شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
قرآن کتاب هدایت خلق و نسخه سبک زندگی است

خوزستان -رئیس مرکز تحقیقات پژوهش‌های قرآنی سبک زندگی اسلامی معتقد است: مباحث قرآنی در جامعه بیشتر جنبه نظری و وعظ آمیز دارد و به شکل عملیاتی و کاربردی کمتر مطرح شده در حالی‌که قرآن کتاب هدایت خلق و کتاب زندگی است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) - فریبا حیدرپور: سید حسام الدین حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات پژوهش‌های قرآنی و سبک زندگی اسلامی تاکنون بیش از ۴۰ مقاله علمی پژوهشی و چندین کتاب در زمینه علوم قرآنی و اعجاز استدلالی قرآن و کلام اسلامی و علم حدیث منتشر کرده است. وی در مرکز تحقیقات نیز با همکاری اعضای هیئت علمی عضو مرکز تحقیقات کتاب‌هایی در موضوع سبک زندگی اسلامی همچون: سبک زندگی توحیدی، اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه ای، اخلاق کسب و کار و سیره اجتماعی امام حسین علیه السلام متناسب با نیازهای معاصر، منتشر کرده است.

او از سال ۹۷ فعالیت در مرکز تحقیقات پژوهش‌های قرآنی را آغاز و مجوز این مرکز را دریافت کرد و از آن سال تاکنون ریاست این مرکز را بر عهده دارد. و در زمینه‌های مختلف علمی، تحقیقی، پژوهشی و پایان نامه دانشجویی فعالیت می‌کند.

این پژوهشگر قرآنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه یکی از ضعف های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها این است که پایان‌نامه‌ها رویکرد کاربردی قرآنی ندارند، اظهار کرد: گرایش به مباحث اسلامی و سبک زندگی اسلامی در برخی دانشجویان و استادان علاقه‌مند در زمینه‌هایی چون مدیریت اسلامی، اقتصاد اسلامی جامعه‌شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی و موارد این چنینی وجود دارد، اما تشکل یافته و سازمان یافته نیست.

مفاهیم اسلامی ضروری را در قالب سبک زندگی ارائه دهیم

وی افزود: فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تحول علوم انسانی و تبدیل علوم انسانی از علوم انسانی سکولار به علوم انسانی اسلامی، انگیزه اساسی ما در تشکیل مرکز تحقیقات سبک زندگی اسلامی بوده است؛ این فرمان انگیزه تاسیس این مرکز را برای ما فراهم کرد و در این راستا مقدمات کار را برنامه‌ریزی کرده و چندین گروه علمی تشکیل دادیم تا مفاهیم اسلامی که ضروری‌تر هستند، را در قالب سبک زندگی اسلامی ارائه دهیم.

این پژوهشگر قرآنی خوزستانی بیان کرد: متاسفانه سبک بیان مباحث اسلامی و قرآنی در جامعه بیشتر محتوایی موعظه آمیز دارند تا عملیاتی و کاربردی، در حالی که ماهیت کتاب قرآن ارائه یک سبک زندگی است.

عضو هئیت علمی دانشگاه با توضیح اینکه هدف انبیاء مقابله با شیوه‌های غلط در زندگی بشر بوده است، عنوان کرد: اساساً مذهب، سنت و شریعت همه یک معنی دارند و آن ارائه یک روش و سبک زندگی برای بشر است از سویی در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به هفت اصل اساسی اشاره کردند که مورد هفتم آن سبک زندگی است و هدف این مرکز نیز ارائه راهکارهای مناسب در خصوص سبک زندگی اسلامی است.

نمایشگاه قرآن انگیزه مهم برای تشویق و ترغیب علاقه‌مندان به حوزه قرآنی است

حسینی برپایی نمایشگاه قرآن و عترت را نمود و ظهور قرآن در عرصه اجتماعی دانست و افزود: ظهور قرآن در جامعه بسیار کمرنگ است اما در نمایشگاه قرآنی این فضا فراهم می‌شود و می‌تواند انگیزه مهمی برای تشویق و ترغیب علاقه‌مندان به حوزه قرآنی باشد و قرآن کامل‌ترین کتاب، استوارترین و با دوام ترین راه و روش‌ها را برای هدایت کردن انسان‌ها است.

نویسنده کتاب «سبک زندگی توحیدی» گفت: اساساً فلسفه نزول قرآن هدایت بشر و ایجاد راه و روش صحیح برای زندگی بشر است.

نبود مشاوره قرآنی نقطه ضعف نمایشگاه‌های قرآنی

حسینی یکی از نقاط ضعف نمایشگاه‌های قرآنی را نبود مشاوره قرآنی در نمایشگاه‌ها برشمرد و تصریح کرد: بحث مشاوره قرآنی به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات در زندگی است و قرآن بیان کننده همه راه‌حل‌های مسائل و دغدغه‌های بشری است.

مولف «اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه‌ای» یکی از موانع در طرح مسائل اسلامی را عملیاتی نکردن مبانی اصول دینی دانست و گفت: نیاز داریم که مبانی و اصول دینی به شکل عملیاتی در جامعه بیان شوند.

وی با اشاره به سبک زندگی توحیدی و اصل یگانگی خدا در جامعه و امت اسلامی گفت: به عنوان مثال ما همیشه توحید را فقط یک اصل اعتقادی دانسته ایم اما درکی از سبک زندگی توحیدی که چه معنایی دارد، نداریم. فردی که به توحید اعتقاد دارد باید بداند در شغلش، در ارتباط با مردم و جامعه، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی چگونه عمل کند که در کتاب سبک زندگی توحیدی به ابن موارد اشاره شده است.

توحید در ربوبیت از توحید در الوهیت کاربردی‌تر است

وی با اشاره به مفهوم ربوبیت و نقش آن در زندگی انسان عنوان کرد: ربوبیت چگونه می‌تواند در نگاه اجتماعی و زندگی فردی بشر ظهور و حضور پیدا کند. اساساً توحید در ربوبیت از توحید در الوهیت بسیار کاربردی‌تر است و می‌تواند در زندگی اجتماعی ما ظهور پیدا کند.

حسینی با تأکید بر عواملی که در ایجاد یک تمدن اسلامی نقش دارند، اضافه کرد: در این عصر که ما دائم در معرض هجوم فرهنگی غربی، شبیه‌خون فرهنگی و سلطه فرهنگی سبک زندگی امانیستی و سکولاریستی غربی هستیم، وقتی می‌توانیم در برابر ابن تهاجم‌ها ایستادگی کنیم که در ابعاد مختلف پوشش لباس، رفتار فردی، اجتماعی، دانشگاه، مدرسه، اقتصاد و … حرف برای گفتن داشته باشیم و مردم را به اسلام گرایش دهیم.

این قرآن پژوه ادامه داد: وقتی می‌توانیم فرهنگ غرب زدگی و سلطه فرهنگ غرب را از بین ببریم که برای مردم سبک زندگی برتری همچون سبک زندگی اسلامی را در تمام عرصه های مختلف مورد نیاز جامعه عرضه کنیم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی گام‌های اولیه‌ای در زمینه‌های فوق برداشته شده است و تاریخ هزار و چند صد ساله اسلام و تمدن اسلامی به ما نشان داده که اگر فرهنگ و تمدن اسلامی توانست بر ایران، غرب، امپراتوری‌های زمان خود سلطه پیدا کند و تمدن هزار ساله اسلامی را تشکیل دهد، به سبب وجود پشتوانه عظیم قرآن و فرهنگ اهل بیت علیهم سلام الله بود و تاریخ بیانگر و گواه این موضوع است و جمهوری اسلامی با این پشتوانه قوی و این عقبه طولانی و غنی فرهنگ اسلامی می‌تواند نیازهای امروز ما را رفع کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باوی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    احسنت به دکتر حسینی عزیز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها