یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۵
«مقدمه‌ای بر عکاسی شهری» بررسی شد/ عکاسی شهری، کنکاش زیست شهروندان

فارس- نشست بررسی کتاب «مقدمه ای بر عکاسی شهری» با حضور محمد فلاح‌نیا، مترجم و علیرضا عیسوی، مدرس عکاسی در کتابفروشی شیرازه در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این برنامه که شامگاه شنبه در کافه کتاب شیرازه برگزار شد، ابتدا علیرضا عیسوی گفت: وقتی مترجم سراغ کتابی می‌رود باید دانست دغدغه مترجم چه بوده است.

وی با بیان اینکه کتاب به خوبی ترجمه شده و خوش خوان است، افزود: «جبمز مایر» در این اثر پیشنهادهایی کاربردی به عکاسان شهری داده است.

عیسوی با اشاره به اینکه می‌تواند این کتاب ترجمه و تألیف باشد، به مترجم پیشنهاد کرد که در نسخه‌های بعدی کتاب یادشده را با اضافاتی در رابطه با تفاوت‌های عکاسی خیابانی و شهری منتشر کند و یک فصل مفصل در تعریف عکاسی و خیابان و شهری در چاپ‌های بعدی بگذارد.

به گفته او، افزون بر توصیه‌های مولف به عکاسان در این کتاب، مترجم ایرانی هم می‌تواند تجربه‌های خود را در قالب آموزش عکاسی کاربردی کند.

در ادامه محمد فلاح نیا درباره انتخاب این اثر گفت: هر یک از آثاری که ترجمه کردم ضرورتی داشتند. کتاب عکاسی شهری نیز بنا به ضرورت تبیین این ژانر عکاسی و مباحثی که مطرح می‌شد ترجمه کردم.

مترجم کتاب «مقدمه‌ای بر عکاسی شهری» تصریح کرد: این کتاب از جایی شروع شد که کارگاه‌های عکاسی شهری بدون تعریف مشخصی برگزار می‌شد. انگیزه شخصی من از سوال «عکاسی شهری چیست؟»، به وجود آمد.

وی تصریح کرد: برای ترجمه کتاب چند عامل همزمان شد؛ علاقه به پرسه زنی در خیابان و مطالعات در شهرسازی داشتم به این موضوع کمک کرد. همچنین پیوند شهرسازی و عکاسی و ریشه شناسی آن به این موضوع کمک می‌کند.

«مقدمه‌ای بر عکاسی شهری» در دورهمی کتاب شیرازه بررسی شد/ عکاسی شهری، کنکاش زیست شهروندان

فلاح نیا در ادامه از منظر جیمز میر به عکاسی شهری اشاره کرد و گفت: عکاسی شهری روح‌شهر را از طریق فضاها و مکان‌ها کنکاش می کند. عکاسی خیابانی محدوده را کوچک‌تر کرده و مولف دو رویکرد مختلف را در نظر گرفته است. عکاسی تعاملی و عکاسی کاندید دو مقوله دیگری است که جیمز مایر ارایه کرده است. این ژانرهای عکاسی نیاز به زیست شهری دارد.

وی در رابطه با این پرسش که «چرا عکاسی شهری مهم شده است؟» عنوان کرد: با توجه به اینکه شهر بر ما اثر می گذارد چنانچه در شهر روابط درست تعاریف نشده باشد کار شهروندان بد می‌شود.

فلاح نیا با بیان اینکه در هنر معاصر، هنرهای شهری دسته‌بندی جداگانه می شوند، ادامه داد: وقتی می‌گوییم روح یک‌جایی باید قصه داشته باشد یعنی اینکه هریک از ما با جایی خاطره داریم و هویت تاریخی در این مورد اتفاق افتاده است.

وی از عکاسی کاندید نام برد و گفت: این تکنیک در عکاسی خیابانی کارکرد دارد.

فلاح نیا به نقش رسانه در تعاریف هنر اشاره کرد و افزود: روایت در اهمیت قرار می گیرد چراکه روایت دوباره برگشته و اکنون در ژانرها نفوذ کرده است.

در ادامه این نشست، پرسش و پاسخ شکل گرفت و در پایان جشن امضای کتاب با حضور مترجم برگزار شد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «مقدمه‌ای بر عکاسی شهری» نوشتۀ جیمز مائر، با ترکیبی از تکنیک، تجربیات عملی و نگاهی هنرمندانه نشان می‌دهد که چگونه خیابان‌ها، ساختمان‌ها و انسان‌ها می‌توانند به سوژه‌هایی جذاب در لنز دوربین تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین