شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
خواندن کتاب‌های کودک برای پدر و مادرها هم مفید است/ حضور بچه‌ها در جلسات رونمایی و نقد کتاب سودمند است

نیلی محجوب، منتقد کتاب‌های کودک در مراسم رونمایی از مجموعه «محله موش‌ها» با بیان اینکه خواندن کتاب‌های کودکان از سوی بزرگترها وقت تلف کردن نیست، گفت: والدین نباید تصور کنند که اگر کتابی برای بچه‌ها نوشته شده است، فقط برای بچه‌هاست و آنها نباید آن را بخوانند؛ گاهی نکات آموزنده‌ای در این کتاب‌ها بیان می‌شود که برای پدر و مادرها بسیار مفید است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمایی از مجموعه 10 جلدی «محله‌ موش‌ها» اثر کوین هنکس با ترجمه محبوبه نجف‌خانی و از برندگان جایزه بهترین کتاب سال 1989 به انتخاب انجمن کتابخانه‌های آمریکا، امروز(شنبه دوم اسفند93) با حضور زهره حسین‌زادگان، محبوبه نجف‌خانی، نیلی محجوب، لاله مالمیر، فریده برنگی و جمعی از دانش‌آموزان در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
 
 حضور بچه‌ها در جلسات نقد و بررسی کتاب سودمند است
زهره حسین‌زادگان، مدیر انتشارات آفرینگان در این مراسم گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این مجموعه آن است که هم انتخاب و هم ترجمه آن به خوبی و درستی انجام شده است و هر دو این کارها هم توسط محبوبه نجف‌خانی صورت گرفته است.
 
وی در ادامه خطاب به بچه‌ها افزود: من در دوران کودکی گاهی در جلسات نقد و بررسی کتاب‌های کودک که در شورای کتاب کودک برگزار می‌شد شرکت می‌کردم و این مساله برایم بسیار جالب بود؛ درنتیجه فکر می‌کنم حضور بچه‌ها در جلسات رونمایی یا نقد و بررسی کتاب و نظرات آنها درباره کتاب‌ها می‌تواند بسیار مفید و سودمند باشد.
 
محبوبه نجف‌خانی، مترجم مجموعه «محله موش‌ها» هم در این مراسم گفت: مساله‌ای که در انتخاب یک مترجم برای کتاب‌های کودک و نوجوان بسیار مهم است میزان آشنایی و شناخت مترجم نسبت به مخاطب است. یک مترجم خوب باید با مشکلات و دغدغه‌های ذهنی بچه‌ها کاملا آشنا باشد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که من مترجم کتاب‌های نوجوانان هستم اما مدتی پیش یک اتفاق خوب که آن هم نوه‌دار شدن من بود سبب شد نسبت به ترجمه کتاب‌های کودک هم علاقه‌مند شوم.
 
نجف‌خوانی افزود: زمانی که برای دیدن نوه‌ام به خارج از کشور می‌روم بیشتر وقتم را صرف بازدید از کتاب فروشی‌ها و مطالعه کتاب‌های مختلف کودک می‌کنم. بعد از انتخاب گزینه‌های مورد نظر هم جوایز آن کتاب‌ها و نظرات مختلف معلمان، مربیان و منتقدان درباره کتاب‌ها را می‌خوانم و بر اساس آنها تصمیم می‌گیرم چه کتابی را برای ترجمه انتخاب کنم.
 
خواندن کتاب‌های کودک برای پدر و مادرها بسیار مفید است
نیلی محجوب، منتقد کتاب‌های کودک نیز در این مراسم گفت: این مجموعه از این نظر خوب است که مهارت‌های اجتماعی مختلف مانند حسادت، فضولی، آرزوها و هرآنچه را ممکن است برای بچه‌ها دغدغه باشد با زبانی بسیار ساده به کودکان آموزش می‌دهد.
 
وی افزود: اتفاق جالبی که در این مجموعه رخ داده رفتاری است که پدر و مادرها در این مجموعه در برخورد با مشکلات فرزندانشان از خود نشان می‌دهند که می‌تواند الگویی باشد برای والدین که چگونه با کودکانشان و مشکلات آنها برخورد کنند.
 
محجوب ادامه داد: کتاب‌ها به‌طورکلی خوب بودند اما سه عنوان از کتاب‌های این مجموعه که بیشتر از بقیه توجه من را جلب کرد «پتوی دلبند اوئن»، «جولیوس بهترین بچه دنیا» و «روش‌های چستری» بود.
 
وی افزود: به عنوان مثال«پتوی دلبند اوئن» که دیپلم افتخار «کالدیکات» را هم گرفته است، علاوه بر اینکه یکی از مشکلات رایج کودکان که وابستگی به یک رفتار یا وسیله خاص است به تصویر می‌کشد، نشان می‌دهد که چگونه والدین این کودک با به‌کارگیری تدابیر اندیشمندانه مشکل فرزندشان را برطرف می‌کنند.
 
محجوب ادامه داد: در «جولیوس بهترین بچه دنیا» نیز یکی دیگر از مشکلات اکثر خانواده‌ها که نحوه رویارویی کودک با بچه تازه به دنیا آمده است بیان می‌شود و اینکه چگونه پدر و مادر این مشکل را برطرف کنند.
 
وی با بیان اینکه خواندن کتاب‌های کودکان از سوی بزرگترها وقت تلف کردن نیست، گفت: والدین نباید تصور کنند که اگر کتابی برای بچه‌ها نوشته شده است، فقط مال بچه‌هاست و آنها نباید بخوانند؛ گاهی نکات آموزنده‌ای در این کتاب‌ها بیان می‌شود که برای پدر و مادرها بسیار مفید است.
 
مجموعه کتاب‌های «محله موش‌ها» برای کودکان گروه سنی «الف و ب» منتشر شده است که شامل داستان‌هایی با عنوان‌های «یک اسم بی‌نظیر»، «ومبرلی نگران»، «کیف بنفش لی‌لی» و «شیلای شجاع»، «جولیوس،بهترین بچه دنیا»، «تعطیلات آخر هفته با وندل»، «مهم‌ترین روز زندگی لی‌لی»، «پتوی دلبند اوئن» و «روش‌های چستری» است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها