دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
آداب مردم قم در ماه رمضان/ نماز هزار «قل هوالله» و خدمات اجتماعی

سید محسن محسنی، فعال فرهنگی و عضو بنیاد قم‌پژوهی در یادداشتی برخی از آداب و رسوم قمی‌ها در ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم -  سید محسن محسنی، قم پژوه: پیش از شروع ماه مبارک (به تلفظ قمی‌ها «مام بارک») برخی برای کسب ثواب به پیشواز این ماه می‌رفتند و چند روزی روزه می‌گرفتند. برخی که روزه بر ذمه‌شان بود و به اصطلاح بدهکار بودند این روزها را روزه می‌گرفتند تا ذمه‌ای بر گردنشان نباشد.
 
اعمال قمی‌ها در این ماه به دو دسته کلی تقسیم می‌شد:1- آداب و رسوم مذهبی2-  امور خیریه و خدمت به یتیمان و محرومان.
 
آداب و رسوم مذهبی به این شرح است: الف) صبح‌ها زن‌ها در تکایا یا مساجد یا در خانه یکی از اهالی جلسه ختم قرآن به صورت روزانه داشتند و هر روز یک جزو قرآن ختم می‌کردند و هنوز هم این رسم باقی است. ب) مردها بعد از افطار به صورت دوره‌ای و هر شب منزل یکی از افراد محل جلسه قرائت و ختم قرآن داشتند و هنوز هم دارند. بعد از جلسه نیز اهل جلسه با چایی و شیرینی و زولبیا و اگر تابستان باشد با بستنی پذیرایی می‌شوند.
 
ج) همسایگان در سحرها کسانی را که خواب مانده بودند، برای سحری بیدار می‌کردند .د) شب‌های احیا را یا در مساجد یا در خانه یکی از اهل محل به دعا و ثنا و نیایش می‌پرداختند و در برخی مجالس، صاحب مجلس با سحری از مومنان پذیرایی می‌کرد. ه) شب بیست و هفتم ماه مبارک، افطار را به جهت به درک واصل شدن ابن‌ملجم کله‌پاچه می‌خوردند. و) شب عید فطر نماز هزار قل هوالله و یا صد قل هوالله را می‌خواندند.
 
ز) همان شب، بزرگ خانه فطریه را برای اهل خانه و اگر مهمان داشتند برای مهمان هم کنار می‌گذاشتند تا در روز عید ادا کنند. ح) در روز عید فطر تمام اهل خانه برای برگزاری نماز عید به مساجد می‌رفتند و پس از آن به صرف صبحانه می پرداختند. ط) مقید بودند و هستند که فطریه را تا قبل از نماز ظهر پرداخت کنند. هم‌چنین مقید بودند که در این ماه نمازهای یومیه را به جماعت برگزار کنند.
 

کارهای خیر و خدمات اجتماعی اینگونه است: الف) تهیه بسته‌های غذایی خام از جمله برنج و خرما و چایی و گوشت و حبوبات و روغن و ایصال آن به ایتام و  محرومان. ب) تهیه غذای آماده و طبخ شده و ایصال آن به اقوام و ایتام  و محرومان. ج) رسیدگی به امور بیماران ناتوان اعم از ویزیت و درمان و تهیه دارو. د) برقراری صلح و آشتی بین کسانی که اختلاف داشتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها