چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): عبدالحسین فخاری نویسنده و دین‌پژوه کتاب‌های چگونه بزرگ شویم و پرسش‌های مهدوی را برای مطالعه در نوروز پیشنهاد داد و نوشت: من دو کتاب از تألیفات خود را برای مطالعه در روزهای پایانی اسفند و آغازین بهار خدمت مخاطبان معرفی می‌کنم.

 
 

پرسش‌های مهدوی
به دلیل قرار گرفتن نیمه شعبان و ولادت امام زمان(عج) در نیمه دوم اسفند و برگزاری همایش‌ها و جشن‌هایی با موضوع مهدویت، من نیز تصمیم گرفتم متناسب با این فضا کتاب پرسش‌های مهدوی را به شما معرفی می‌کنم.

طبیعتا در موضوع مهدویت و امام زمان(ع) پرسش‌های زیادی در ذهن افراد وجود دارد، پرسش‌هایی مانند این که ایشان به چه دلیل متولد شده و غیبت کرده‌اند؟ چه کسانی کارگزارانشان هستند؟ طول عمرشان چگونه قابل توجیه است؟ آیا می‌توان حضرت را دید؟ حضرت چگونه بر جهان غلبه پیدا می‌کنند؟ انتظار حضرت به چه معناست؟ این که امامت ایشان در کودکی آغاز شده است، چگونه امکان پذیر است؟ یاران ایشان چه کسانی هستند؟ علائم ظهورشان چیست؟ جامعه آرمانی که می‌خواهند ایجاد کنند به چه شکل است؟  ایشان کجا زندگی می‌کنند و آیا همسر و فرزندانی دارند؟ چگونه می‌توان با ایشان دوست شد و پیوند برقرار کرد و دولت فخیمه‌ای که خواهند آورد دارای چه ویژگی‌هایی خواهد بود؟ تمام این پرسش‌ها از جمله سوالاتی هستند که در کتاب پرسش‌های مهدوی پاسخ داده شده‌اند. این کتاب حدود 100 صفحه است و با روایتی داستانی، زبانی روان و ساده و در قالب گفت و گو به پرسش‌های مرتبط با مهدویت پاسخ گفته است. این کتاب می‌تواند بسیاری از دیدگاه‌ها را در مورد مهدویت روشن کند  و با توجه به این که بحث‌ها هم چندان طولانی نیستند و هر کدام در حدود یک صفحه را به خود اختصاص داده‌اند افراد می‌توانند به راحتی آن‌ها را بخوانند.

نکته مهم دیگر در رابطه با کتاب پرسش‌های مهدوی این است که این کتاب در اپلیکیشن طاقچه(که کتاب‌ها را به شکل مجازی دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد) به صورت رایگان قرار داده شده است. بنابراین اگر مخاطبان به سایت طاقچه رجوع کنند با جست و جوی عنوان کتاب می‌توانند فایل آن را به صورت رایگان دریافت و مطالعه کنند. این کتاب را به خاطر تقارن ماه‌های اسفند و فرودین با بحث‌های مهدویت در حالی که شهرها و روستاها هم به استقبال میلاد حضرت می‌روند پیشنهاد کردم و امیدوارم خوانندگان از خواندن آن لذت ببرند.

چگونه بزرگ شویم
در ادامه کتاب دیگری از نوشته‌های خودم را نیز به خوانندگان معرفی می‌کنم. کتابی که در حدود 170 تا 180 صفحه دارد و در قطع کوچک رقعی برای مطالعه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.  نام این کتاب چگونه بزرگ شویم است و عنوان خود را از این عبارت حافظ که می‌گوید: تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف/ مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی، وام گرفته است. یعنی اگر می‌خواهید در این دنیا بزرگ شوید باید اسباب بزرگی را فراهم کنید. ما در این کتاب پرسیده‌ایم که این اسباب بزرگی که حافظ به آن اشاره می‌کند، چیست؟ و در ادامه یک سری از عواملی که باعث بزرگی انسان می‌شوند را بررسی کرده‌ایم. برای مثال به سراغ اشعار شاعران فارسی رفته‌ایم و از آنان پرسیده‌ایم که اسباب بزرگی چیست؟ و آن‌ها نیز برای ما توضیح داده‌اند. مثلا به سراغ سعدی رفته و از او پرسیده‌ایم چگونه می‌توان بزرگ شد؟ و او گفته است ادب آموز تا بزرگ شوی. بنابراین ادب از جمله ویژگی‌هایی است که انسان را بزرگ می‌کند و در ادامه سایر عوامل بزرگی را نیز توضیح داده‌ایم.

این کتاب به ویژه برای جوانان بسیار خواندنی است. برای مثال کتاب به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با شرح صدر، بخشش، گذشت خدمت، دانش، محبت، تعقل، همت، نظم، صبر،اتحاد، سپاس، پایش و مشارکت و عوامل دیگری که نزدیک به چهل و چند عامل می‌شود به بزرگی دست یافت. تمام این عوامل عنوان شده هم از تجربیات شاعران و فرهیختگان سرزمین‌مان استخرج و در این کتاب کوچک جمع‌آوری شده‌اند. مانند کتاب قبلی اگر برای مخاطبان امکان دسترسی به نسخه کاغذی کتاب هم وجود ندارد می‌توانند با مراجعه به سایت طاقچه و جست و جوی عنوان، این اثر را با قیمت بسیار کم دریافت کرده و در تلفن همراه، تبلت و .. خود ذخیره کنند و به مطالعه آن بپردازند.

«چگونه بزرگ شویم؟» کتاب ساده و خوبی برای مطالعه در روزهای آغازین سال است. به امید این که مخاطبان این نوشته از این عوامل بزرگی که برگرفته از ادبیات فارسی ماست برای بزرگ شدن خود در مقامات روحی، معنوی ،خلقی و تربیتی و نه تنها مقام‌های مالی و اجتماعی استفاده کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها