جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
کتاب، مانند معلم مدیر یادگیری است/ کتاب؛ ابزاری همیشه در دسترس

صادق نصری، درباره نقش و کاربرد ابزار‌های نوین در تولید محتوای درسی در کشور گفت: کتاب مانند معلم، در حوزه آموزش نقش مدیریتی دارد.

دکتر صادق نصری، قائم مقام قطب علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره فعالیت‌های قطب علمی اظهار کرد: بیش از 153 قطب علمی آموزش با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور وجود دارد. کیفیت‌بخشی به آموزش و تقویت زمینه‌های نظریه‌پردازی که یونسکو نیز بر آن تأکید دارد، از جمله فعالیت‌های قطب‌های علمی است.
 
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربيتی و روان‌شناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در ادامه درباره مفهوم استاندارد‌سازی آموزش گفت: آموزش باید در بستر علمی دنبال شود. استاندار‌سازی در آموزش از تأمین و تدوین محتوا آغاز، با روش‌های تدریس با کمک فناور‌های اطلاعات دنبال و به سنجش یا همان خروجی آموزش ختم می‌شود.
 
ضعف در تولید محتوا در حوزه یادگیری‌های الکترونیکی

نصری درباره نقش فناوری‌های نوین در تولید محتوای آموزشی ادامه داد: تولید محتوا در حوزه یادگیری‌های الکترونیکی، جزو ضعیف‌ترین بخش‌هاست. ایران در مقایسه با برخی کشور‌های منطقه و آسیایی، فقط 16/0 درصد از 10، تولید دارد. بنابراین، موضوع تولید محتوا با توجه به ورود ابزار‌های نوین به حیطه آموزش، یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مباحث است. به‌عنوان مثال این پرسش مطرح می‌شود که آیا محتوا می‌تواند به گونه‌ای تولید شود که تا حدودی جانشین معلم شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: تولید محتوا در برنامه‌ریزی درسی براساس اهداف آموزشی تدوین می‌شود، اهدافی که در هر مقطع و سنی به دو منبع اساسی شامل یافته‌های روان‌شناسی تربیتی اعم از مخاطب‌شناسی، مراحل رشد، شیوه‌های یادگیری و شناسایی آموزش‌های مؤثر دیگری مبانی فلسفی یعنی فلسفه تعلیم و تربیت وابسته است.
 
تاکید بر جایگاه معلم و کتاب در یادگیری

قائم مقام قطب علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با اشاره به فعالیت‌های قطب علمی دانشگاه شهید رجایی در بحث  Learning Mobile گفت: بررسی موضوع آموزش معلمان زبان از طریق Learning Mobile، یکی از مباحث قطب علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است و در یکی از مناطق شهر تهران این شیوه در حال اجراست. بررسی آموزش مفاهیم از طریق Learning Mobile به دانشجویان، معلمان و اساتید نیز در این قطب وجود دارد. اجرای کامل این مباحث، نیازمند امکانات سخت‌افزاری و زیر‌بنایی است.
 
عضو پیوسته انجمن روان‌شناسی ایران، درباره جایگاه کتاب با توجه به توسعه ابزار‌های آموزشی نوین افزود: امروزه در بحث آموز‌ش‌های مجازی بر یک واقعیت تأکید می‌شود که هیچ عاملی نمی‌تواند به جای معلم بنشیند. معلم در واقع مدیر یادگیری است؛ کتاب نیز چنین جایگاهی دارد.

کتاب به‌عنوان یک رسانه، همیشه جایگاه خود را حفظ خواهد کرد

نصری ادامه داد: در واقع کتاب به‌عنوان یک رسانه نوشتاری، ابزاری همیشه در دسترس است هرچند کتاب‌های الکترونیکی به زندگی افراد وارد شده، اما با توجه به شرایط موجود به آن‌ها چندان نمی‌توان اعتماد کرد، چراکه به‌نظر می‌رسد با همه امکاناتی که این ابزار‌های نوین در اختیار بشر قرارداده‌اند، اما فناناپذیرند. کتاب به‌عنوان یک رسانه، همیشه جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. استفاده نادرست و افراطی از انواع ابزار‌های نوین، عوارض روانی و رفتار‌شناختی برای افراد به‌دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها