چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۶
نويسندگان جوان فارغ از شتاب‌زدگي به خلق داستان انقلاب رو بياورند

امیر حسین فردي، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبی حوزه هنري در اختتامیه پنجمين جشنواره داستان انقلاب و آیین معرفی برگزیدگان این دوره به نويسندگان جوان حاضر در مراسم توصیه کرد که فارغ از شتاب‌زدگي دست به تاليف كتاب بزنند و سوژه‌هاي خوب را از ميان نبرند. وی گفت: بهتر است مولفان جوان در زمان نوشتن داستان اين پيش فرض را داشته باشند که داستان خلق شده آخرين اثر آن‌هاست و هرگز به دليل مشكلات مالي از نوشتن دست نكشند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آیين اختتاميه پنجمين جشنواره داستان انقلاب، عصر امروز (چهارشنبه 18 بهمن ماه) با حضور علي اسماعيلي،‌ سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن مومني شريف، رييس حوزه هنري، امير حسين فردي، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبی، حجت‌الاسلام سعيد فخرزاده،‌ مدير واحد تاريخ شفاهي دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و جمعي از نويسندگان در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

حجت‌الاسلام فخرزاده در اين مراسم گفت:بهترين روش انتقال خاطرات استفاده از قالب داستان است. اين قالب در قرآن هم مشاهده مي‌شود و در كشورهاي اروپايي انديشمندان، جامعه‌شناسان و فيلسوفان هم از داستان بهره مي‌گيرند.اين اتفاق در آثار شهيد مطهري هم وجود دارد. اين شهيد براي بيان فلسفه وجودي انسان، كتاب داستان و راستان را در دوران قبل از انقلاب نوشت.

وي ادامه داد: قالب داستان، اهرمي مهم براي پيام‌رساني انقلاب است و نويسندگان وظيفه انتقال پيام‌ها و ارزش‌هاي انقلاب را برعهده دارند.پرداخت وقایع انقلاب هم نيازمند اطلاع از حوادث آن دوران است.واحد تاريخ‌شفاهي دفتر ادبیات انقلاب اسلامی هم اكنون اطلاعات ثبت شده بسياري از شخصيت‌ها و حوادث آن دوران دارد.ما اعلام آمادگي مي‌كنيم و همه افرادي كه در حوزه انقلاب قلم مي‌زنند مي‌توانند از نظرات كارشناسي مشاوران اين مجموعه بهره گيرند و از منابع موجود براي نگارش داستاني قوي با تكيه بر واقعيت استفاده كنند. 

امير حسين فردي، دبير علمي پنجمين جشنواره داستان انقلاب هم با بيان خاطراتي از روز‌هاي انقلاب اين سوال را مطرح كرد كه «چرا بعد از گذشت سه دهه از انقلاب جشنواره داستان انقلاب برگزار شد؟»

وی گفت: نويسندگان مشهور دوران پهلوي پس از انقلاب به نگارش حوادث انقلاب رو نياورند. برخي از اين افراد به جبهه چپ تمايل داشتند و حوادث‌ آن دوران را با تحريف بيان مي‌كردند و گروهي ديگر نويسندگاني با نگاه جهان غرب به ايران بودند و تلاش مي‌كردند زيبايي‌هاي انقلاب را به زشتي تبديل كنند.

امیرحسین فردی ادامه داد: البته ما به نگارش داستان‌هاي خوب اميدوار بوديم تا اين كه با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران كانون نويسندگان بيانیه‌اي منتشر كرد و ايران و عراق را توامان محكوم به جنگ‌طلبي كرد، در حالي كه عراق به خاك ما تجاوز كرده بود. اين اتفاق ما را از نگارش كتاب انقلاب توسط مولفان آن دوران نااميد كرد. اما با ورود نويسندگان جوان به عرصه قلم، نگارش داستان حيات تازه‌اي گرفت. اين مولفان جوان كار خود را با خاطره‌نويسي آغاز كردند و اكنون به داستان‌نويسان صاحب‌نامی تبدیل شده‌اند.

دبير علمي پنجمين جشنواره داستان انقلاب با تاکید بر این که داستان انقلاب، امروز به جايگاه قابل قبولي دست يافته است و انتقاد وارد به آن به دليل بزرگ بودن ابعاد انقلاب و ضرورت پرداخت بيشتر است، این پرسش را مطرح کرد که «چرا بايد داستان انقلاب را نوشت؟»

وی گفت: بهاي اين انقلاب به زندگي ما آغشته است. انقلاب، تاريخ ما را عوض كرد و اگر جنگي اتفاق افتاد به خاطر انقلاب بود. من از نويسندگان به ويژه افراد با تجربه مي‌خواهم به حوادث آن دوران بپردازند، زيرا وظيفه دارند آنچه را راویان انقلاب در سينه‌ها دارند به دل تاريخ بسپارند. اين اتفاق‌ها نبايد در سينه‌ها محفوظ بماند. مولفان جوان نيز نگران نباشند، نترسند و قلم به دست بگيرند.

مدير مركز آفرينش‌هاي ادبی حوزه هنری ادامه داد: نوشتن نعمتي الهي است و مولفان بايد از اين استعداد براي نگارش داستان انقلاب استفاده كنند. نوشتن بايد در اولويت كار مولفان قرار بگيرد.

فردي در ادامه به تفاوت جشنواره داستان انقلاب با ساير جشنواره‌ها اشاره کرد که فقط آثار توليد شده برای این جشنواره داوري مي‌شود و گفت: اين نوع جشنواره‌ها به حمايت نياز دارند و اين پشتیباني، ادبيات كشور را غنی مي‌کند. آثار اين جشنواره در سطح متوسط است، اما براي محكم شدن پايه‌هاي آن به حامي ديگري جز حوزه هنري نیاز دارد. در طول اين سال‌ها معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين جشنواره حمايت خوبي داشته است، اما براي موفقيت به پشتيباني بيشتر نيازمنديم. 

وي به نويسندگان حاضر در مراسم توصیه کرد فارغ از شتاب‌زدگي دست به تاليف كتاب بزنند و سوژه‌هاي خوب را از ميان نبرند. فردی افزود: بهتر است مولفان جوان در زمان نوشتن داستان اين پيش فرض را داشته باشند که داستان خلق شده آخرين اثر آن‌هاست و به دليل مشكلات مالي از نوشتن دست نكشند.

اختتامیه پنجمين جشنواره داستان انقلاب با معرفی ده برگزيده در چهار بخش، داستان كوتاه نوجوان، رمان نوجوان، داستان بزرگسال و رمان بزرگسال به پایان رسید. 

در بخش داستان کوتاه نوجوان لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون تومان به اثر تقدیری با نام «همه با هم» نوشته مهین سمواتی،‌ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 2 میلیون تومان به اثر برتر با نام «بیا از حمید حرفی نزنیم» نوشته مرضیه فعله‌گری،‌ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 3 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «آزادی» نوشته رفیع افتخار اهدا شد.

در بخش رمان نوجوان دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی‌خبوشان اهدا شد.

در بخش داستان بزرگسال لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون تومان به اثر تقدیری با نام «آخرین دردها» نوشته ابوالفضل بصیری، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 2 میلیون تومان به اثر برتر با نام «علیا حضرت» نوشته ناهید قادری حاجی‌آبادی و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 3 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «عشق روزهای آپولو» نوشته مهدی نورمحمدزاده اهدا شد.

در بخش رمان بزرگسال لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون تومان به اثر تقدیری با نام «سیاه، سفید، خاکستری» نوشته یوسف قُجُوق، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون تومان به اثر برتر با «نام بود و نابود» نوشته سید هاشم حسینی و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون تومان به اثر برگزیده با نام «هزار و یک جشن» نوشته محمد محمودی نورآبادی اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط