شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲
تعزیه و روضه‌‌خوانی دوران ناصرالدین شاه در یک اثر پژوهشی/ مقایسه «چهل و یک مجلس» با اسناد تاریخی

«چهل و یک مجلس» عنوان کتابی از دوران ناصرالدین‌شاه قاجار درباره تعزیه و روضه‌خوانی است که محمدجواد مرادی‌نیا تدوین و گردآوری آن را انجام داده و انتشارات سوره مهر به‌تازگی این کتاب پژوهشی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، محمدجواد مرادی‌نیا درباره این کتاب گفت: «این کتاب نسخه خطی از کتابی با عنوان «چهل و یک مجلس» است که در دوره ناصرالدین‌شاه و مشخصا سال 1295 قمری به دست کاتبی با نام حسین بن محمد خوانساری نوشته شده که بر اساس آن نسخه‌های تعزیه و روضه را می‌نوشتند. در واقع، این اثر منبعی برای روضه‌خوانی و تعزیه بوده است.»

وی درباره ویژگی خاص این اثر گفت: «عنوان اصلی این کتاب «چهل و یک مجلس تعزیه و روضه»  و موضوع آن شرح تعدادی از غزوه‌های پیامبر اسلام و تطبیق آن با حوادث عاشورااست. در این اثر نویسنده غزوه‌های پیامبر اکرم(ص) را آورده و بررسی کرده که بین این غزوات و واقعه عاشورا چه شباهت‌ها و تناقض‌هایی وجود داشته است.»

این نویسنده ادامه داد: «نویسنده این کتاب یک موضوعی از جنگ‌های صدر اسلام را انتخاب و با حادثه‌ای در روز عاشورا مقایسه کرده است. حالا این قیاس یک وقت شباهت دو حادثه و یک وقت هم تضاد و تناقض را می‌رساند.»

مرادی‌نیا هدف از گردآوری این اثر را احیای اقداماتی دانست که شیعیان برای حفظ تاریخ وقایع صدر اسلام و روز عاشورا انجام داده‌اند و افزود: «هنر شیعه این بود که نگذاشت واقعه کربلا از بین برود، بلکه هر روز پُررنگ‌تر شد و در طول تاریخ این واقعه الهام‌بخش حرکت‌های مردمی و اسلامی بوده و هست؛ لذا با این کار خواستم یکی از هنرهای شیعه را با هدف نشان دادن واقعه کربلا نشان دهم.»

این محقق و پژوهشگر دربارة تطبیق دادن این اثر با کتاب‌ها و اسناد تاریخی گفت: «تا آنجایی که می‌توانستم منابع مورد استفادة نویسنده را پیدا کردم و تطبیق دادم، ولی برخی را پیدا نکردم. ممکن است نویسنده در آن زمان به آن منابع دسترسی داشته، ولی ما امروزه به این منابع دسترسی نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها