سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
جریان‌های مردمی پایه و قاعده ترویج کتابخوانی هستند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی با بیان اینکه سه رکن اطلاع‌رسانی، تبلیغ و ترویج باید در حوزه کتابخوانی اتفاق بیفتد گفت: جریان‌های مردمی پایه و قاعده بحث ترویج کتابخوانی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی امروز سه‌شنبه (26 آبانماه) در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات وزارت ارشاد، حاجیان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کفاش معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش اخلاقی معاون مدیرعامل بانک ملت و غلامپور راد مدیرعامل بنیاد ملت و جمعی از اصحاب فرهنگ برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی یک ارزش است اظهار کرد: در تحولات به‌وجود آمده در سطح جهان برخی ارزش‌ها یا کم‌رنگ شده است یا به ضدارزش تبدیل شده‌اند اما کتابخوانی مثل صداقت است که گرچه ارزش مشهود نیست اما ارزش مقبول است.
 
وی ادامه داد: درست است که در جامعه ما احیانا دروغ می‌بینیم اما کمتر کسی است که به ارزش صداقت معتقد نباشد. درست است که کمتر کسی را می‌بینید که کتاب بخواند اما همه کتاب را دوست دارند و می‌خواهند ملت کتابخوان داشته باشند؛ این خود نعمت مغتنمی است و ارزش محسوب می‌شود.
 
صالحی بیان کرد: برای اینکه کتابخوانی به ارزش مقبول و ارزش مشهود تبدیل شود باید اتفاقاتی بیفتد. خوشبختانه در حوزه تولید کتاب اتفاقات خوبی افتاده است اما در حوزه ترویج کتابخوانی وقوع اتفاقات دیگری نیاز است. این اتفاقات عبارتند از اطلاع‌رسانی خوب، جذاب و سریع، تبلیغ کتاب و ترویج کتاب. متاسفانه در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب آنگونه که باید و شاید حرکتی صورت نگرفته است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما به تبلیغ کتاب نیاز داریم گفت: کتاب یک کالای فرهنگی اقتصادی است. برای ترویج کتابخوانی باید در کنار اطلاع‌رسانی خوب، تبلیغ خوب نیز داشته باشیم؛ در این حوزه کمبودهای زیادی وجود دارد.
 
این مقام مسئول جریان‌های ترویج کتابخوانی در کشور را به دو دسته دولتی و مردمی تقسیم کرد و گفت: در عین حال که نمی‌خواهیم جریان‌های کتابخوانی را در ترویج کتابخوانی کم‌اهمیت و کم اثر بدانیم اما به نظر می‌آید اگر بخواهیم در بخش ترویج کتابخوانی امید بیشتری داشته باشیم باید به جریان مردمی تعلق خاطر بیشتری داشته باشیم.
 
وی ضمن تاکید بر این نکته که جریان‌های مردمی پایه و قاعده ترویج کتابخوانی محسوب می‌شوند گفت: در این حوزه نیز باید مواردی را لحاظ کرد که از آن میان می‌توان به توجه به اقتضائات منطقه‌ای و بومی و جلب مشارکت مردمی اشاره کرد. البته این به این معنا نیست که نهادهای دولتی و دولت خود را موظف ندانند به همین منظور سال گذشته جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی راه‌اندازی شد امسال شاهد برگزاری دومین دوره این جشنواره هستیم.
 
وی ادامه داد: دومین دوره این جشنواره با تفاوت‌هایی در ابعاد کمی و کیفی و آیین‌نامه‌ای و ساختاری نسبت به دوره نخست برگزار شد؛ انصافاً در دومین دوره این جایزه قدم‌های خوبی به لحاظ کمی و کیفی برداشته شد به گونه‌ای که امسال حدود 450 فرد و گروه در جشنواره شرکت کردند همچنین شاهد مشارکت گسترده‌تر مجموعه‌های دور از مرکز نیز بودیم.
 
صالحی ادامه داد: در دومین دوره جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی حضور پر شور گروه‌های خیریه‌ و زنان را نیز شاهد بودیم. نذورات ما فقط در غذا خلاصه نمی‌شود بلکه کتاب نیز می‌تواند مقوله خوبی برای خیران باشد. همچنین کتاب و کتابخوانی یک حوزه مادرانه است؛ هرچقدر زنان در این حوزه حضور داشته باشند امکان ترویج کتابخوانی بیشتر است چون زنان با زبان سروکار دارند و زبان یعنی کتاب.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییراتی که در مباحث آیین‌نامه‌ای و ساختاری دومین دوره این جشنواره رخ داد گفت: در دومین دوره این جشنواره گروه‌هایی که سال گذشته دیده نشدند، در آیین‌نامه دیده شدند به طور مثال امسال شاهد بخش مستقلی برای معلمان برگزیده، ائمه جماعات، کتابداران، کتابفروشان و مهدهای برگزیده بودیم که البته امیدواریم به این اقشار در دوره‌های بعدی افزوده شود.
 
وی افزود: در این دوره از جشنواره شاهد مشارکت گروه‌های برگزیده سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی بودیم؛ این اتفاق در راستای تحقق واگذاری امور به تشکل‌ها اتفاق افتاد. همچنین امسال بانک ملت به عنوان یک نمایه و نماد به این جشنواره بروز پیدا کرده. چرا که معتقدیم بانک‌ها در دهه 90 در حال ورود به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند و ما این را به فال نیک می‌گیریم.
 
صالحی با بیان اینکه در این دوره 68 فرد و گروه به عنوان نامزد نهایی معرفی شدند که در نهایت 13 فرد و گروه برگزیده و 17 فرد و گروه شایسته تقدیر معرفی شدند.
 
وی عنوان کرد: امیدواریم در آینده شاهد حرکت‌هایی از این قبیل باشیم و فضای رسانه به کمک این جریان‌ها بیاید و ایده‌های بکری که در این حوزه وجود دارد منتقل و هم‌افزایی شود. همچنین امید است این جریان‌های داوطلبانه بتوانند یک تیم شبکه‌ای وسیع را شکل دهند و ملتی کتابخوان را به جهان معرفی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها