جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
شخصیت اقبال لاهوری، فرامرزی و ابعاد مختلف اندیشه‌هایش مورد توجه متفکران سراسر جهان است

زهرا اصلانی درباره تازه‌های انتشارات اکو بیان کرد: دو کتاب اکو در زمینه اقبال‌شناسی است که یکی «ایران و اقبال‌: بررسی و تحلیل محتوایی- تاریخی سیر اقبال‌شناسی در ایران» است و دومی «اقبال ما» با عنوان فرعی کتابشناسی تاریخی تحلیلی اقبال‌شناسی در ایران از سال 1307 تا سال 1391 را شامل می‌شود که این دو اثر مرجع بوده و در نمایشگاه کتاب در دسترس اقبال‌پژوهان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر زهرا اصلانی، مسوول کتابخانه دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: موسسه فرهنگی اکو (ECI) یک سازمان مستقل منطقه‌ای-بین‌المللی است و با هدف توسعه و تقویت همکاری‌های فرهنگی و هنری میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو فعالیت می‌‌کند.
 
وی افزود: راهبرد محوری موسسه فرهنگی اکو، تمرکز بر مشترکات فرهنگی و تمدنی کشورهای عضو است. ECI در سال 1375 تاسیس شده و مقر دائمی آن در تهران است. جمهوری آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، قرقیزستان و قزاقستان کشورهای عضو اکو را تشکیل می‌دهند.
 
اصلانی درباره تازه‌های انتشارات اکو بیان کرد: دو کتاب اکو در زمینه اقبال‌شناسی است که یکی «ایران و اقبال‌: بررسی و تحلیل محتوایی- تاریخی  سیر اقبال‌شناسی در ایران» است و دومی «اقبال ما» با عنوان فرعی کتابشناسی تاریخی- تحلیلی اقبال‌شناسی در ایران  از سال 1307 تا سال 1391 را شامل می‌شود که این دو اثر در نمایشگاه کتاب در دسترس اقبال‌پژوهان قرار دارد. هر دو اثر از دکتر حکیمه دسترنجی، محقق و مدرس دانشگاه  است که سال‌های زیادی را در پاکستان مشغول تحقیق و گردآوری محتوای این آثار بودند. این کتاب‌ها توسط انتشارات اکو به چاپ رسیده است.
 
وی افزود: این دو اثر یکی در سال 1398 و دیگری در سال 1400 به چاپ رسید و مورد استقبال واقع شد. سفارت پاکستان بسیار از این کتاب‌ها استقبال کرد. همزمان با روز بزرگداشت اقبال لاهوری، برای هر دو کتاب رونمایی خوبی گرفته شد که با حضور مقامات، سفرا، رایزنان فرهنگی کشورهای عضو و نوه اقبال لاهوری و جمع زیادی از اقبال‌پژوهان همراه بود. این رونمایی در دوره ریاست آقای سروربختی انجام شد که از تاجیکستان بودند.
 
مسوول کتابخانه دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو در ادامه گفت: هر دو کتاب به بحث کتابشناسی پرداختند و همان طور که از نام کتاب هم پیداست، تحلیلی و تاریخی هستند. نویسنده در هر دو کتاب ضمن این‌که مشخصات کتابشناسی کتاب‌ها را  آورده است، محتوای کتاب‌ها را هم برای خواننده تشریح کرده  تا کار انتخاب کتاب برای کسانی که در حوزه اقبال‌شناسی و اقبال‌پژوهی  مشغول تحقیق هستند، آسان شود.
 
اصلانی افزود: هر دو کتاب به صورت تحلیلی و بر پایه سلسله مراتب تاریخی، کتاب‌هایی را که در حوزه اقبال کار شده است، برای خوانندگان معرفی می‌کند. این دو کتاب در حقیقت برای اقبال‌پژوهان دو کتاب مرجع به حساب می‌آید. این دو کتاب در ایران مورد استقبال قرار گرفت، زیرا شخصیت اقبال فرامرزی است و ابعاد مختلف اندیشه‌های او مورد توجه متفکران در سراسر جهان قرار دارد.
 
وی به برنامه خاص اکو  برای حضور در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: تعدادی کتاب‌های دست اول را برای فروش و بازدید علاقه‌مندان آورده‌ایم، از جمله کتاب «میراث‌های فرهنگی ناملموس منطقه اکو» و «با تو آغاز می‌شوم: گزیده شعر معاصر ایران» و مجلات تازه‌ای را با موضوعات جدید منتشر کردیم از جمله آخرین شماره فصلنامه «ECO Heritage» با موضوع هنر سرامیک در کشورهای عضو اکو و نیز گاهنامه «ECI News Letter» که در این دوره نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 
غرفه انتشارات موسسه فرهنگی اکو  در شبستان، بخش بین‌الملل، طبقه دوم، راهرو 2،  غرفه 10 در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها