دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
برخی ناشران به آفت استقبال از رمان‌های زرد دامن زده‌اند/ کمبود ویترین برای عرضه داستان‌های کوتاه

راضیه تجار، عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران تاکید دارد که متاسفانه تنها تعداد محدودی از ناشران حامی رمان‌های سطح بالا و داستان‌های کوتاه با ارزش که محتوای غنی دارند هستند و اغلب ناشران تنها برای سود بیشتر، روی رمان‌های زرد و متوسط سرمایه‌گذاری می‌کنند.

راضیه تجار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اذعان بر عدم معرفی و استقبال مطلوب از رمان‌های ارزشمند و نیز داستان‌های کوتاه باکیفیت عنوان کرد: داستان کوتاه به ذات خود دارای جایگاه والایی است و هنر نویسنده در آن جلوه بیشتری نسبت به رمان دارد. به اعتقاد من داستان کوتاه با اینکه در یک نشست قابل خواندن است، اگر هنری و توسط اهل قلم واقعی نوشته شود خواننده را سحر می‌کند.

تجار ادامه داد: داستان کوتاهی که دارای ساختار و محتوای قوی باشد سال‌ها در ذهن و جان خواننده می‌ماند.

وی تصریح کرد: کم شدن اقبال به داستان کوتاه به دلیل محدود شدن فضاهای عرضه و ویترین آن است. در سال‌های اخیر تعداد نشریات تخصصی و حتی صفحه‌های روزنامه‌ای که داستان‌های کوتاه نویسندگان در آن مجال چاپ و نقد پیدا می‌کنند بسیار کم شده و فرصت عرضه این گونه آثار از دست رفته است. البته هنوز نویسندگان داستان‌های کوتاه را سراغ داریم که مجموعه‌های خوبی را در قالب کتاب عرضه می‌کنند و آثارشان چه از نظر شخصیت‌پردازی و چه فضاسازی و محتوا با اینکه قالب کوچکی دارد تمام عناصر هنری را داراست و مدت‌‌ها می‌تواند ذهن خواننده را درگیر کند.

این عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران گفت: در سال‌های اخیر علاقه عموم به رمان‌های زرد و سطح پایین نسبت به رمان‌های سطح بالا و نیز داستان‌های کوتاه افزایش بیشتری یافته که یکی از دلایل اصلی آن وجه سرگرم‌کننده رمان‌های زرد است که ناشران نیز با توجه به علاقه خاص جوانان و کتابخوانان عام به این رمان‌ها چاپ آنها را در اولویت قرار می‌دهند و آثار جدی‌تر که شناساندن آنها زمان‌بر است، تنها مورد حمایت ناشران محدودی هستند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در اغلب جشنواره‌های ادبی که داستان‌های کوتاه و رمان همزمان عرضه و داوری می‌شوند، داوران، بیشتر به سمت رمان گرایش پیدا می‌کنند، بنابراین برپایی جشنواره‌های تخصصی داستان کوتاه می‌تواند فرصت بیشتری را برای عرضه و معرفی این آثار فراهم کند.

تجار در پایان گفت: وقتی به گذشته بازمی‌گردم به یاد می‌آورم، داستان‌های کوتاهی که در زمان نوجوانی خوانده‌ام مشوق من برای مطالعه و نیز نویسندگی در سال‌های جوانی و میانسالی شده‌اند و من خود را مدیون نویسندگان آنها می‌دانم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها