پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
بهبودی: پژوهشگران در مسائل روز غوطه‌ورند تا پژوهش در وقایع تاریخی/ رضاخان از طریق وزارت جنگ وارد گود سیاست شد

هدایت‌الله بهبودی درباره عملکرد پژوهشگران و محققان درباره تاریخ معاصر و آثاری که درباره رویکرد رضاشاه و محمدرضاشاه منتشر شده گفت: متأسفانه در این حوزه‌ها با پدیده کم‌کاری روبرو هستیم که ای کاش در این زمینه هم کار می‌شد حتی اگر غلط بود. زیرا نقد کارها می‌توانست مبنای انجام کارهای بهتری شود. 

هدایت‌الله بهبودی، تاریخ‌نگار و سندپژوه در نمایشگاه کتاب 1402 در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حضور پیدا کرد و گفت: عمده  مدارک از فروردین‌ماه 1300 که رضاخان به  مقام سردار سپهی می‌رسد، نشان‌دهنده این است که او برای بالا رفتن از نردبان قدرت، تمامی ابزار و اسباب اطراف خود را به کار گرفته‌ است.

او افزود: مهم‌ترین ابزار رضاخان برای رسیدن به قدرت، وزارت جنگ بود. رضا خان خیلی زود متوجه شد از طریق سیادت یا وزارت بر وزارت جنگ می‌تواند به خواسته‌های خود برسد. بنابراین در سال‌های 1301 و به ویژه 1302 وزارت جنگ تبدیل به یک حزب سیاسی شد و از طریق این حزب وارد گود سیاست در ایران شد. 

بهبودی ادامه داد: رضاخان برای بالا رفتن از نردبان قدرت با استفاده از امرای لشکر و قدرتی که در وزارت جنگ متمرکز کرده بود از پیچ‌های متعدد پر حادثه عبور کرد و در نهایت به تخت پادشاهی رسید.

او با بیان این‌که در کتاب «رضاخان تا رضاشاه؛ چنگ به وزارت جنگ» که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد از اسناد وزارت جنگ استفاده شده‌ است، عنوان کرد: این اسناد از زبان خود رضاخان، امرای ارتش، رئیس ارکان حرب کل قشون و دیگر نظامیان است و نشان می‌دهد که این حزب سیاسی در حال گرفتن همه اهرم‌های قدرت در ایران است.

این تاریخ‌نگار افزود: سه‌گانه‌ای که قرار است، منتشر شود (دوجلد آن تا کنون به چاپ رسیده است) مربوط به تولد رضاخان تا رسیدن به سلطنت در سال 1304 است. جلد اول از تولد رضاخان تا کودتای 1299، کتاب دوم که به تازگی منتشر شده نیز از کودتا تا نخست‌وزیری سردار سپه در آبان ماه 1302 را شامل می‌شود و جلد سوم نیز به نخست‌وزیری تا رسیدن رضا شاه به تخت سلطنت در پاییز 1304 می‌پردازد.

بهبودی یادآوری کرد: در هر سه جلد کتابش از اسناد وزارت جنگ به عنوان منابع داخلی و اسناد وزارت امورخارجه آمریکا و انگلیس به عنوان منابع خارجی بهره گرفته است.

او درباره عملکرد پژوهشگران و محققان درباره تاریخ معاصر و آثاری درباره رویکرد رضاشاه و محمدرضا شاه نیز گفت: متأسفانه در این حوزه‌ها با پدیده کم‌کاری روبه‌رو هستیم که ای کاش در این زمینه هم کار می‌شد حتی اگر غلط بود. زیرا نقد کارها می‌توانست مبنای انجام کارهای بهتری در آینده شود. 

این سندپژوه بیان کرد: دلیل کم‌کاری در تاریخ معاصر را حواشی‌ می‌داند که اهل دقت و مطالعه را هم درگیر خود کرده‌ است که بیشتر به دنبال پرداختن به مسائل روز هستند تا وقایع تاریخی.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها