سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
دسترسی عمومی به منابع علمی حوزه بازی‌های دیجیتال 

به انگیزه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و عرضه کتاب‌های انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه، فریبا علیزاده؛ مدیر پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در یادداشتی به ضرورت انجام مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با حوزه بازی‌های دیجیتال و معرفی کتاب‌های بنیاد در این نمایشگاه پرداخت.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- بازی‌های دیجیتال به‌عنوان صنعتی درآمدزا در میان صنایع خلاق، با رشد روزافزونی در دنیا روبرو هستند. مطالعات بازی‌های دیجیتال در قالب مقالات، گزارش‌ها و کتب با رصد و ارائه جدیدترین آمار و محتوای علمی در این حوزه، نقش مهمی را در شناخت دقیق صنعت بازی در دنیا ایفا می‌کنند. 

قدمت بازی‌های دیجیتال در ایران نیز به بیش از 40 سال می‌رسد و صنعت بازی‌های دیجیتال با وجود فراز و نشیب‌های فراوان به مسیر رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان تنها متولی این حوزه در زمینه‌های سیاست‌گذاری، حمایت، آموزش و پژوهش فعالیت می‌کند. 

بنیاد به‌منظور توسعه مبانی نظری و فنی در حوزه ساخت و مطالعات بازی طی سال‌های گذشته، کتاب‌های متنوعی را منتشر و روانه بازار نشرکرده که پس از چند سال توقف، با تمدید پروانه نشر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای‌ فعالیت انتشارات این مجموعه از سرگرفته شده است و بازی‌پژوهان و بازی‌سازان می‌توانند به جدیدترین منابع مطالعاتی در حوزه صنعت بازی در قالب ترجمه و تالیف دسترسی داشته باشند. 

در این راستا معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان تنها مرجع رسمی مطالعات علمی این صنعت در ایران کتاب‌هایی در دوره جدید منتشر کرده که طیف وسیعی از موضوعات حوزه شناختی و مطالعات بازی در شاخه‌های علمی و موضوعات فنی مرتبط با ساخت بازی را دربرمی‌گیرد و همچنان نیز به‌کار خود ادامه می‌دهد. عناوین کتاب‌هایی که طی این دوره چاپ و منتشر شده است شامل موارد زیر است که به‌صورت الکترونیکی و از طریق فیدیبو در دسترس مخاطبین قرار گرفته است:

1- «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال»؛ به‏‌عنوان محتوایی یک کاسه از تلفیق دیپلماسی و بازی برای پژوهشگران بعدی است.
2- «نظام ملی رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای: اسرا (فاز سوم)»؛ خلاصه‌ای از مرحله دوم پژوهش‌هایی است که به قصد اصلاح و تعمیق این نظام رده‌بندی اجرا شده‌اند و رویکردی انتقادی به فرآیند رده‌بندی سنی داشته و راه‌حل‌هایی علمی و تجربی برای بهبود کیفیت و دقت سنجش بازی‌ها ارائه می‌دهد.
3- «درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای»؛ درآمدی است بر ادبیات حوزه سیاست‌گذاری برای توسعه سواد رسانه‌ای که برای نهادهای مرتبط در زمینه بازی کاربرد تخصصی داشته و در عین حال با توجه به نزدیک بودن مباحث مدیریت محتوا، در سایر رسانه‌های مشابه نیز حائز کاربرد است.
4- «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی»؛ نخستین کتاب فارسی درزمینه بازی‌‌های جدی است.
5- «مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه کودکان و بازی‌های دیجیتال»
6- «روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال»؛ مروری بر روندهای نوظهور همچون استریمینگ، اَبر بازی، بازی‌های جدی، ورزش‌های الکترونیک، بلاکچین، واقعیت گسترده، نوروساینس و هم‌آفرینی بازیکنان است.

با آغاز دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که با هدف تحقق عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی به کتاب در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت خانه کتاب ایران از 3 الی 10 بهمن 1400 برگزار می‌شود، انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه شرکت کرده و کتاب‌های مذکور برای سفارش و خرید علاقه‌مندان ارائه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها