شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
انتشار کتاب «پژوهش‌هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران»

«پژوهش‌هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومين همايش باستان‌شناسان جوان ايران)» به‌کوشش شهرام زارع، درباره مباحث نظری، میان‌رشته‌ای و باستانشناسی در ایران و سرزمین‌های همسایه منتشر شد.-

شهرام زارع به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب «پژوهش‌هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومين همايش باستان‌شناسان جوان ايران)» 18 مقاله درباره باستانشناسی، تاریخ و تمدن ایران را شامل می‌شود. این مقاله‌ها در همایشی سه روزه که در سال 1385 در دانشگاه تهران با همکاری موسسه فرهنگى خُجند برگزار شده بود، ارایه شده‌اند. 

گردآورنده کتاب درباره مقاله‌ها توضیح داد: بیشتر مقاله‌های کتاب به مسایل باستانشناسی و تاریخ ایران اختصاص دارند اما بخش‌هایی نیز به مباحث نظری باستانشناسی، همچنین پیوند باستانشناسی با علوم دیگر مربوط است. سه بخش کتاب «مباحث نظری باستان‌شناسی»، «باستان‌شناسی و پیوندهای میان‌رشته‌ای» و «باستان‌شناسی ایران و سرزمین‌های همجوار» نام دارد.

وی افزود: بخش سوم که بیشترین حجم کتاب را دربردارد، شامل «دوره پیش از تاریخ»، «دوره تاریخی» و «دوره اسلامی» است و مقاله‌هایی درباره باستانشناسی استان‌های فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و تهران را شامل می‌شود. مقاله‌های این بخش، پژوهش‌هایی نو و دست اول به‌شمار می‌روند و به معرفی و تحلیل کشف‌های جدید در حوزه باستانشناسی و فرهنگ و تمدن ایران می‌پردازند.

این پژوهشگر باستانشناسی درباره کلیت کتاب بیان کرد: این کتاب جلد نخست از یک مجموعه سه جلدی است و دو جلد دیگر از این مجموعه که در دست انتشار است به «باستان‌شناسی خراسان» و «چشم‌انداز باستان‌شناسی بم» می‌پردازند. 

زارع درباره نقش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در انتشار کتاب گفت: انتشار این مجموعه سه جلدی از مقاله‌های همايش را سازمان ميراث فرهنگى بر عهده داشت اما با تغييرات پيوسته در نيمه دوم دهه 1380 در این سازمان، انتشار کتاب پى‌درپى به تعويق افتاد تا این‌که انتشارات بصیرت آن را منتشر کرد.

چاپ نخست کتاب «پژوهش‌هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومين همايش باستان شناسان جوان ايران)» در 256 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات بصیرت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها