یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
صالحی: نتوانسته‌ایم پا به پای تألیف، نقد را بازنمایی کنیم/ چرا نقد ناشر، نقد موضوع و نقد جریان نداریم

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره نقد کتاب ضمن ابراز تأسف از این موضوع که هنوز نتوانسته‌ایم پا به پای تألیف، مسئله نقد را بازگشایی و بازنمایی کنیم، گفت: نقد، فضای تولید علم را روان می‌کند و رتبه‌بندی آثار کیفی را مشخص می کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره نقد کتاب دقایقی پیش (یکشنبه؛ 14 دی‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، سرپرست مؤسسه خانه کتاب، محمدحسین ساکت، دبیر جشنواره و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم با بیان این‌که در حوزه نشر با رشد نامتوازن مواجه هستیم اظهار کرد: عناوین کتاب‌های منتشر شده در طول چند سال اخیر (60 هزار عنوان کتاب) از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده‌اند و در 9 ماه گذشته حدود 48 هزار عنوان کتاب راهی بازار نشر شده‌اند. همچنین تعداد ناشران نیز بسیار بالا است.
 
وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های جدی که رشد نامتوازن در حوزه نشر را نشان می‌دهد، نقد و برسی‌های محتوایی است؛ جشنواره نقد کتاب با این نگاه شکل گرفته است. اگر در حوزه نقد نیز مانند حوزه نشر با رشد کمی آثار مواجه می‌شدیم، اتفاقات روشن‌تری در عرصه نشر بروز پیدا می‌کردند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که پایین بودن تعداد نقد در کشور، آسیب جدی به اقتصاد نشر، فرهنگ نشر و فرهنگ دانش و دانش‌سازی وارد می‌کند گفت: نقد، فضای تولید علم را روان و رتبه‌بندی آثار کیفی را مشخص می‌کند، شبه‌کتاب‌ها را زیر سؤال می‌برد و فرصتی فراهم می‌کند برای آن‌چه باید باشد از آن‌چه که نباید باشد.
 
صالحی عنوان کرد: ما به ده‌ها نشریه همانند نشریه دانش نیاز داریم تا همزمان با تکثیر عناوین کتاب‌ها، به نقد آثار نیز بپردازد. متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم پا به پای تنور داغ تألیف یا شبه تألیف، مسئله نقد را جا بیندازیم و مکان و مکانت آن را بازگشایی و بازنمایی کنیم.
 
وی با بیان این‌که آمایش نقدهای موجود نیز از رشد متوازن و متعادلی برخوردار نیستند، اظهار کرد: همین مقدار اندک نقد هم که وجود دارند، نیاز به آمایش و تحلیل‌های کمی و کیفی دارند؛ این‌که چقدر نقدهای موجود منصفانه، متملقانه و کینه‌توزانه است، این‌که چقدر نقد محتوایی، نقد ناشر، نقد موضوع و نقد جریان داریم، باید مورد تحلیل قرار بگیرند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: این‌که چرا در چنین روزگاری در عرصه نقد قرار داریم، ریشه تاریخی دارد و باید بررسی شود؛ متأسفانه از قدیم‌الایام چنین مرسوم بوده است که هیچ فرد یا نهادی گوش شنوا برای شنیدن عیوب آثار خود نداشته و ندارد. باور نکرده‌ایم که نقد می‌تواند و باید اعتلا بخش فرهنگی، علمی و ملی ما باشد.
 
صالحی در پایان گفت: امیدوارم اتفاقاتی رُخ دهد تا سال آینده وقتی در کنار هم و در چنین جمعی قرار می‌گیریم، در حوزه نقد ـ به عنوان مکمل توسعه نشر ـ به رشد قابل توجهی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رسیده باشیم. جشنواره نقد کتاب نیز اقدامی برای روشن نگه داشتن این روشنایی کم فروغ است.
 
گزارش تکمیلی این مراسم به زودی از «ایبنا» منعکس خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط