چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
سفره عید دانشوران حوزه تمدنی در بهشت خاطره‌های نمایشگاه کتاب

ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، در آستانه برپایی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادداشتی درباره اهمیت این ضیافت فرهنگی نوشته و در اختیار ایبنا قرار داده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- ابراهیم خدایار: گزاره علم بهتر است یا ثروت، عمری به درازای زندگی بشر دارد که در نهاد نوع انسان جا خوش کرده‌ است. هم‏ ازین‏ رو، اختصاص آن به یک دوره از زندگی انسان یا یک مکان خاص جغرافیایی، جفا به اهل آن دوره و جغرافیای آنهاست. در روزگاری که چراغ جادویِ ثروت در حلقوم فرشته فکر چنگ فرو برده، سخن گفتن از این نوع گزاره‏‌ها به تأملِ چندباره نیاز دارد. درست است که در نزد بسیاری از هم‌روزگارانِ ما انسان‏‌ها، بدون ثروت نه می‏توان درست زیست و نه حتی می‏‌توان به بایستگی دست در «زلف نگار علم» زد، به نظرم برای اهل نظر لذتی بالاتر از ضیافت اندیشه و حضور در جمع باصفای اهل آن نمی‏توان تصور کرد.

سی‏‌وچهار بهار است که ماه اردیبهشت در ایران به بهشت خاطره‌‏ها تبدیل شده ‏است. در این بهشت، مردمانی از ایران و جنس ایرانیان، دانشورانی از حوزه تمدنی مشترک ایران، از حلب تا کاشغر، انتظار رخ نمایاندن ماه اردیبهشت هستند تا روزه اندیشه بگشایند و در سفره عید کنار هم بنشینند. بدون تردید برگزاری این حادثه فرهنگی در تاریخ فعالیت‏های درخشان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به یادگار خواهند ماند و آیندگان از آن به نیکی یاد خواهند کرد. ضیافت کتاب، دیداری عاشقانه در نمایشگاه کتاب به گستردگی فرهنگ ایران در جغرافیای فرهنگی آن از مرزهای اروپا تا چین و ماچین و قلب آمریکاست.

در خبرها آمده بود امسال کشور عزیز تاجیکستان، این پاره تن ایران، میهمان ویژه نمایشگاه کتاب 1402 است. به‏ کار بردن واژه‏‌های میزبان و میهمان برای دو کشور ایران و تاجیکستان از سر ناچاری است. غالب بنیادهای فرهنگی حوزه تمدنی مشترک ایران به دست اقوام گونه‏‌گون‏ نژاد ساکن در این فلات پرخیر و برکت بزرگ ساخته و پرداخته شده‏ است، تاجیک‌‏های چون‏ جان که جای خود دارند. کی رفته‌‏ای ز دل که تمنا کنم تو را؟ به قول تاجیک‏‌ها نور دیده، تاجِ سر. امید است پس از نزدیک به یک دهه جدایی ناخواسته، جان به جانان برسد و یک روح در دو بدن آرام‌‏آرام به رقص درآید و پایکوبی کند:
باز در سینه کسی سر به قفس می‏‌کوبد
به گمانم دلِ دیوانه به رقص آمده‏‌ است
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها