دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
نقش هوش مصنوعی برای آینده کتاب و کتاب‌خوانی و صنعت چاپ و نشر چیست؟

گلستان- مریم سادات حسینی، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری تخصصی کامپیوتر (گرایش هوش مصنوعی) نقش هوش مصنوعی در آینده کتاب و کتاب‌خوانی و صنعت چاپ و نشر کتاب را تشریح کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – سید حسن حسینی نژاد: به باور متخصصان و صاحب‌نظران هوش مصنوعی تنها یک فناوری نیست، بلکه بیشتر بخشی از زندگی روزانه است و ما هر روز شاهد تحولات جدیدی در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی از سیاست گرفته تا اقتصاد هستیم.

در این میان تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار موضوعی نامشخص است، اما دیدگاه‌های متعددی در مورد نتایج بالقوه آن وجود دارد. درحالیکه تصور غالب این بوده است که هوش مصنوعی با جایگزینی ربات‌ها، کار را مختل می‌کند، اما دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت و آن این است که با هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد شغل‌های بیشتری دارد.

در آستانه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به سراغ مریم سادات حسینی، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری تخصصی کامپیوتر (گرایش هوش مصنوعی) و مسئول مرکز رشد حوزه هنری استان گلستان رفتیم. او که در این حوزه آثاری نیز قلمی کرده است درباره نقش هوش مصنوعی برای آینده کتاب و کتاب‌خوانی و صنعت چاپ و نشر کتاب مطالبی خواندنی و کاربردی را مطرح کرد که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

توسعه ایده‌های داستانی

مریم سادات حسینی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر چشمگیر صنعت کتاب و کتاب‌خوانی است و این تغییرات در آینده بیشتر نیز خواهد شد، درباره نقش هوش مصنوعی در ابعاد مختلف این صنعت، گفت: هوش مصنوعی می‌تواند به نویسندگان کمک کند تا محتوای جذاب‌تر و دقیق‌تری تولید کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی همچنین می‌توانند در ویرایش املاء و گرامر، پیشنهاد سبک نوشتاری و حتی تولید خلاقانه‌ی محتوا به نویسندگان کمک کنند و نیز داستان‌سرایی را ارتقا بخشد. بدین شکل که با ایجاد پیش‌نویس‌های اولیه یا تولید ایده‌های داستانی که نویسندگان می‌توانند آن‌ها را توسعه دهند.

نقش هوش مصنوعی برای آینده کتاب و کتاب‌خوانی و صنعت چاپ و نشر چیست؟

ناشران و شناسایی مخاطبان هدف

وی افزود: هوش مصنوعی می‌تواند تجربه خواندن را با شخصی‌سازی متون بر اساس ترجیحات و سطح خواندن خواننده بهبود ببخشد و این کار می‌تواند از طریق تطبیق محتوای کتاب با علایق خاص خواننده یا تنظیم سطح پیچیدگی زبان بر اساس سطح درک خواننده انجام شود.

حسینی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند به ناشران کمک کند تا مخاطبان هدف خود را دقیق‌تر شناسایی کنند و استراتژی‌های بازاریابی مؤثرتری را پیاده‌سازی کنند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ را انجام دهد تا الگوهای خرید و علاقه‌مندی‌های خوانندگان را شناسایی کند که این امر به بهینه‌سازی فروش و افزایش دسترسی به کتاب‌ها کمک می‌کند.

ایجاد تجربه‌های خواندن تعاملی

وی سپس با اشاره به اینکه در صنعت چاپ، هوش مصنوعی می‌تواند به اتوماتیک کردن برخی فرایندها کمک کند و کارایی تولید را بهبود ببخشد، گفت: به‌عنوان‌مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در تنظیم طرح‌بندی و چیدمان کتاب‌ها به‌صورت خودکار و با در نظر گرفتن استانداردهای چاپ به کار رود.

مریم سادات حسینی ادامه داد: فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد تجربه‌های خواندن تعاملی کمک کند که در آن محتوای کتاب با عناصر صوتی، تصویری و تعاملی ترکیب می‌شود و این موضوع می‌تواند خصوصاً برای آموزش و کتاب‌های کودکان بسیار مفید باشد.

نقش هوش مصنوعی برای آینده کتاب و کتاب‌خوانی و صنعت چاپ و نشر چیست؟

هوش مصنوعی یاور پژوهشگران

وی افزود: همچنین این فناوری این قابلیت را دارد که به افراد دارای معلولیت دسترسی بهتری به محتوا فراهم کند. به‌عنوان‌مثال، تبدیل متن به گفتار و برعکس یا ترجمه خودکار کتاب‌ها به زبان‌های مختلف می‌تواند به افراد بیشتری اجازه دهد تا از دنیای کتاب‌ها لذت ببرند.

حسینی ادامه داد: هوش مصنوعی این توانایی را دارد که در تحلیل متون علمی و تحقیقاتی به پژوهشگران کمک کند، به‌این‌ترتیب که داده‌های بزرگ را تجزیه‌وتحلیل کرده و نتایج را خلاصه کند که این امر می‌تواند به‌سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های علمی کمک کند.

تجزیه و تحلیل الگوهای خرید مخاطب

مریم سادات حسینی افزود: هوش مصنوعی می‌تواند در کل زنجیره تأمین صنعت نشر کتاب از تولید تا توزیع نقش داشته باشد. AI می‌تواند به مدیریت موجودی کتاب‌ها کمک کند، پیش‌بینی فروش را بهبود ببخشد و همچنین در کاهش هزینه‌های توزیع نقش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فناوری هوش مصنوعی همچنین این قابلیت را دارد که داده‌های کاربر را برای فهم بهتر الگوهای خرید و ترجیحات خواننده تجزیه‌وتحلیل کند، گفت: این داده‌ها می‌توانند به ناشران کمک کنند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کرده و محتوای متناسب با نیازهای مخاطبین خود ارائه دهند.

نقش هوش مصنوعی برای آینده کتاب و کتاب‌خوانی و صنعت چاپ و نشر چیست؟

حفظ حقوق مؤلفین

حسینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فناوری‌های هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به ناشران کوچک اجازه دهد تا با هزینه‌های کمتر و با کارایی بیشتر رقابت کنند که این شامل ابزارهای خودکار برای ویرایش، طراحی و بازاریابی کتاب‌های خود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در توسعه محتوای آموزشی و تعلیمی نیز می‌توان از ظرفیت هوش مصنوعی بهره برد، گفت: از طریق ساختاربندی دوره‌های آموزشی که بر اساس نیازها و ترجیحات دانش‌آموزان شخصی‌سازی‌شده‌اند، می‌توان تجربیات یادگیری بهتری را فراهم آورد.

مریم سادات حسینی در پایان عنوان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در شناسایی و مقابله با نقض حقوق نشر کمک کند. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند نسخه‌های غیرمجاز کتاب‌ها را در اینترنت شناسایی کرده و به حفظ حقوق مؤلفین کمک کنند.

به گزارش ایبنا، سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها