناسب و باتوجهبه شرایط سازمانی در کشور معرفی میکند.
این نویسنده اظهار داشت: بخشی از مقالات این کتاب درباره تمهیدات فرهنگی، ساختاری و تکنولوژیک لازم برای موفقیت در اجرای استراتژی در سازمانها است و بخشی دیگر از مقالات شیوههای نوین در تحول استراتژیک را تشریح میکند، برخی دیگر از مطالب درباره استراتژیهای کلان و عملیاتی مرتبط با فرایندهای مختلف است و برخی دیگر به اشتباهات ادراکی و ذهنی مدیران در تصمیمگیری استراتژیک میپردازد.
نوریان افزود: در این سالها سعی کردهام بینشهای سودمند و کاربردی تدوین شده توسط مدیران موفق و نیز شرکتهای حوزه مشاوره مدیریت استراتژیک و دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی را ترجمه و متناسب با نیازمندیهای شرکتهای کشورمان تدوین کنم. کتاب حاضر شامل تعدادی از مقالاتی است که بیشتر مورد توجه مدیران و پژوهشگران استراتژی قرار گرفته است.
کتاب «دیدگاههایی نو در مدیریت استراتژیک» توسط انتشارات گفتمان اندیشه معاصر به چاپ چهارم رسیده است.
نظر شما