یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
پايان 3 سال تلاش براي تاليف «مباني تفسير روايي»

مسوول گروه تخصصی تفسير حوزه علميه قم كه از سه سال قبل تاليف «مباني تفسير روايي» را آغاز كرده، با اعلام خبر پايان يافتن تدوين اين اثر، آن را ابزاري براي ارايه معيارهاي تفسيري بر اساس منابع روايي خواند كه به زودي از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر خواهد شد.\

حجت‌الاسلام محمد فاكرميبدی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب پس از بازنگري اكنون در حال ويرايش نهايي قرار دارد، بيان داشت: رواياتي كه از ائمه اطهار(ع) رسيده‌، يكي از منابع تاليف تفاسير قرآني‌اند و اين كتاب مي‌كوشد با تبيين مباني تفاسير روايي، اصول و قوائد اين تفسيرنويسي را با بيان شرايط رواياتي كه مي‌توان از آنها استفاده كرد، عنوان كند. 

محقق و عضو هيأت علمي گروه قرآن پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اظهار داشت: هر گامي كه توسط هر فردي در عرصه قرآن كريم برداشته شود، به يقين منشأ اثر است و مي‌تواند در نوع خود و در سطوح مختلف براي اقشار گوناگون افراد جامعه مورد استفاده باشد، اما در اين مسير برخي از آثار مانند تفسير «الميزان» تاليف علامه طباطبايي به عنوان اثري مرجع و ماندگار معرفي مي‌شوند و برخي از تفاسير در سطوح ديگر قرار مي‌گيرند.

كارشناس تفسير و علوم قرآني درباره برخي از تفاسيري كه ممكن است در درجه كمتري از اعتبار باشند، گفت: برخي از تفاسير به ويژه مباحث قرآني كه با نوعي روحيه دگرانديشي نوشته شده‌اند و درصدند مباحث چالشي روز را با آيات قرآني تفسير كنند، از باب تفسير به‌راي دچار مشكلاتي‌اند. با اين وجود، تمامي اين آثار مي‌توانند از جهاتي نقاط قوت و برجستگي‌هايي داشته باشند.

پيش‌بيني مي‌‌شود «مباني تفسير روايي» را پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تا اواخر سال 90 در حجمي حدود 400 صفحه منتشر سازد.  

از تاليفات حجت‌الاسلام محمد فاكرميبدی مي‌توان كتاب‌هاي تحليلي بر سوگندهاي قرآن، قواعد التفسير لدي الشيعه و السنه، فرزانگان ميبد؛ ‌زندگي‌نامه تعدادي از دانشمندان، نويسندگان و شعراي ميبد و مراحل انس با قرآن را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط