عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران در گفتوگو با ایبنا:
برخی ناشران به آفت استقبال از رمانهای زرد دامن زدهاند/ کمبود ویترین برای عرضه داستانهای کوتاه
راضیه تجار، عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران تاکید دارد که متاسفانه تنها تعداد محدودی از ناشران حامی رمانهای سطح بالا و داستانهای کوتاه با ارزش که محتوای غنی دارند هستند و اغلب ناشران تنها برای سود بیشتر، روی رمانهای زرد و متوسط سرمایهگذاری میکنند.
تجار ادامه داد: داستان کوتاهی که دارای ساختار و محتوای قوی باشد سالها در ذهن و جان خواننده میماند.
وی تصریح کرد: کم شدن اقبال به داستان کوتاه به دلیل محدود شدن فضاهای عرضه و ویترین آن است. در سالهای اخیر تعداد نشریات تخصصی و حتی صفحههای روزنامهای که داستانهای کوتاه نویسندگان در آن مجال چاپ و نقد پیدا میکنند بسیار کم شده و فرصت عرضه این گونه آثار از دست رفته است. البته هنوز نویسندگان داستانهای کوتاه را سراغ داریم که مجموعههای خوبی را در قالب کتاب عرضه میکنند و آثارشان چه از نظر شخصیتپردازی و چه فضاسازی و محتوا با اینکه قالب کوچکی دارد تمام عناصر هنری را داراست و مدتها میتواند ذهن خواننده را درگیر کند.
این عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران گفت: در سالهای اخیر علاقه عموم به رمانهای زرد و سطح پایین نسبت به رمانهای سطح بالا و نیز داستانهای کوتاه افزایش بیشتری یافته که یکی از دلایل اصلی آن وجه سرگرمکننده رمانهای زرد است که ناشران نیز با توجه به علاقه خاص جوانان و کتابخوانان عام به این رمانها چاپ آنها را در اولویت قرار میدهند و آثار جدیتر که شناساندن آنها زمانبر است، تنها مورد حمایت ناشران محدودی هستند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در اغلب جشنوارههای ادبی که داستانهای کوتاه و رمان همزمان عرضه و داوری میشوند، داوران، بیشتر به سمت رمان گرایش پیدا میکنند، بنابراین برپایی جشنوارههای تخصصی داستان کوتاه میتواند فرصت بیشتری را برای عرضه و معرفی این آثار فراهم کند.
تجار در پایان گفت: وقتی به گذشته بازمیگردم به یاد میآورم، داستانهای کوتاهی که در زمان نوجوانی خواندهام مشوق من برای مطالعه و نیز نویسندگی در سالهای جوانی و میانسالی شدهاند و من خود را مدیون نویسندگان آنها میدانم.
نظر شما