چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۰
مدیریت استراتژیک در ادبیات آکادمیک ما به‌روز نشده است

اصفهان- حسین نوریان، نویسنده کتاب «دیدگاه‌هایی نو در مدیریت استراتژیک» گفت: مدیریت استراتژیک در ادبیات آکادمیک ما به‌روز نشده است و و ما هنوز در سازمان‌ها، مدل‌های سنتی را به کار می‌بریم.

حسین نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان گفت: مدیریت استراتژیک از دیرباز در همه جای جهان از جمله کشور ما زیرمجموعه مدیریت شناخته شده است، البته از علومی محسوب می‌شود که در سازمان‌ها بسیار پرکاربرد است و به نظر می‌رسد مستقیماً باارزش آفرینی و سوددهی سازمان‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: متأسفانه دانش مدیریت استراتژیک در ادبیات آکادمیک کشور ما چندان به‌روز نشده و ما هنوز در سازمان‌ها، مدل‌های سنتی را به کار می‌بریم که متناسب با دگرگونی‌های فضای کسب‌وکار و کسب‌وکار پیش‌بینی‌ناپذیر محیط نبوده است.

وی افزود: در واقع به‌کارگیری روش‌های مدیریت استراتژیک در سازمان‌های ما دچار سندرم مدل زدگی شده و افراد فکر می‌کنند اگر مدل‌های قدیمی و چند تکنیک شناخته شده را به کار ببرند، نتیجه جدید و دقیق، کافی و سازگار خواهند داشت اما این طور نیست و این مدل‌ها برای سازمان‌ها دیگر کارگشا نیست.

این مشاور مدیریت، درباره راهکار پیشنهادی‌اش برای سازگارشدن سازمان‌ها با شرایط مدیریتی جدید افزود: در حال حاضر به فراخور شرکت‌ها و وضعیت داخلی آنها، مدیریت استراتژیک هر شرکت و سازمان نیز هم متفاوت است و مدل‌ها هم باید متناسب با شرایط انتخاب شود. من در ۲۲ سال گذشته به ارائه خدمات مشاوره و تدریس مدیریت استراتژیک برای بیش از حدود ۱۰۰ سازمان مشغول بوده‌ام و طی این دوران با چالش‌های مختلف و متعدد سازمان‌ها در استقرار نظام مدیریت استراتژیک آشنا شدم و بر این باورم که بهره‌گیری مؤثر از فواید این نظام مدیریتی منوط به به‌کارگیری بینش‌های جامع در حوزه رهبری سازمانی، سازمان‌دهی، فرهنگ‌سازی و فناوری اطلاعات است.

نوریان دررابطه‌با محتوای این کتاب گفت: من با سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره مدیریت استراتژیک و شناخت مدل‌ها و چالش‌ها، مجموعه‌مقالاتی فراهم آوردم که به‌نوعی دانش مدیریت استراتژیک را متناسب و باتوجه‌به شرایط سازمانی در کشور معرفی می‌کند.

این نویسنده اظهار داشت: بخشی از مقالات این کتاب درباره تمهیدات فرهنگی، ساختاری و تکنولوژیک لازم برای موفقیت در اجرای استراتژی در سازمان‌ها است و بخشی دیگر از مقالات شیوه‌های نوین در تحول استراتژیک را تشریح می‌کند، برخی دیگر از مطالب درباره استراتژی‌های کلان و عملیاتی مرتبط با فرایندهای مختلف است و برخی دیگر به اشتباهات ادراکی و ذهنی مدیران در تصمیم‌گیری استراتژیک می‌پردازد.

نوریان افزود: در این سال‌ها سعی کرده‌ام بینش‌های سودمند و کاربردی تدوین شده توسط مدیران موفق و نیز شرکت‌های حوزه مشاوره مدیریت استراتژیک و دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را ترجمه و متناسب با نیازمندی‌های شرکت‌های کشورمان تدوین کنم. کتاب حاضر شامل تعدادی از مقالاتی است که بیشتر مورد توجه مدیران و پژوهشگران استراتژی قرار گرفته است.

کتاب «دیدگاه‌هایی نو در مدیریت استراتژیک» توسط انتشارات گفتمان اندیشه معاصر به چاپ چهارم رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین