یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
کتاب‌ها چشم‌انداز ادبیات مقاومت را رصد کنند

یدالله محمدی، عضو کمیته علمی حوزه نقد و پژوهش دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: نویسندگان باید در کتاب‌هایشان ضمن بیان واقعیت‌های موجود، با رصد کردن چشم‌انداز ادبیات مقاومت، تدابیری را برای حل معضلات این حوزه در جهان اسلام ارایه کنند.-

یدالله محمدی، عضو کمیته علمی حوزه نقد و پژوهش دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: متاسفانه اغلب کتاب‌های حوزه نقد و پژوهش جایزه ادبی شهید آوینی متناسب با فضای ذهنی و اصول این جایزه نگارش نیافته‌‌اند.

وی ادامه داد: اغلب این کتاب‌ها بُعد تاریخی و ارزشی دارند. همچنین در این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی با حجم زیادی از کتاب‌های ترجمه مواجه شدیم که به نظرم ترویج این موضوع چندان شایسته نیست؛ چرا که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نویسندگان غربی به دلیل نبودن در متن انقلاب اسلامی و جامعه تنها به بیان بخشی از واقعیت‌های موجود در جنگ و بیداری اسلامی می‌پردازند. اما در ابعاد بدبینانه باید گفت که ممکن است اغلب نویسندگان غربی از روی قصد و غرض تحلیل‌های ناقص و دروغین در کتاب‌هایشان بگنجانند.

این عضو کمیته علمی حوزه نقد و پژوهش دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی بیان کرد: کتاب‌های حوزه ادبیات مقاومت ضمن شناساندن وضع موجود، باید آینده این حوزه را با هدف دستیابی به اهداف کلان قانون اساسی و انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی پیش‌گویی کنند.

محمدی افزود: در محتوای اغلب کتاب‌های ترجمه آن‌چه مدنظر جایزه ادبی شهید آوینی، انقلاب اسلامی و دولتمردان نظام جمهوری اسلامی ایران یا رهبری است، به چشم نمی‌خورد. بنابراین، نویسندگان باید به سمت تولید محتوا در این حوزه حرکت کنند.

وی ضمن تاکید بر تجدیدنظر متولیان برگزاری جایزه ادبی شهید آوینی در فرم‌های ارزیابی جایزه ادبی شهید آوینی گفت: به نظرم سوال‌ها و امتیازهایی که برای ارزیابی کتاب‌های حوزه ادبیات مقاومت طراحی شده‌اند چندان واقع‌بینانه نیستند؛ چرا که اغلب این سوال‌ها به مسایل حاشیه‌ای مانند نوع ویراستاری یا نگارش و جلد کتاب می‌پردازند در صورتی که باید مسایلی مانند میزان نوآوری و ایده‌پردازی نویسنده و این‌که مولف تا چه اندازه توانسته است در اثر خود به حرکت مقاومت در جهان اسلام کمک کند، مدنظر قرار بگیرند.

عضو کمیته علمی حوزه نقد و پژوهش دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ادامه داد: میزان تاثیری که کتاب‌های حوزه ادبیات مقاومت بر الهام‌بخشی و بیداربخشی جامعه دارند، می‌تواند از دیگر معیارهای ارزیابی آثار به شمار آید. همچنین این کتاب‌ها باید بر اساس میزان ارایه راهکارهای پویندگی و بالندگی در حوزه ادبیات مقاومت و بازتولید مقاومت ارزیابی شوند.

محمدی افزود: نویسندگان باید از کپی‌برداری در حوزه ادبیات مقاومت پرهیز کنند و با بررسی مشکلات و موانع موجود در این حوزه، به بیان راهکارهای اساسی برای رفع این موانع بپردازند.

وی عنوان کرد: پژوهشکده‌ها و موسسات علمی می‌توانند با برگزاری همایش‌های متعدد، راهکارهای تولید کتاب‌های مناسب در حوزه ادبیات مقاومت را عرضه کنند. همچنین در پوسترهایی که از سوی متولیان این جشنواره‌ها تولید و توزیع می‌شوند، می‌توان به بیان اهداف این جشنواره و این‌که در این‌گونه از جشنواره‌ها به دنبال ایجاد حماسه و خلاقیت هستیم، پرداخته شود. در این میان رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات در ترویج فرهنگی ادبیات مقاومت بی‌تاثیر نیستند.

عضو کمیته علمی حوزه نقد و پژوهش دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با اشاره به نقش مهم وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه‌کردن فرهنگ مقاومت در جامعه گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ مقاومت را برای نسل آینده یا حتی نسل فعلی که جنگ را درک نکرده‌اند، معرفی کنیم، باید در کتاب‌های درسی و در قالب داستان‌های کوتاه به بیان مظلومیت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و جنایت‌های بیگانگان در این دوران پرداخت.

محمدی ادامه داد: کتاب‌های درسی باید متناسب با گروه سنی دانش‌آموزان و با زبانی ساده و روان اهداف شوم رسانه‌های خارجی در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، وضعیت قبل از انقلاب اسلامی و دیدگاه‌ها و اندیشه‌های راهگشای امام خمینی (ره) را دربرداشته باشند.

وی عنوان کرد: تشکیل اتاق‌های فکر با هدف هم‌اندیشی در حوزه ادبیات مقاومت ضرورت دارد. کارشناسان و نخبگان این حوزه باید در اتاق‌های فکر حضور پیدا کنند تا راهکارهای اساسی و کاربردی برای گذر از موانع موجود را بیان کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط