محمد ناگهی، نویسنده کتاب «کلوب مشتریان» معتقد است که مشتری را وفادار کردن تضمین سود سازمانهاست، شیوها ی که بتوانیم مشتری را برای خودمان نگه داریم و به او مزایایی بدهیم افزون بر چیزی که از ما خرید کرده است.
وی با اشاره به «بحث وفاداری مشتری یکی از اصول بازاریابی و تبلیغات» افزود: کسانی که در زمینه مارکتینگ، بازاریابی یا تبلیغات فعالیت کرده اند با بحث وفاداری مشتری آشنا هستند. اگر مشتریانی وفادار داشته باشیم و آنها را ترغیب به خریدن کنیم، فعالیت اقتصادی موفقی خواهیم داشت. بحثی که امروز در تمام کسب و کارها به آن پرداخته میشود. مشتری را وفادار کردن تضمین سود سازمانهاست، شیوهای که بتوانیم مشتری را برای خودمان نگه داریم و به او مزایایی بدهیم افزون بر چیزی که از ما خرید کرده است، این مساله ما را به سمتی هدایت میکند که مشتری را جذب کنیم.
این نویسنده استفاده بهینه از فرصتها و کاهش هزینهها را از مزایای باشگاه مشتریان دانست و عنوان کرد: کسانی که عضو باشگاه میشوند در واقع نخستین خرید را انجام میدهند و اطلاعاتشان را به رایگان در اختیار باشگاه قرار میدهند. کسی که موسس باشگاه است از این مجموعه اطلاعات استفاده و منافع و مزایای خاصی ایجاد میکند. در اعیاد و مناسبتهای ویژه از قابیلیت اطلاعات مشتریان استفاده و برای آنها برنامهریزی میکند و نهایتا نیاز مشتری بر اساس تولید سازماندهی میشود، با این روش هزینه انبارداری، تولید و بازاریابی کاهش مییابد.
استفاده بهینه کاهش هزینهها از مزایای باشگاه مشتریان
ناگهی در ادامه با شرح تفاوت حراجی در ایران و اروپا اظهار کرد: آلمانیها مبدع باشگاه مشتریان هستند. از این رو درکشورهای اروپایی قوانین سختی برای عرضه و فروش کالا وجود دارد. حراجیهایی که ما در ایران داریم در اروپا به این شکل نیست زیرا در اروپا نیاز به تاییدیه دارد و هر کسی نمیتواند با نصب یک پلاکارد حراجی راه بیندازد. شرایط خاصی بر حراجیها حاکم است اما در ایران اینطور نیست.
این نویسنده در تعریف بسته منافع گفت: بسته منافع یک اصل بسیار مهم در باشگاه مشتریان است. این که شما در باشگاه بتوانید خدماتی متفاوت از خدمات قبلی که به مشتریان عرضه کردهاید، ارایه دهید، بسیار تاثیرگذار است. در واقع بسته منافع به عنوان قلب باشگاه مشتریان قسمتی از پروسه را تشکیل میدهد که میتواند در مسیر خوبی حرکت و مسیر مشتریان را تعیین و هدایت کند و یا حتی میتواند باعث شکست سازمان شود. در بسته منافع همه سیاستگذاریها لحاظ میشود و برای مشتریان پیش از تولید برنامهریزی میشود تا پروژه به تولید و خدمات بعد از فروش برسد ضمن این که باید برنامه دقیقی از اهداف و منافع به مشتری داده شود.
کافه کتاب مکانی برای تبلیغات کتاب است
وی کافه کتاب (رامدیس) را مکانی برای تبلیغ نشستهای معرفی و نقد کتاب پیشنهاد داد و گفت: تمام کسانی که کتاب مینویسند میتوانند از کافه کتاب بدون پرداخت هزینهای برای تبلیغ کتاب، نشست معرفی و نقد کتاب را با هماهنگی انتشارات نظری برگزار کنند. این مجموعه برای جمعهای کوچک و صمیمانه آمادگی دارد.
ناگهی با اشاره به تبلیغات و فروش نسخه نخست کتاب گفت: مضمون و محتوای کتاب رمز تبلیغ کتاب بود و هنگامی که کتاب منتشر شد شمارگان پایینی داشت. تنها تبلیغ من برای کتاب در تعدادی وبلاگ بود. من در وبلاگم کتاب را معرفی کردم و پس از آن برای دریافت کتاب تماسهای زیادی گرفته شد که با همین روش کتاب به فروش رسید.
وی با اشاره به نقطه آغازین کتاب گفت: در کل فلسفه بازاریابی به این اشاره می کند که تولید بر اساس نیاز مشتری است. ما هم کالایی را تولید میکنیم و دنبال مشتری میگردیم اما در مباحث کتاب و بازاریابی به این مساله اشاره شده است که از این روش استفاده نکنیم بلکه باید برای مشتری تولید کنیم نه برای بازار و این اصل، نقطه شروع کتاب قرار گرفت.
در بخشی از این مراسم جعفر حاجیکریم نظری، مدیر انتشارات نظری گفت: محمدناگهی کتاب ارزشمندی نوشته است و در فاصله کمی چاپ نخست آن به فروش رسید. همچنین به دلیل محتوای کتاب امید میرود که در چاپ دوم نیز به راحتی مشتریان خود را پیدا کند. اگرچه کتاب با مباحث کوتاه و به زبان ساده توانسته مشتریان خود را جذب کند.
مراسم معرفی «كلوب مشتريان» از سوی انتشارات نظري با همكاري «كافه كتاب» سهشنبه (29 بهمن) با حضور جمعی از نویسندگان و علاقهمندان به کتاب برگزار شد./
نظرات