یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
آوینی جلوه‌ای از تعهد هنرمندانه

اندیشه و عشق و عرفان، دستمایه اصلی هنر هنرمندانی چون آوینی است و از دیدگاه وی هنرمند، رازدار خزاین غیب است که با زبان قرب و شهود و تمثیل و تمثل راز حقایق ملکوتی را می‌یابد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-مریم محمدی: آنچه هنرمند را از دیگران مجزا و به نوعی برتر می کند همانا اندیشه و قلم اوست و آنچه می‌تواند برای یک هنرمند انقلابی الگو باشد، اندیشه هنرمندی است چون سید شهیدان اهل قلم؛ سیدمرتضی آوینی، دانش آموخته معماری، نویسنده و فیلم‌سازی که در آثارش نیز جلوه‌ای از تعهد هنرمندانه را می‌توان به خوبی شاهد بود.
آوینی را می‌توان سرلوح هنرمندان انقلابی دانست، هنرمندی که هنر را با اعماق وجود درک کرده و به حق خدمات ارزنده و کم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذارده است.

اندیشه و عشق و عرفان، دستمایه اصلی هنر هنرمندانی چون آوینی است و از دیدگاه وی هنرمند رازدار خزاین غیب است که با زبان قرب و شهود و تمثیل و تمثل راز حقایق ملکوتی را می‌یابد و علاوه بر شیدایی حق قدرت بیان آن را از خداوند گرفته و با شیدایی حق و قدرت بیان اثر هنری را خلق می کند.

چون آوینی‌ها زبانی می‌خواهند که زبان هم زبانی باشد و چه زبانی بهتر از هنر که زبان بی زبانی است و زبان هم زبانی و هنر حدیث شیدایی حق است و یاد بهشت و نوحه انسان در فراق.
هنرمند موحد، گذشته از آن که باید جهان را به مثابه نشانه‌ای برای حق ببیند و به تبعیت از این تعهد، هنر او نیز رو به بالا بیاورد و به حقایق متعالی اشاره داشته باشد، باید زبان سمبولیک اشیا را با توجه به این حقیقت پیدا کند که هر شی در واقع آیت و نشانه حق است و از وجه خاصی به حق اشاره دارد و این اشارات نیز با یکدیگر متفاوت است.

آوینی هنر را با اصول غربی آن آموخته است اما در سیر و سلوکی معنوی به هنر با بیان شرقی آن دل بسته است و هنر غربی را حدیث نفس می‌داند نه حدیث شیدایی حق. او هنر غرب را بیان خودپرستی انسان امروز می‌خواند حال آنکه هنر حقیقی را حدیث شیدایی حقیقت می‌نامد.

هنر از منظر هنرمندی فرهیخته چون آوینی پیوند ذات انسانی است با حقیقت عالم وجود و نشأت گرفته از روح کلی عالم که نه تنها انسان را به دنبال بهشت زمینی (تمدن غربی) نمی‌کشاند بلکه انسان را قدم به قدم به حقیقت عالم هستی رهنمون می‌سازد.

شهید سرمنشأ خیر و برکت و رستگاری است و شهیدی هنرمند که دنیا را راهی برای رسیدن به آخرت می داند به واقع معتقد است که هنرمند باید اهل درد باشد و این درد سرچشمه زیبایی و صفای هنری و معیار انسانیت است.

پیوند هنر و انقلاب، به عنوان دو جلوه زیبایی موجب می‌شود تا رستاخیز تاریخی انسان (انقلاب اسلامی) بعد از قرن‌ها هبوط به مثابه نهایت زیبایی در اوج اندیشه جلوه نماید و انقلاب چون چشمه‌ای جوشان از سرچشمه انسانیت و اسلام با زبانی زیبا و گویا در دل مردم جاری شود.
آوینی معتقد است با انقلاب اسلامی، انسانی دیگر پای به عالم ظهور نهاده است که این انسان، طرحی نو در خواهد انداخت و عالمی دیگر بنا خواهد کرد و اینجاست که تعهد هنرمندانه جلوه‌گر می‌شود و هنر با زبانی گویا و ظاهری زیبا تعهد انسان را به رخ می کشد تا فریاد مظلومیت انسانها را به گوش جهانیان برساند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها