چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۲
فلوشیپ نشر تهران؛ گام بلند در مسیر توسعه تعاملات کتاب‌محور

دبیر محتوایی فلوشیپ نشر تهران معتقد است؛ امضای نزدیک به ۱۶۰ پیش‌قرارداد در طول سه روز برگزاری فلوشیپ نشان می‌دهد که درصورت فراهم شدن شرایط مساعد، امکان گسترش تعاملات بین ناشران ایرانی و خارجی وجود دارد.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مریم رونق، دبیر محتوایی فلوشیپ نشر تهران: «فلوشیپ نشر تهران رویدادی است که افراد زیادی در حوزه نشر آرزوی به واقعیت پیوستن آن را داشتند و خوشبختانه امسال با وجود چالش‌های بسیار، برآورده شد. تجربه‌ای که هم برای تیم برگزارکننده و هم برای شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی به یادگار خواهد ماند.

این برنامه در نخستین دوره خود بر ادبیات و تصویر کتاب کودک و نوجوان تمرکز داشت؛ چراکه در سال‌های اخیر به نظر می‌آمد پتانسیل‌های این بخش برای مراودات رایتِ متن و تصویر به مراتب بیشتر از سایر حوزه‌های نشر در ایران است. هدف این برنامه ایجاد ارتباط و تسهیل تعاملات بین ناشران ایرانی و خارجی در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان بود و بر این اساس، ناشران ایرانی و خارجی ثبت‌نام کردند و تعدادی از میان این ثبت‌نام‌کنندگان براساس شاخص‌های تعیین شده برگزیده شدند.

با وجود زمان کم، می‌توانم بگویم که گام‌های اجرایی این برنامه با برنامه‌ریزی و منطق جلو رفت و تجربیات و خبرگی افراد تیم در هر حوزه باعث شد که کارها به بهترین نحو ممکن اجرا شود؛ از برنامه‌نویسی و توسعه سایت فلوشیپ، تا طراحی هویت بصری و المان‌های سالن محل برگزاری، جزئیات اجرایی مربوط به تنظیم فرمت قرار ملاقات‌ها و پیش‌قراردادها و انتخاب کتاب‌ها برای معرفی به ناشران خارجی، تنظیم کارگاه‌های صبحگاهی، تولید محتوای ویدئویی و دیجیتالی، و…. البته در این مسیر همکاران، حامیان و تیم‌های پشتیبانی زیادی نیز از برگزاری این برنامه حمایت و پشتیبانی کردند. بازخورد شرکت‌کنندگان در این برنامه گواه بر همین امر بوده است که این برنامه چیزی کم از استانداردهای جهانی فلوشیپ‌های مشابه خود نداشت.

ناشران خارجی شرکت‌کننده از ۲۰ کشور، سفیرانی شدند برای تداوم این برنامه و تبلیغ آن در محافل بین‌المللی. ناشران ایرانی نیز با وجود سختی حضور به‌دلیل هم‌زمانی با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تازگی داشتن این برنامه برای برخی از ایشان، با شوق از حضور در این برنامه یاد می‌کنند و امیدوارند که شاهد برگزاری مجدد آن باشند. امضای نزدیک به ۱۶۰ پیش‌قرارداد در طول سه روز برگزاری فلوشیپ نشان می‌دهد که درصورت فراهم شدن شرایط مساعد، امکان گسترش تعاملات بین ناشران ایرانی و خارجی وجود دارد.

لازم است برای برگزاری در دوره‌های بعدی برنامه‌ریزی‌ها منسجم‌تر باشد و از همین حالا دست‌به‌کار شد. برخی موارد ازجمله برنامه‌های آموزشی مورد نیاز باید از همین الان برنامه‌ریزی و به تدریج اجرا شوند تا ناشران ایرانی بیشتری آمادگی حضور در این رویداد برای دور بعد را داشته باشند. انعکاس این برنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز در طول سال کمک خواهد کرد که ارتباط ناشران بین‌المللی با رویداد فلوشیپ قطع نشود. هرچه برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و منسجم‌تر باشد، خروجی کار برای دوره‌های بعدی نیز بهتر خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین