چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
سهرابی‌نژاد: آثار درخشان دینی خلق می‌شود اما جوان‌ها سر در فضای مجازی دارند

محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعر معتقد است که در سه دهه گذشته در حوزه ادبیات دینی و آیینی آثار منظوم و منثور درخشانی تولید شده است و تأثیرگذار نیز بوده است اما تبلیغات ضد دینی با توجه به فراگیر شدنش در دنیای مجازی جوان‌ها را تهدید می‌کند و به سمت و سوی دیگری می‌برد.

سهرابی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: دنیای مجازی اعم از نرم‌افزارهایی مثل لاین، وایبر، واتس‌اپ و ماهواره و سریال‌هایش جوان‌ها را به سمت و سویی خارج از فرهنگ ایرانی و اسلامی ما می‌برد. اصل جریان متأسفانه از خارج کشور خط می‌گیرد و دست‌هایی نیز در داخل کشور آن‌ها را اجرا می‌کنند.
 
این شاعر افزود: با توجه به اوضاع کنونی کشور که با مشکلات سیاسی و اقتصادی فراوانی مواجهیم، جوان‌ها بیشتر به عاشقانه‌ها گرایش پیدا کرده‌اند و بیشتر از عشق سخن می‌گویند. این روند باعث شده تا ادبیات دفاعی ما فراموش شود.
 
وی ادامه داد: با آغاز جنگ شاخه‌ای به نام دفاع مقدس در ادبیات ما شکل گرفت و بالید. ما صرفاً نباید به آن هشت سال که تهدید می‌شدیم اکتفا کنیم. در دنیای مجازی امروز متأسفانه عبارت‌هایی را می‌خوانم که از ادبیات شریعتی و شهید مطهری نیست اما جوان‌ها این عبارت‌ها و ادبیات را به آن‌ها نسبت می‌دهند و هنگامی که از آن‌ها انتقاد می‌کنیم واکنش منفی نشان می‌دهند.
 
سهرابی‌نژاد گفت: چه بسا چهره‌های مذهبی ما هم در چنین فضایی تخریب شوند چه رسد به ادبیات دینی‌مان. به هر حال معتقدم که در حوزه ادبیات آیینی و دینی کارهای درخشانی انجام شده اما این کارها در حال حاضر مورد هجمه فراوان است. در موقعیت کنونی حتی روشنفکران دینی ما نیز گویی خجالت می‌کشند که بگویند مسلمانند و این حاکی از وضع موجود جامعه است.
 
 محمدرضا سهرابی نژاد، از شاعران پرکار و شناخته شده سه دهه اخیر است. «نیلوفرهای مهتابی»، «از صاعقه تا باران»، «شق القمر»، «اقیانوس‌های مستطیل» و «پیغمبری به امت خود پشت کرده است» نام برخی از مجموعه شعرهای منتشر شده اوست.   

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:
گفت‌وگوی محمدرضا سنگری، عبدالرحیم سعیدی‌راد، غلامرضا امامی، فاطمه راکعی، اکبر بهداروند، ابراهیم حسن‌بیگی، اسماعیل امینی، مصطفی رحماندوست، سعید شاپوری، حمیدرضا شکارسری، قدمعلی سرامی، محمدعلی گودینی و جواد محقق و یادداشت عبدالجبار کاکایی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها