جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
فرصت‌های صادراتی صنعت چاپ در ۱۴۰۰؛ بایدها و نبایدها

 سال ۱۳۹۹ در شرایطی به پایان رسید که تغییرات اقتصادی ایجاد شده در سطح کشور و جامعه بین‌الملل که پیش‌بینی می‌شد در افقی ۲۰ تا ۳۰ سال ایجاد شوند با سرعت بسیار زیاد طی یک سال شکل گرفته و آن‌طور که به نظر می‌رسد این تغییرات در تجارت جهانی پایدار خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با ارسال یادداشتی به ایبنا به موضوع فرصت‌های صادراتی صنعت چاپ در سال ١٤٠٠ با توجه به محدوديت‌های كرونا پرداخته است. او در این یادداشت به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت چاپ اشاره می‌کند:

«سال ۱۳۹۹ توأم با شیوع ویروس کووید ۱۹ و قرار گرفتن اقتصاد کشور در شرایطی اضطراری آغاز شد. صنعت چاپ و بسته‌بندی که از سال ۱۳۹۸ با توجه به جنگ اقتصادی علیه کشور با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بود با شیوع بیماری کرونا محکوم تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی متعددی شامل رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید، تجمعات فرهنگی و اقتصادی، نمایشگاه‌ها و غیره شد. این وضعیت، چاپخانه‌های کشور؛ به‌خصوص آن‌هایی که در بخش چاپ تجاری فعالیت داشتند را با چالشی جدی مواجه کرد.
 
اما همزمان با مشکلات و موانعی که برای چاپخانه‌های تجاری ایجاد شده بود، فرصت‌های جدیدی در زمینه چاپ و بسته‌بندی برای چاپخانه‌های صنعتی در ایران مهیا شد. نیاز به بسته‌بندی برای ارسال کالاهایی که از طریق فضای مجازی و کانال‌های دیجیتال در سطح جامعه ایجاد شده بود، تقاضا برای تولیدات محصولات چاپی بسته‌بندی را چندین برابر کرد. همزمان پیدایش استارتاپ‌هایی که فرصت را مغتنم شمرده و به‌عنوان مراجع توزیع کالا سامانه‌های اینترنتی ایجاد و کالا را با سفارش آنلاین و تحویل در محل خریدار در بازار عرضه می‌کردند، موجب رشد تقاضا برای بسته‌بندی‌های چاپی شد. البته این پدیده مختص کشور ما نبود و همه کشورهای همسایه در خاورمیانه، CIS و شمال آفریقا شاهد افزایش تقاضا در بخش تولیدات بسته‌بندی‌های چاپی و خرید غیر حضوری مشتریان در بازار بودند.
 
سال ۱۳۹۹ در شرایطی به پایان رسید که تغییرات اقتصادی ایجاد شده در سطح کشور و  جامعه بین‌الملل که پیش‌بینی می‌شد در افقی ۲۰ تا ۳۰ سال ایجاد شوند، با سرعت بسیار زیاد طی یک سال شکل گرفته و آن‌طور که به نظر می‌رسد این تغییرات در تجارت جهانی پایدار خواهند ماند. از سوی دیگر، تجارت برخط  و کاهش حضور فیزیکی مشتریان در بازار، تقاضا برای چاپ بسته‌بندی را در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داد.

با رویکرد صادرات‌محور در تجارت ایران و تنوع، کیفیت و کمیت تولیدات داخلی، موفقیت‌های حاصل شده در زمینه صادرات غیرنفتی، نیاز تولیدکنندگان صادراتی کشور به بسته‌بندی‌های باکیفیت و استاندارد و افزایش تقاضا در بازارهای هدف، فرصت سرمایه‌گذاری چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان بسته‌بندی را برای حضور در بازارهای منطقه و جهان جذاب‌تر می‌کند.
 
مسلماً تحقیق و بررسی تقاضا در بازارهای هدف، آشنایی با مقررات و قوانین تجاری ایران و کشور مقصد، کسب دانش از جدیدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی و پیاده‌سازی آن جهت ارتقای کیفیت تولیدات، سرمایه‌گذاری در بازاریابی و بازارسازی برای محصولات چاپی، شناخت از رقبا در بازارهای هدف، مدیریت زنجیره تامین به هنگام دریافت سفارشات صادراتی، استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آموزش‌های حین خدمت و مدیریت بهینه تولید و کیفیت می‌‌تواند در موفقیت توسعه صادرات واحدهای چاپ و بسته‌بندی کشور موثر باشد.
 
و در پایان امیدوارم در سال ۱۴۰۰ با رفع فشارهای ناجوانمردانه اقتصادی به کشور شاهد شکوفایی سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در صنایع مولد چاپ و بسته‌بندی باشیم. از پروردگار یکتا برای تمام هم‌وطنان عزیز و همکاران ارجمند سالی همراه با سلامتی، بهروزی، شادی، عشق و موفقیت روزافزون آرزومندم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها