سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
کتابخانه حضرت معصومه برهه‌های زمانی مختلف به خودش دیده است

قم – یک پژوهشگر با اشاره به تاریخ ۸۵۰ ساله کتابخانه حضرت معصومه(س) گفت: این کتابخانه برهه‌های زمانی مختلف به خودش دیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یعقوب نوروزی عضو کمیته علمی همایش کتاب و کریمه در نخستین همایش ملی کتاب و کریمه که در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: از نظر تاریخی این کتابخانه برهه‌های زمانی مختلف به خودش دیده که حدود ۸۵۰ سال است و این را می‌شود از اسناد داخل کتابخانه به دست آورد و جزو محورهای کتابخانه است که یک بازاندیشی و بازنگری باید در مورد نقش و کارکردهای کتابخانه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در برگزاری این همایش اهداف و محورهای دیگری مثل نقش کتابخانه در گام دوم انقلاب و رویکرد ما در مورد تبادل و تمدن نوین اسلامی وجود دارد.

عضو کمیته علمی نخستین همایش ملی کتاب و کریمه اضافه کرد: کارهایی که انجام می‌شود برای جذب مشارکت‌های فرهنگی و بازآوری خدمات فناوری جدید و ارائه و اشاعه اطلاعات به صورت‌های جدید است.

وی یادآور شد: به صورت کلی کتابخانه‌هایی که در حوزه فرهنگی در سطح وسیع مثل کتابخانه حرم حضرت معصومه فعالیت می‌کنند می‌توان از دو بعد نگهداری از اسناد و مکتوبات آستان و دیگری تولید محتوای فرهنگی و علمی در بخش‌های مختلف به آن نگاه کرد.

کتابخانه حضرت معصومه برهه‌های زمانی مختلف به خودش دیده است

سرمایه‌های ما منحصر به مسائل مادی نیست

عبدالحسین طالعی دیگر عضو کمیته علمی این همایش گفت: طبق سندی که در اختیار ماست ۸۵۰ سال از عمر کتابخانه حضرت حضرت معصومه (س) می‌گذرد. اگر پیش از این اتفاقی نیفتاده باشد آنچه سند مکتوب نشان می‌دهد ۸۵۰ سال است.

وی افزود: من یک مقاله‌ای نوشته بودم از «گِل تا گوگل» که به زمانی می‌پردازد که اطلاعات را از طریق لوح گلی انتقال می‌دادند تا الان که امواج گوگل منتقل می‌کند.

طالعی یادآور شد: در این دنیای سرشار از اطلاعات یکی از عواملی که حرف اصلی را می‌زند بحث هویت و سرمایه فرهنگی است. سرمایه‌های ما منحصر به مسائل مادی نیست.

عضو کمیته علمی این همایش تاکید کرد: خود این تاریخ مفصلی که داریم یک سرمایه بزرگ است که ما را به اصالت فرهنگیمان واقف می‌کند و باید ببینیم که به لحاظ فرهنگی و از نظر هویت به کوه قاف بند هستیم یعنی خیلی امکانات و خیلی پشتوانه‌ها داریم که از آن بی‌خبریم.

وی افزود: یکی از آنها همین عدد ۸۵۰ سال است که در دنیا واقعاً همچین عددی حرف‌های فراوانی دارد. درباره کتابخانه حرم باید بیش از این‌ها نوشته شود.

به گزارش ایبنا مهدی محمدی در پایان این همایش پیشنهاد داد تا کتابخانه حرم حضرت معصومه به مخزن دانش سازمانی موضوعی اهل‌بیت تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها