روحالله کریمی، عضو هیات علمی گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواندن سه کتاب «نیچه؛ آریگویی تراژیک به زندگی»، «به کودکان اعتماد کنیم» و «گفتوگوی معلم و فیلسوف» را به مخاطبان پیشنهاد میکند.
وی ادامه داد: رساله دکتری من درباره نیچه بوده و به همین دلیل این کتاب برای من جالب است. در این کتاب بحث رنج از دیدگاه نیچه مطرح شده است. نیچه فیلسوفی است که فلاسفه تحلیلی روی آن نظر دارند. یکی از فیلسوفان تحلیلی درباره نیچه میگوید فلاسفه پیشین دیدگاه منفی به موضوع رنج داشتند در صورتی که نیچه میخواهد رنج را به عنوان یک ارزش مطرح کند چون به عقیده او رنج زمینهساز بزرگی انسان است و انسان تا در درونش رنج اتفاق نیفتد نمیتواند چیزی بیافریند.
وی افزود: نقد نیچه به مدرنیته این است که میگوید مدرنیته میخواهد لبههای تیغ زندگی را برای انسان مدرن از بین ببرد و انسانها را به سنگ ریزههای گردی تبدیل کند که از رنج به دور باشند در حالی که انسان با رنج است که بزرگ میشود و آفرینندگی میکند.
این مدرس فلسفه با بیان اینکه کتابی خوب است که قبل از مطالعه آن با بعد از آن فرق کنید یادآور شد: این کتاب نیز به همین صورت است. اگرچه برخی از اصطلاحات تخصصی در این کتاب وجود دارد اما با خواندن آن تحول زیادی در زندگی شما پدید میآید.
کریمی همچنین کتابی با عنوان «به کودکان اعتماد کنیم» نوشته مهرنوش هدایتی را که به تازگی منتشر شده برای مطالعه پیشنهاد کرد و افزود: نویسنده در این کتاب سعی کرده تا نشان بدهد که بنا به نظریات روانشناسی جدید چگونه برنامه فلسفه برای کودکان ممکن است.
وی اضافه کرد: چون بر اساس نظرات روانشناسی مانند پیاژه تفکر انتزاعی در کودک از 12 سالگی شروع میشود و ما نمیتوانیم قبل از این سنین به آنها فلسفهورزی یاد بدهیم. هدایتی با تاکید بر نظریات جدید روانشناسی میگوید که امکان فلسفه ورزی برای کودکان از سن 4 تا 5 سالگی شروع میشود.
وی درباره کتاب دیگری با عنوان «گفتوگوی معلم و فیلسوف» نوشته خسرو باقری که خواندنش برای مخاطبان مفید است توضیح داد: همواره معتقد بودهام که فلسفه امری تشکیکی و درجهبندی شده است و در گفتوگوهای روزمره ما نیز پشتوانه فلسفی وجود دارد.
کریمی گفت: باقری در این کتاب میگوید که روزی معلمی از من سوال کرد که این حرفهای شما برای تعلیم و تربیت با آنچه ما در کلاس به بچهها میگوییم مرتبط نیست. باقری نیز با همین انگیزه این کتاب را مینویسد تا نشان بدهد سخنان معلم در کلاس هم بر اساس نظریات فلسفی و دیدگاههای فلسفی است و اگر عمیقتر نگاه کنیم در مکالمههای روزمره ما مبانی فسلفی وجود دارد.
این عضو هیات علمی گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: من نیز معتقدم که فلسفه در زندگی روزمره ما جاری و ساری است و گفتوگوهای ما با دیگران پشتوانه فلسفی دارد.
نظر شما