سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
چهار جلد دیگر از «دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان» تا آخر آذرماه منتشر می‌شود

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به نشر چهار جلد از «دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان»، گفت: در آینده‌ای نزدیک چهار جلد دیگر از این دانشنامه منتشر و رونمایی می‌شود.

امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، با اشاره به روند تدوین «دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان» به عنوان یکی از اقدامات مهم حوزه هنری در بخش تولید، اظهار کرد: تاکنون چهار عنوان از «دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان» منتشر شده و در آینده‌ای نزدیک چهار عنوان دیگر آن نیز منتشر و رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کردستان و مناطق کردنشین، دارای فرهنگ و تمدنی کهنسال است، عنوان کرد: آنچه در سالیان متمادی همواره مغفول مانده و آن‌گونه بایسته و شایسته به آن پرداخته نشده است، نشان دادن و بازنمایی پیوندهای زیبا و دل‌انگیز فرهنگ کردها با سرزمین هیشگی‌شان ایران است.

رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: کار تدوین «دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان» از خردادماه سال ۹۵ از سوی حوزه هنری استان، استارت زده شد و حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی و ولایی در یک حرکت ارزشی تدوین این دانشنامه را آغاز کرد که در قدم اول آن چهار کتاب شامل «کردستان و شرق‌شناسان» تالیف کامبیز کریمی، «کردستان و مشاهیر» (سنجرخان) تالیف دکتر اسماعیل احمدی، «کردستان و ادب حماسی» تالیف هادی یوسفی و «کردستان و ادبیات عامه» تالیف جمال احمدی‌آیین در سال 98 منتشر شد.

رییس شورای علمی «دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان»، شناسایی و تحلیل میراث فرهنگی و هنری با رویکر دانش محور و نشان دادن ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی استان در راستای توسعه همه جانبه را از جمله اهداف تهیه و انتشار این دانشنامه اعلام کرد و افزود: تلاش می‌شود چهار عنوان دیگر از این دانشنامه‌ها تا پایان آذرماه امسال رونمایی و منتشر شود.

مرادی تاکید کرد: دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، کار تحقیقی و پژوهشی، بنیادی، تحلیلی و توصیفی ارزشمندی است که داشته‌های فرهنگی را به نسل آینده در قالب مجلدات به مخاطبان و جوانان ارایه می‌دهد.

وی با اشاره به طراحی‌های صورت گرفته در راستای ادامه انتشار مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر بیش از 10 عنوان دیگر از مجلدات آن نیز در مراحل مختلف تدوین قرار دارند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان ضمن پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل‌های آتی بیان کرد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‌های جامعه شناختی، مردم‌شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

به گفته مرادی، ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان - که متاسفانه به علت عدم مواجهه جدی با آن، در معرض فراموشی است -، تلاش برای گردآوری و طبقه‌بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی، معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به‌عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: گردآوری و توصیف این میراث در عرصه‌های گوناگون، ضمن این که توجه به این ثروت ملی و کوشش برای حفظ و رشد آن را همراه دارد؛ می‌تواند تا حدی مشکلات پژوهشی را حل و نکاتی از ابهامات را در عرصه‌های مختلف روشن کند و سندی ماندگار برای درک تاریخی و تطبیقی این میراث، جهت مطالعه معاصران و آیندگان و بسترسازی فرهنگی برای جوانان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها