یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
مرادخانی: «دموکراسی یا دموقراضه» پتانسیل‌های نمایشی فراوانی دارد/ شجاعی: موسسه «نوین کتاب گویا» در تلاش است تا جامعه را کتاب‌خوان کند

علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین رونمایی از کتاب سخنگوی «دموکراسی یا دموقراضه» گفت که به نظرم این پتانسیل وجود دارد که این کتاب به‌صورت یک سریال تئاتری دربیاید و علاقه‌مندان، آن را در چندین قسمت مشاهده کنند. همچنین سیدمهدی شجاعی عنوان کرد که خوشحالم که موسسه‌ای تحت عنوان موسسه «نوین کتاب گویا» در تلاش است تا در این فضایی که همه با کتاب و کتاب‌خوانی قهر هستند، جامعه را کتاب‌خوان کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب سخنگوی «دموکراسی یا دموقراضه» عصر روز شنبه ۱۵ اسفندماه با حضور سید مهدی شجاعی، نویسنده اثر، علی مرادخانی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا راد، علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی، عباس سجادی رییس فرهنگسرای نیاوران، داریوش کاردان، بزرگمهر حسین‌پور و اهالی فرهنگ و ادب در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

بزرگمهر حسین‌پور در این مراسم اظهار کرد: متأسفانه کتاب را نخوانده اما تعریفش را زیاد شنیده بودم، به همین دلیل کتاب صوتی را تهیه کردم و آن را در خودرو گوش دادم، به نظرم کتاب بسیار جذابی است و از آن دسته آثاری است که اگر چند صفحه از آن را بخوانی، دیگر نمی‌توانی آن را زمین بگذاری.

وی ادامه داد: هر خط از این کتاب حرفی برای گفتن دارد و می‌شود آن را به صورت استاتوس در شبکه‌های اجتماعی قرار داد یا برای دوستان ارسال کرد.

در ادامه این مراسم، علی مرادخانی با اشاره به دلایل حضور در این مراسم گفت: عادت نداشتم در مراسم رونمایی از کتاب شرکت کنم اما حدود ۳۰ سال رفاقت با سید مهدی شجاعی باعث شد که در این مراسم حضور داشته باشم. شجاعی در سال ۸۸ کتاب را برای من فرستاد و از من برای چاپ و توزیع مشورت خواست که بنا بر شرایط آن روزها از او خواستم که دست نگه دارد چراکه منتشر کردن این کتاب در سال ۸۸ کار مناسبی نبود.

وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌های شجاعی تصویری است و شما با ورق زدن چند صفحه ابتدایی، یک‌باره متوجه خواهید شد که از زمان غافل شده‌اید و به اواسط کتاب رسیده‌اید. یکی از ویژگی‌های قلم جادویی اوست.

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» اظهار کرد: این کتاب شما را با مسائل روز آشنا می‌کند و به شما کمک می‌کند تا دید وسیع‌تر و بهتری داشته باشید. اثر به گونه‌ای است که پس از مطالعه آن حسرت می‌خورید که چرا در قالب فیلم، سریال و تئاتر درنیامده است.

وی افزود: به نظرم این پتانسیل وجود دارد تا این کتاب به صورت یک سریال تئاتری دربیاید و علاقه‌مندان، آن را در چندین قسمت در سالن های تئاتر مشاهده کنند چراکه سینما و تئاتر ما به این متون ارزشمند نیاز دارد.

مرادخانی با اشاره به ویژگی‌های سیدمهدی شجاعی گفت: به هر حال شجاعی فردی است که با وجود جوانی، پای در جای بزرگان گذاشته است و بی‌‌دلیل نیست که او را چهره ماندگار نامیده‌اند. انتشار این کتاب اتفاق مبارکی است و امیدوارم که به زودی شاهد نمایش داستان‌های این کتاب در تالار وحدت باشیم.

سیدمهدی شجاعی، نویسنده کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» که آخرین سخنران این مراسم بود، اظهار کرد: خوشحالم که موسسه‌ای تحت عنوان موسسه «نوین کتاب گویا» در تلاش است تا در این فضایی که همه با کتاب و کتاب‌خوانی قهر هستند، جامعه را کتاب‌خوان کند. خانم فاطمه محمدی و دوستانشان به این نتیجه رسیدند که باتوجه به کاهش سرانه مطالعه، مردم تمایل چندانی به مطالعه کتاب ندارند به همین دلیل شرایطی را فراهم کردند تا مردم کتاب را گوش دهند.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که حتی افراد کتاب‌خوان نیز درگیر فضای مجازی شده‌اند و حتی مسئولان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام می‌کنند که زمانی برای مطالعه ندارند. بنابراین در این شرایط، بهترین تصمیم این است که کتاب‌ها را به صورت صوتی در اختیار مردم قرار دهیم تا جامعه به سمت کتاب و کتاب‌خوانی حرکت کند.

نویسنده کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» با اشاره به دلایل کاهش مطالعه کتاب گفت: متأسفانه مشکل کاهش سرانه مطالعه خیلی ریشه‌ای است و باید با سیاست‌گذاری‌های کلان آن را تغییر داد، در غیر این صورت شرایط تغییر نخواهد کرد. در چنین شرایطی کار کردن در حوزه کتاب و فرهنگ کار بسیار دشواری است و امیدوارم شرایط تغییر کند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم که خداوند این توفیق را به بنده بدهد تا بتوانم به جامعه و کشورم خدمت کنم.

در پایان این مراسم از کتاب سخنگوی «دموکراسی یا دموقراضه» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها