شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
کمتر از 2 درصد موقوفات استان زنجان مربوط به کتاب و کتابخوانی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: از کل موقوفات استان زنجان کمتر از 2 درصد مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی است.

حجت‎الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با اشاره به وجود 2800 موقوفه در استان زنجان گفت: این موقوفات با نیات مختلف در حوزه‌های متفاوت وقف شده است و اوقاف نیز بر اساس نیات واقفین اقدام به هزینه‌کرد آنها می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه درصد بالایی از موقوفات استان زنجان مربوط به هزینه‌کرد در حوزه عزاداری برای ائمه معصومین (ع) به ویژه امام حسین (ع) است، اضافه کرد: همچنین کمتر از 2 درصد موقوفات استان به حوزه کتاب اختصاص دارد.

کرمی ادامه داد: نیات واقفانی که در حوزه کتاب وقف دارند، ترویج فرهنگ کتابخوانی و همچنین خرید کتاب‌های دینی برای مساجد و بقاع متبرکه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: یکی از بارزترین موقوفات استان زنجان در حوزه مربوط به یک مؤلف است که 18 هزار جلد کتاب از جمله 100 نسخه خطی را وقف کرده است.

وی با اشاره به اینکه وقف در حوزه کتاب و کتابخوانی پیشینه طولانی داشته و به زمان زندگی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) برمی‌گردد و آثار بسیاری در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: هر فردی با وقف یک جلد کتاب می‌تواند اسم خود را به عنوان واقف ثبت کند و آثار و برکات وقف را برای خود همراه داشته باشد.


کرمی با بیان اینکه خیرین و واقفان باید به موضوع کتاب و کتابخانه توجه بیشتری داشته باشند، اضافه کرد: نیاز جامعه در این حوزه همچنان رو به افزایش است و همانطور که نسل‌های گذشته برای زمان فعلی وقف هایی را دراین حوزه انجام دادند نیاز است که نسل فعلی و واقفان نیز در این حوزه فعال شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه وقف در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از فقر فرهنگی جلوگیری خواهد کرد، افزود: باید در تشویق افراد به وقف در این حوزه، فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها