جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
ششمین روز هفته کتاب در یزد؛ از دیدار با نویسنده انقلابی تا حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

ششمین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در یزد با دیدار مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی یزد و همچنین برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی استان با محوریت کتاب در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران( ایبنادر یزد، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی روز‌های ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به‌عنوان هفته کتاب جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که برنامه‌های مختلفی از سوی نهاد‌های فرهنگی در سطح کشور اجرا می‌شود.

این برنامه‌ها در استان یزد نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و همچنین ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان یزد و حوزه هنری یزد اجرا می‌شود که چهارمین روز آن نیز برنامه‌های مختلفی در مناطق مختلف شهری اجرا شد.
 
دیدار با محمدعلی جعفری، نویسنده انقلابی و جوان شهر یزد
محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با حضور در دفتر کار محمدعلی جعفری، نویسنده برجسته استان و کشور، با وی دیدار و گفتگو کردند.

رفیعی در این دیدار که به‌مناسبت هفته کتاب برگزار شد، با تبریک این هفته به نویسنده جوان و توانمند استان، گفت: نخستین بار علاقه به کتاب پس از مطالعه کتاب یکی از نویسندگان یزدی که برایم جذاب بود، در من به وجود آمد.

وی خطاب به جعفری ادامه داد: برخی از آثار شما را مطالعه کردم و از قلم روان، سوژه‌های جذاب و ادبیات فاخرتان لذت برده‌ام و امیدوارم این پرکاری و خلق آثار ارزشمند همچنان استمرار داشته باشد.

رفیعی افزود: متأسفانه در استان یزد به معرفی و تقویت نویسندگان اهتمام درستی نشده است و به همین خاطر خیلی از نویسندگان یزدی که آثار مطرح ملی نیز دارند و در کشور شناخته شده هستند، در زادگاه خود ناشناس و گمنام مانده‌اند.

 

رفیعی با اشاره به اینکه در زمینه تولید محتوای فاخر و منزلت‌بخشی به نویسندگان پرتلاش یزدی باید کار جدی صورت گیرد، بیان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال‌های گذشته برنامه‌های متعدد فرهنگی برای رونمایی و معرفی کتاب‌ و نویسندگان بومی انجام داده است و این برنامه در دوره جدید نیز، جدی ادامه خواهد داشت تا کتاب‌های فاخر و مفید به جامعه معرفی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد همچنین پیشنهاد داد نویسندگان توانمند استان با همکاری این اداره کل در کتابخانه‌های منتخب، کلاس‌های آموزش نویسندگی برگزار کنند تا بتوان نویسندگانی در تراز انقلاب اسلامی پرورش داد.

جعفری، نویسنده جوان استان نیز با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: در حال حاضر چهار اثر در دست کار دارم که دو اثر مربوط به زندگی و سیره شهدای مدافع حرم کشور است و یک کتاب نیز در مورد مرحوم غلامحسین دشتی، رئیس فقید شورای شهر یزد است که در آینده نزدیک چاپ خواهد شد و اثر دیگر نیز در مرحله پژوهش است.

وی از تشکیل کلاس‌های آموزشی ویژه علاقه‌مندان به نویسندگی نیز گفت و اظهار کرد: در این کلاس‌ها خوشبختانه یک‌سری از نویسندگان نوقلم یزدی پرورش یافتند که شاهد به ثمر رسیدن آثارشان در سال‌های اخیر هستیم.

این نویسنده برجسته کشوری همچنین با انتقاد از کم‌‌توجه به وضعیت نویسندگان و معیشت آن‌ها، گفت: مدیران باید قدر نویسندگان یزدی را بدانند، چراکه قرار نیست یک نویسنده غیربومی به تاریخ و فرهنگ یزدی بپردازد و قله‌های فرهنگ و علم و معنویت این دیار را به مردم استان و کشور معرفی کند.

جعفری همچنین اعلام آمادگی کرد در برگزاری کارگاه‌های آموزش نویسندگی و پرورش استعدادهای علاقه‌مند به این عرصه با کتابخانه‌های عمومی همکاری کند.

در پایان این دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اهدای نسخه‌ای نفیس از کتاب گلستان سعدی، از محمدعلی جعفری، نویسنده برجسته استان و کشور تقدیر کرد.

محمدعلی جعفری، متولد 1366 در یزد است که از سال 87 به صورت تخصصی به عرصه نویسندگی و داستان‌نویسی وارد شد. وی خالق آثار پرمخاطبی چون «عمار حلب»، «قصه دلبری»، «جاده یوتیوب»، «پادشاهان پیاده»، «سربلند»، «خانه مغایرت»، «شغل شریف»، «تاوان عاشقی»، «تور تورنتو» و «دل‌پلاس» است که برخی آثار وی در سال‌های اخیر برگزیده جوایز ملی و بین‌المللی متعددی همچون کتاب سال یزد، جایزه ملی جمعیت، جشنواره ملی یوسف و جایزه بین‌المللی شهید همدانی شده است.

 
 
حضور دبیرشورای فرهنگ عمومی کشور در نشست شورای فرهنگی عمومی یزد با محوریت هفته کتاب
احسان عابدی مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی یزد گفت: پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با حضور دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و نماینده امام جمعه یزد و استاندار یزد برگزار شد.

وی بیان کرد: با حضور هیات رئیس شوراهای فرهنگ عمومی کشور نکات مورد نظر مطرح شد و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز به تبیین سیاست‌های کلی و رویکردهای تحولی شورای فرهنگ عمومی و اقدامات در دست کار پرداختند.

عابدی بیان کرد: مقرر شد به زودی رصدخانه مرکز رصد فرهنگی استان تشکیل شود و در آن دستور کارهای شورای فرهنگ عمومی مشخص شده و کارهای پژوهشی انجام شود و خروجی آن در جلسات شورای فرهنگ عمومی بررسی شود.

در پایان نیز از طرح مجموعه صوتی شرح حکمت‌های نهج‌البلاغه با بیان دکتر محمد رضا شایق که در طول بیش از هفت سال این جلسات برگزار شده در قالب فلش به‌عنوان کالای فرهنگی تهیه شده که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، رونمایی شد.
 
 
بازدید اعضای کانون مسجد آیت الله خاتمی اردکان از کتابخانه این شهرستان
نوجوانان کانون فرهنگی و هنری آیت‌الله خاتمی‌(ره) شهرستان اردکان از کتابخانه آیت‌الله فاضل به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بازدید کردند.

این برنامه در قالب برنامه کاروان دانایی کانون‌های مساجد استان است که اعضای کانون های مساجد با حضور در کتابخانه‌های سطح شهرستان با فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی آشنا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط