سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
دیدار قائم مقام کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیر مركز الابحاث والدراسات التربوية

قائم مقام کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در شصت‌وچهارمين دوره نمايشگاه بین‌المللی كتاب بيروت با مدیر مركز‌الابحاث والدراسات التربوية دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و قائم مقام کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه سومین روز از شصت‌وچهارمين دوره نمايشگاه بین‌المللی كتاب بيروت با عبدالله قصیر، مدیر مركز الابحاث والدراسات التربوية دیدار کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور با بیان اینکه اگر در حوزه مهارت‌ها و فلسفه‌های تربیتی، فکر قوی داشته باشیم حتما از نظر ایجاد سرعت تحول در مردم کامیاب خواهیم شد، گفت: در ایران بخش زیادی از حوزه مطالعات اسلامی در چهار دهه اخیر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به بحث تربیت، ابعاد و شاخه‌های مختلف مربوط به این دانش مرتبط بود اما در ایران توانستیم ادبیات علمی نسبتا زیادی را در این باب تولید کنیم. این مباحث گاهی در حوزه فرهنگ، گاهی با عنوان خاص تربیت و گاهی با واژه تحول، توجه و تفکر مسئولان فرهنگی کشور را به خود جلب کرده است.
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل سبقت زمانی نسبت مطالعات اسلامی می‌تواند تجارب ارزنده‌ای را به شما منتقل کند. هرچند بخش خوبی از فرهنگ ایران، محصول تلاش علمای جبل عامل لبنان و این خطه بوده است. در ایران یکی از مراکزی که در این زمینه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که بنده به‌عنوان عضو هیئت علمی در آنجا مشغول به فعالیت هستم.

وی افزود: آثار زیادی در حوزه مردم‌شناسی حوزه تربیت در این پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تالیف و به زبان فارسی و عربی چاپ شده است. در این بخش نیز آمادگی داریم تجارب خود را با شما در میان بگذاریم و کارهای پژوهشی مشترکی با مركز «الابحاث والدراسات التربوية» انجام دهیم. همچنین آمادگی داریم آثاری را برای ارزیابی و ترجمه متناسب با فضای لبنان در اختیار شما قرار دهیم.
 
 قائم مقام کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی  اظهار کرد: تربیت و تحول قرآن بنیان(روش‌های ایجاد تحول و فرهنگ‌سازی از قرآن بر مبنای قرآن) یکی از حوزه‌هایی است که قریب به سه دهه مشغول تحقیق و پژوهش در این زمینه هستم.

وی افزود:سوالی که وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم جامعه را از وضع موجود به وضع مطلوب منتقل کنیم. این اتفاق بر اساس تجربه می‌تواند رخ دهد اما مهم‌تر این است که این تجربه از یک منبع قابل اعتماد صورت بگیرد. در طول سال‌های گذشته کسانی بودند که در استفاده از تجربه غرب اصرار داشتند اما خلاف مقصودشان حاصل شد.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در برخی از دانشگاه‌ها، تعدادی از دانشجویان نواندیش مسلمان با مطالعه علوم انسانی و علوم اجتماعی غرب و با هدف پالایش و تکمیل آنها ورود کردند. هدف آنها این بود که این علوم را در خدمت انقلاب و اسلام قرار دهند، اما خود  به چالش افتادند. مرحوم شهید مطهری نگران این موضوع بود که فرق ما با کمونیست‌ها و نظام  سرمایه‌داری در این است که  آنها توانستند فکرشان را تنظیم و تدوین کنند اما ما نتوانستیم این تفکر را تنظیم و تدوین کنیم. بنابراین مطالعاتی در منابع اسلامی با محوریت قرآن شروع کردم.
 
 وی افزود: اصل نظریه ما این بود که برای ایجاد تحول باید از تجربه پیامبر(ص) و قرآن استفاده کنیم. قرآن در طول ۲۳ سال نزول تدریجی داشت. در طول این سال‌ها جامعه عرب و معاصر پیامبر(ص) جامعه نمونه‌ای بود که خدا با تمرکز بر اصلاح آن، سخنان جاودانه خود را برای ما بیان کرد.

 قائم مقام کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف قرآن تحول بسیار عمیق، گسترده و همه‌جانبه در جامعه معاصر پیامبر(ص) بود. طبق گفته شهید صدر، هدف قرآن ایجاد و تبدیل مکه و مدینه به پایگاه امت اسلامی بود تا بردوش آن امت اسلامی را تشکیل دهد. قرآن متن ناظری بود که پیامبر(ص) در آن زندگی می‌کرد؛ ادبیات قرآن ادبیات شخصی شده، عینی و فردی است. برای فهم تحول و برنامه‌های تربیت باید قرآن را بر اساس سیری که نازل شده مطالعه کنیم. برای همین من سعی کردم در طول این سال‌ها روش استخراج اندیشه تحولی را از قرآن بیرون بکشم و ادبیات لازم و علمی این کار را تولید کنم.
 
 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در این جلسه اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم این تجربه را در اختیار شما بگذاریم و بنا داریم تفسیر مباحث قرآن را بعد از اتمام سوره‌های مکی به زبان عربی ترجمه کنیم و روش مطالعات دینی در حوزه تربیت و تحول را  با شما در میان بگذاریم.

وی افزود: برای ما حزب الله نقش خط مقدم انقلاب اسلامی در جهان را دارد و هر خدمتی از ما به عنوان سربازان این مجموعه بربیاید، همراه با شوق و استقبال خواهد بود. بنده به عنوان معاون علمی در انتشار مجموعه کتاب «دانشنامه فاطمی» خدمت کردم، سه جلد اول این کتاب مربوط به حضرت زهرا(علیهاالسلام) است و سه جلد بعدی به مسائل زن و خانواده می‌پردازد.

 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور گفت: حوزه علمیه قم نسبت به این سبک از فهم قرآن اشتیاق نشان می‌دهد و کتاب «تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول): مبانی، اصول، قواعد و فواید» در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تقدیری شناخته شد.

وی افزود:  همچنین رشته تفسیر به ترتیب نزول در حوزه علمیه تصویب شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود. نفسیر ما بر اساس تفسیر اسباب نزول نیست بله بر اساس ترتیب نزول آیه‌های قرآن است. اسباب نزول در نگاه ما این است که قرآن مطلبی را بیان و جامعه را به واکنشی  وادار می‌کند و این واکنش‌ها اسباب نزول می‌شود. هدف ما این است که فضایی که سوره‌ها در آن نازل می‌شود را بفهمیم.
 
 در ادامه این دیدار، عبدالله قصیر  با بیان این‌که ۲۰ عنوان کتاب در مركز الابحاث والدراسات التربوية  منتشر شده است، گفت: ۱۶ مجله و فصلنامه از سوی این مرکز درباره اندیشه تربیت منتشر می‌شود که جزو اولین مجله‌های جهان عرب است.

وی افزود: در سایت «نیل و فرات» در طول سه سال با همکاری ۶۰ پژوهشگر و استاد دانشگاه، سند تحولی به عنوان یک مرجع اندیشه و فکر در بین اعضای حزب الله و جامعه شیعه منتشر می‌شود. وظیفه ما در این مرکز تصویب راهی از طریق نظریه «مدیریت نظری و میدانی مطالعات» برای پی‌بردن به چگونگی تربیت در لبنان است.  ما در لبنان به آثار گرانقدر شما نیاز داریم و آثارتان را برای ترجمه انتخاب خواهیم کرد.
 
خانه کتاب و ادبیات ایران با همكاري رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در لبنان برای دومين بار در قالب غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران با عرضه بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب از ناشران ایرانی در حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان، ادبیات، هنر، شعر، تاریخ، ادبیات دفاع مقدس و پایداری، دین و ... در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت حضور دارد.
 
شصت‌وچهارمين دوره نمايشگاه بین‌المللی كتاب بيروت با حضور ۱۲۳ ناشر از کشورهای مختلف از ۱۲ آذر‌ماه امسال آغاز به کار کرده و تا ۲۰ آذر ماه به مدت ۹ روز در محل «سي‌سايد ارينا» لبنان  به کار خود ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها