دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
داستان انقلاب نيازمند پس زمينه‌هاي واقعي است

ابوالفضل بصيري، تقدیرشده بخش داستان بزرگسال پنجمين جشنواره داستان انقلاب براي اثر «آخرين درد‌ها» گفت: نويسنده داستان انقلاب نمي‌تواند تنها با تكيه بر تخيل اثري خلق كند زيرا اين نوع داستان‌ها نيازمند پس زمينه‌هاي واقعي‌ است. براي نگارش داستانم كتاب‌هاي گوناگونی چون آثار منتشر شده با موضوع خاطرات مبارزان انقلاب را مطالعه كردم.-

ابوالفضل بصيري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: ايده نگارش داستان «آخرين درد‌ها» يك سال پيش در ذهنم كليد خورد و پس از آن به مطالعه كتاب‌هاي منتشر شده با موضوع انقلاب، آثار تاريخي و روايت خاطرات روي آوردم. نتيجه اين اتفاق باعث شد داستان «آخرين دردها» را در گونه ادبي داستان بزرگسال به پنجمین جشنواره داستان انقلاب ارسال كنم.

وي درباره موضوع اين داستان گفت: هميشه در كتاب‌ها با جريان‌هاي مبارز و افراد فعال انقلابي روبه‌رو مي‌شويم. در اين داستان كوشيدم زوايه ديگري از نگاه مردم به انقلاب را به تصوير بكشم. افرادي كه تاثير چنداني در جريان‌هاي انقلابي نداشتند، اما به صورت ناخودآگاه علاقه‌مند به رفتن شاه و آمدن امام خمینی (ره) بودند.

بصيري در باره تعريف خود از داستان انقلاب افزود: داستاني را مي‌توان در اين تعريف گنجاند كه پس زمينه آن به مسایل انقلاب بازگردد و در آن بستري از جريان‌هاي انقلاب مطرح شود. البته در اين نوع داستان نمي‌توان تنها به وقايع سال 1357 پرداخت زيرا انقلاب ما ادامه دارد و مي‌توان موضوع  را به تناسب اتفاق‌هاي امروز به گذشته پيوند داد.

وي دراين باره كه جشنواره داستان انقلاب تا چه ميزان بر متن اثر مولف تاثير‌گذار است گفت: برگزاري جشنواره‌‌ها بي‌تاثير نيست زيرا ايده داستان را در ذهنم داشتم و وجود جشنواره باعث شد تا مصرانه نگارش داستانم را دنبال كنم. البته جايزه نقدي هم بي‌تاثير نيست اما مولفي که نگاه مالي به جشنواره داشته باشد نمي‌تواند اثري ماندگار خلق كند.

بصيري درباره بهر‌ه‌گيري از منابع و مطالعه كتاب براي نگارش داستان «آخرين دردها» افزود: نگارش داستان انقلاب نيازمند مطالعه و توجه به اسناد است زيرا مخاطب امروز از وقايع سال‌هاي انقلاب دور نيست و اگر خود هم انقلاب را نديده باشد به واسطه خاطرات نقل شده اطرافيان و كتاب‌هاي منتشر شده اطلاعاتي هر چند مختصر از آن دوران دارد. بنابراين نويسنده داستان انقلاب نمي‌تواند فقط با تكيه بر تخيل اثري خلق كند. اين نوع داستان‌ها نيازمند پس زمينه‌هاي واقعي‌ است. براي نگارش اين داستان كتاب‌هاي گوناگونی چون آثار منتشر شده با موضوع خاطرات مبارزان انقلاب را مطالعه كردم.

وي در درباره مطالعه آثار منتشر شده از جشنواره‌هاي پيشين و نظر خود درباره محتواي آثار، اظهار کرد: برخي آثار منتشر شده با عنوان رمان‌های جشنواره داستان انقلاب را خواندم و لذت بردم. البته برخي كتاب‌ها ايراد‌هايی هم داشت. اما آثاري كه از جشنواره‌های اخیر داستان انقلاب منتشر شد به نسبت نخستين جشنواره بهتر و پر بارتر بود.

بصيري درباره پيشنهاد خود براي برگزاري بهتر جشنواره داستان انقلاب در سال‌هاي بعد گفت: حوزه هنري در طول پنج دوره برگزاري جشنواره كار خود را در زمينه جمع‌آوري آثار و بررسی آن‌ها توسط داوران به خوبي انجام داده است زيرا داوران جشنواره افراد ثابتي نيستند و بيشتر آن‌ها از نويسندگان بزرگ كشورند. اما مساله‌اي كه در اين جشنواره بايد مورد توجه بیشتری قرار گيرد، بزرگ شدن دايره مولفان است. اين اتفاق بيش از هر چيز نيازمند توجه نويسندگان و قلم زدن آن‌ها در حوزه ادبيات داستاني با موضوع انقلاب است. 

«معلم كوچك من» اثر ديگر اين مولف است كه سال گذشته در بخش داستان كوتاه جشنواره داستان انقلاب برگزيده شد.

اختتامیه پنجمين جشنواره داستان انقلاب با معرفی ده اثر تقدیری، برتر و برگزيده در چهار بخش، داستان كوتاه نوجوان، رمان نوجوان، داستان بزرگسال و رمان بزرگسال هجدهم بهمن 91 برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط