جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
مرتضی میردار: آثار تاریخ شفاهی در نمایشگاه کتاب قدرت‌نمایی می‌کند

مرتضی میردار، پژوهشگر تاریخ شفاهی و استاد دانشگاه گفت: اگر 15 سال پیش به نمایشگاه می‌آمدید یک جلد کتاب تاریخ شفاهی پیدا نمی‌کردید، اما امسال حتی ناشرانی که درباره تحولات اجتماعی کار می‌کنند در زمینه تاریخ شفاهی آثاری را عرضه می‌کنند. این نشان می‌دهد که تاریخ شفاهی چه‌قدر قدرتمند ظاهر می‌شود. 

مرتضی میردار، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به دلیل علاقه و مطالعاتم در زمینه تاریخ به تبع در بازدید از نمایشگاه کتاب 1402 سراغ آثار تاریخی می‌روم. در تورقی که از کتاب‌های تاریخی داشتم متوجه شدم تورم بر کتاب‌های این حوزه نیز تأثیر گذاشته است اما خوشبختانه بسیاری از غرفه‌ها کتاب‌های تاریخی خود را با همان قیمت‌های دو یا سه سال پیش ارائه می‌کنند. این رویکرد نشان می‌دهد که ناشران تاریخی به دنبال پیدا کردن مخاطب هستند نه تجارت! این موضوع نقطه قوت ناشرانی است که در زمینه تاریخ آثاری منتشر کردند. 

او با اشاره به وضعیت کتاب‌های تاریخ شفاهی در نمایشگاه افزود: نکته‌ای که درباره این حوزه وجود دارد، تنوع و گستردگی آثاری است که ارائه شده است. این وضعیت در حالی است که اگر 15 سال پیش به نمایشگاه می‌آمدید یک جلد کتاب تاریخ شفاهی پیدا نمی‌کردید. اما امسال حتی ناشرانی که درباره تحولات اجتماعی کار می‌کنند در زمینه تاریخ شفاهی آثاری را عرضه می‌کنند. این نشان می‌دهد که تاریخ شفاهی چه‌قدر قدرتمند ظاهر می‌شود. 

این پژوهشگر تاریخ شفاهی بیان کرد: این موضوع نیز نکته قابل توجه است برای پژوهشگران که وقایع را از نزدیک ببینند با شاهدان عینی که رویدادها را درک کردند. من در بازدید از غرفه‌ها چند اثر تاریخ شفاهی در زمینه تحولات اجتماعی، رویدادهای سیاسی و تاریخی مشاهده کردم که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. از این لحاظ تاریخ شفاهی خیلی پررنگ در نمایشگاه کتاب حضور دارد.

مرتضی میردار درباره چرایی کمرنگی تاریخ شفاهی در دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه دانشگاه‌ها در ایران از تحولات علمی عقب هستند و هنوز در برابر سرفصل‌های جدید مقاومت می‌کنند. بخشی از این مقاومت در حوزه آکادمیک به نگاه قدرت برمی‌گردد که نمی‌توان راحت درباره سرفصل‌های جدید و رویه‌های جدید آموزش تاریخ و زیرشاخه‌های آن در دانشگاه صحبت کرد، چون دانشگاه به نوعی توهم‌زده است و نسبت به موضوعات جدید مقاومت نشان می‌دهد. متاسفانه در نظام آموزشی ما همچنان در روی پاشنه پنجاه سال پیش می‌چرخد و هنوز در تعریف سرفصل‌های جدید برای تاریخ و علوم اجتماعی غفلت می‌ورزند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها