سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
«رز زیر آتش»؛ داستان انعطاف‌پذیری روح انسان و تلاش مقدس او برای زنده ماندن

«الیزابت وین» با رمان «رز زیر آتش» جانشینی شایسته برای نخستین رمان خود به نام «اسم رمز وریتی» که اثری موفق بود، روانه بازار کرد. «رز زیر آتش» با ساختاری بسیار زیبا، انعطاف‌پذیری و مقاومت روح انسان را به خوبی به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، داستان کتاب درباره یک خلبان هجده ساله آمریکایی به نام «رز جاستیس» است که در سال 1944 به انگلستان سفر می‌کند و به واحد پشتیبانی نیروی هوایی می‌پیوندد. او که یک شاعر آماتور هم هست عاشق پرواز است و وقتی شانس پرواز با یک هواپیمای نظامی به مقصد پاریس را پیدا می‌کند، بسیار هیجان‌زده می‌شود. اما در برگشت هواپیمای او ناپدید می‌شود و همه تصور می‌کنند او مرده است.

سپس داستان در 8 ماه بعد از این ماجرا در پاریس جایی که رز در حال نوشتن اتفاقات تلخ و وحشتناک پس از سانحه است، از سر گرفته می‌شود: هواپیمای رز توسط لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) وادار به فرود شده و نازی‌ها او را به عنوان یک زندانی سیاسی به راونسبروک، بزرگترین و وحشتناک‌ترین اردوگاه کار اجباری زنان، می‌فرستند.

در آنجا او به همراه زنان دیگر که اغلب فرانسوی، لهستانی و روسی بودند، برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. گرچه در برخی قسمت‌های داستان جزئیات وحشتناکی از درد و رنج این زنان بیان شده، اما عزم و اراده و شجاعت زندانیان برای زنده ماندن بسیار دلگرم‌کننده و روحیه‌بخش است.

همچنین در بخش‌هایی از کتاب اشعاری پراکنده آورده شده است. رز در میان این زنان که اغلب هیچ تصوری از نوشتن ندارند، به شدت عاشق کلمات و نوشتن است. سپس زنان شعرهایی را حفظ می‌کنند و نام زندانیان کشته شده را به خاطر می‌سپرند تا وقتی نجات یافتند به تمام جهان بگویند در این کمپ چه اتفاقاتی روی داده است.

این رمان با ساختاری بسیار زیبا، انعطاف‌پذیری و مقاومت روح انسان را به خوبی به تصویر کشیده و وجود اشعار به آن جنبه‌ای متمایز و منحصر به فرد داده است. می‌توان گفت این کتاب جانشینی شایسته برای نخستین رمان وین به نام «اسم رمز وریتی» (2012) است. گرچه این دو رمان کاملاً مستقل از هم هستند اما بهتر است پیش از خواندن «رز زیر آتش»، «اسم رمز وریتی» را بخوانید.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها