جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر روی میزان مطالعه افراد تاثیر می‌گذارد

فرهاد حسن‌زاده با اشاره به این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارای انرژی است که باید این انرژی را به طرق مختلف تقویت کرد، اظهار کرد: گردهمایی ناشران و نویسندگان و مردم به صورت خود به خود دارای انرژی است که می‌تواند روی مطالعه و موج‌سازی برای ایجاد انگیزه جهت مطالعه تاثیر بگذارد.

فرهاد حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارای انرژی است که باید این انرژی را به طرق مختلف تقویت کرد، اظهار کرد: گردهمایی ناشران و نویسندگان و مردم به صورت خود به خود دارای انرژی است که می‌تواند روی مطالعه و موج‌سازی برای ایجاد انگیزه جهت مطالعه تاثیر بگذارد.
 
وی همچنین تاکید کرد: البته بحث گستردگی، پاکیزگی و امکانات در ایجاد رغبت به کتاب و کتابخوانی موثر است. ما می‌توانیم همانند نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت و دیگر نمایشگاه‌های معتبر کتاب سراسر جهان، فعالیت‌های جنبی نمایشگاه کتاب خود را بیش از این افزایش دهیم همان چیزی که در این دوره نیز شاهدیم. چون فعالیت‌های جانبی به ویژه برای کودکان و نوجوانان در جاهایی مثل نمایشگاه کتاب اهمیت زیادی دارد.
 
 این نویسنده با اشاره به حضور خود در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی به‌ویژه نمایشگاه فرانکفورت عنوان کرد: در نمایشگاه فرانکفورت تا چند روز مردم عادی حضور ندارند و صرفاً ناشران و آژانس‌های ادبی به تبادلات رایت می‌پردازند و تنها در روزهای پایانی است که نمایشگاه عمومی می‌شود. آنچه برای من در مورد این نمایشگاه جذاب بود، حضور نوجوانان ملبس شده به شخصیت کتاب‌های مورد علاقه‌شان بود. نوجوانان با الهام گرفتن از شخصیت کتاب‌های مورد علاقه خود لباس می‌پوشیدند و در صحنه حاضر بودند. این نمایش مردمی و ساده می‌تواند علاقه‌مندانی به کتاب را افزایش دهد. این کار باعث می‌شود در کودکان و نوجوانان این کنجکاوی ایجاد شود که این شخصیت‌ها چه کسانی هستند و تلاش می‌کنند با خواندن کتاب‌ها به ‌ویژگی این شخصیت‌ها پی ببرند.
 
این عضو انجمن نویسندگان کودک ونوجوان تاکید کرد: جای کتاب‌ها در قفسه‌های کتابخانه‌ها نیست. باید با این پدیده فرهنگی زندگی کرد. امروزه بسیاری از بچه‌ها لباس فلان تیم مورد علاقه خود را می‌پوشند، می‌توان جامعه را به سمت و سویی سوق داد که نوجوانان و کودکان علاقه‌مند به حضور مشابه شخصیت‌های داستان‌هایشان شوند. این بازی، بازی خوشایندی است که می‌توان به آن دامن زد.
 
فرهاد حسن‌زاده در پایان گفت: می‌توان از مروجان کتاب خواست تا حضور پررنگ‌تری را در بحث نمایشگاه کتاب عهده‌دار شوند. مروجان  کتاب به خوبی می‌دانند چگونه می‌توان کودکان را به طرق مختلف با کتاب آشتی داد. آنان واسطه بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کتاب‌اند. خیلی از مردم با نویسندگان و آثار ادبی آشنا نیستند اما مروجان کتاب همانند کتابفروشان با آگاهی به کتاب‌ها و با بهره‌گیری از ترفندهای مختلف می‌توانند از طریق کتاب و کتابخوانی به ارتقای فرهنگ کمک کند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها