دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
نمایشگاه کتاب تهران نشانه تلاش برای محافظت از حق مطالعه و دسترسی به اطلاعات است

رایزن فرهنگی ایران در صربستان معتقد است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشانه بزرگ تلاش مسئولانه برای محافظت از حق شهروندان به مطالعه و دسترسی به اطلاعات است و در غنی‌سازی فرهنگ عمومی نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان: «کتاب نقش مهمی در زندگی ما دارد، بهترین دوستی است که همیشه می‌ماند و در دسترس است. دوستی است که موجب رشد تفکر و شخصیت انسان می‌شود. جمله‌ای حکیمانه یادآوری می‌کند: «وقتی کتابی را باز می‌کنی، دنیای جدیدی را باز می‌کنی.» آن‌ها مملو از دانش، درس‌های زندگی، عشق، ترس، امید، دعا و توصیه‌های مفید هستند. کتاب دوستی است که رازهای خود را به او می‌سپاریم و اسرار زیادی را از او می‌شنویم. تمدن بشری از همان آغاز دوران تاریخی خود کتاب را می‌شناسد. در یک جمله، بشر استمرار حیات فرهنگی و فکری خود را مدیون کتاب است.

نمایشگاه‌های کتاب میعادگاه واژه‌ها و معناها ازهمه دوران‌ها هستند. جایی هستند که همه دوستان تاریخی در همزمان در زیر یک سقف گرد هم می‌آیند و فرصتی ارزشمند است تا در فضایی متفاوت از زندگی روزمره در دریایی از واژه‌ها و اندیشه‌ها غوطه‌ور شوند.

نمایشگاه کتاب نقش حیاتی در نشر دارد. صدها غرفه توسط ناشران و کتابفروشان برای نمایش کتاب‌های خود برپا می‌شود. در نمایشگاه کتاب می‌توان کتاب‌های کودک، کتاب موضوع‌محور، کتاب هنر، علم و فناوری و حوزه‌های مختلف دیگر را دید. صدها هزار دوستدار کتاب در هر سن و جنس می‌آیند که گواه سلیقه و فرهنگ ملی یک کشور است.

ایران با تمدن چندین هزار ساله خود مهد علم و دانش و کتاب بوده است، مشاهیر بزرگ ادب و علم ما با کتاب‌هایشان پایه‌گذار تمدنی عظیم بودند و نقش بسزایی در شکل‌گیری و توسعه سایر تمدن‌ها و فرهنگ‌ها داشته و دارند. به برکت انقلاب اسلامی که خود بیش از هرچیز ماهیتی فرهنگی داشت، جهشی بی‌سابقه در تولید علم و گسترش فرهنگ روی داد که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مهم‌ترین جلوه‌های آن است و در سطح بین‌المللی اعتباری ویژه دارد. این درحالی است که فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دلایل مختلف اعم از اقتصادی تا چیرگی دنیای دیجیتال و نفوذ کنترل نشده فضای مجازی به زندگی روزمره به‌خصوص نسل جوان، در زندگی کمرنگ شده است. در چنین وضعیتی مسئولیت خانواده‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در تربیت و رشد فکری فرزندان مضاعف می‌شود.

پس از آن نقش مدرسه و نهادهای حاکمیتی که مسئولیت آموزش و پرورش نسل جدید را برعهده دارند برنامه‌ریزی برای عادت دادن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی است. اختصاص ساعتی برای مطالعه و بحث آزاد درباره کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، گنجاندن بازدید از کتابخانه‌های شهر در برنامه‌های مدارس و... برخی از راه‌های گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در نسل آینده‌ساز جامعه است. در این میان نقش صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان، مساجد و فرهنگسراها را نیز نباید در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراموش کرد.

در هر صورت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشانه بزرگ تلاش مسئولانه برای محافظت از حق شهروندان به مطالعه و دسترسی به اطلاعات است و شکی نیست که در غنی‌سازی فرهنگ عمومی نقش مهمی دارد زیرا ضمن حفظ ارزش‌های فرهنگی موجود ارزش‌های جدید ایجاد می‌کند، نمایشگاه کتاب همچنین نقش مهمی در شتاب دادن به بازار کتاب و اقتصاد فرهنگ دارد زیرا مکانی است که نویسندگان و ناشران داخلی و بین‌المللی این فرصت را دارند تا آثارشان را به علاقه‌مندان کتاب معرفی و عرضه کنند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان در زمینه ترجمه و نشر آثار فرهنگی و ادبی کشورمان در طول سی سال گذشته با انتشار بیش از یکصد عنوان کتاب به زبان صربی به زبان صربی و شرکت در نمایشگاه‌های کتاب صربستان برای شناساندن و ترویج فرهنگ ایرانی کوشیده است. جدیدترین آثار منتشره رایزنی فرهنگنامه ساده و مصور ایران برای آشنایی نوجوانان صرب با فرهنگ و سرزمین ایران و انتشار کتاب دو زبانه منتخب اشعار شاعران معاصر ایران است که هم‌اکنون در بازار کتاب صربستان عرضه می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها