جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
آیا شما هم «ثروت قفسه کتاب» دارید؟

«ثروت قفسه کتاب»، به‌عنوان یک بحث جدید و پربازدید درباره دکوراسیون خانه، برای علاقه‌مندان واقعی کتاب آزاردهنده است!

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به نقل از نیویورک تایمز، اصطلاح «ثروت قفسه کتاب» که اخیراً ابداع شده درباره حداکثرگرایی است. کتاب بیشتر، رنگ‌های بیشتر و البته عناصر دنج‌تر در کنار آن برای مطالعه؛ در واقع استفاده نمایشی از کتاب است. وقتی از روندهای زیبایی‌شناسی صحبت می‌شود، رسانه‌های اجتماعی یک نام جذاب را دوست دارند؛ مانند سبک «کاتیج‌کور»، «دارک آکادمیا» و «الکتیک گرندپا». اکنون نام جدیدی ابداع شده و آن «ثروت قفسه کتاب» است.

اخیراً در «تیک‌تاک» و دیگر پلتفرم‌های دیجیتال درباره افرادی که تعداد زیادی کتاب دارند و آن کتاب‌ها را به شیوه‌ای دلپذیر به نمایش می‌گذارند، سروصدای زیادی به راه افتاده است. اگر تا به حال فیلمی از نانسی مایرز دیده باشید، ممکن است این سبک را به یاد بیاورید: دکوری گرم و پذیرا، جلا داده شده و دلباز، همراه یک چراغ برنزی، یک گلدان قدیمی و گل‌های تازه. شاید یک اتاق نشیمن دنج با نمای از کف تا سقف به همراه یک کاناپه پر از بالش‌های خوش‌رنگ و با سلیقه چیده شده ببینید.

کایلی بللاک، طراح داخلی در سن دیگو، ماه گذشته ویدیویی را در تیک تاک منتشر کرد که در آن به تعریف مفهوم ثروت قفسه کتاب و زیبایی‌شناسی خانه‌ها پرداخت. خانم بللاک ۲۶ ساله، در این ویدئو با بازدید بیش از ۱.۳ میلیون بار، هشدار می‌دهد: «این‌ها کتاب‌های نمایشی نیستند. این‌ها کتاب‌هایی هستند که در واقع نگهداری و خوانده شده‌اند.»

او ادامه داد: «این نگاه ادیبانه با تصاویری که به دیوارها آویزان شده‌اند و گاهی قفسه‌ها را ماسکه می‌کنند و همچنین الگوهای پارچه‌ای نامتقارن و کمی به هم ریختگی به خوبی هماهنگ می‌شود.» او همچنین معتقد است: «برای دستیابی به چنین ظاهر و سبک زندگی، باید یک کتاب‌خوان مشتاق باشید و در کنار آن از جمع‌آوری اشیای هنری و مجسمه‌ها واقعاً لذت ببرید.»

اگرچه خانم بللاک واژه «ثروت قفسه کتاب» را ابداع نکرده اما ویدئوی او بحث‌های آنلاین زیادی برانگیخته است. یکی از کاربران اظهار داشت: «روزی که به جای خریدن کتابی که دوست دارم بخوانم، به طور ظاهری، کتابی به نمایش بگذارم، روزی است که می‌دانم واقعاً به عنوان یک انسان شکست خورده‌ام.» همچنین دیگرکاربران خاطرنشان کردند که ثروت قفسه کتاب، کمتر درباره مطالعه بوده و بیشتر درباره ثروت است.

بریانا نیوتن، کارشناس حقوقی در پرینستون نیوجرسی، که به‌طور مرتب درباره کتاب‌های «تیک تاک» پست می‌گذارد، یکی از افرادی بود که به ویدیوی خانم بلالاک پاسخ داد.خانم نیوتن ۳۳ ساله در ویدئویی از خودش می‌گوید: «می‌خواهم ثروت قفسه کتاب را به شما نشان دهم. آماده‌اید؟»

سپس در نمای کوتاهی از خانه‌اش به مخاطبان، کتاب‌ها را در همه جا نشان می‌دهد. قفسه‌ها، کتاب‌های انبوه در جای جای خانه که حتی روی تخت پخش شده‌اند، اما این حس وجود ندارد که اتاق‌ها از قبل صحنه‌سازی شده‌اند یا اینکه کتاب‌ها با در نظر گرفتن ظاهرشان در اینستاگرام خریداری شده باشند.

خانم نیوتن در مصاحبه‌ای گفت که نگران ترندهایی مانند ثروت قفسه کتاب است که مخاطب را به مصرف‌گرایی تشویق می‌کند. او افزود که به خاطر همین امسال سعی می‌کند کتاب جدیدی نخرد. یکی دیگر از منتقدان این ترند، کیلا تیرادولیست، در یک ویدئوی واکنشی گفت: «اینکه دائماً ثروت را در هر سبک از دکوراسیون خانه به رخ مخاطب بکشیم، برای چه کسی مفید است؟» خانم تیرادولیست، یک طراح محتوای سبک زندگی در مدیسون است، که ثروت قفسه‌های کتاب را به «اشرافی‌گرایی آرام» و «ثروت پنهان» تشبیه می‌کند، سبک‌هایی که اخیراً در رسانه‌های اجتماعی موج‌هایی ایجاد کرده‌اند.

با این حال، او می‌داند که چیزی که موجب ایجاد یک ترند دکوراسیون خانه مانند «ثروت قفسه‌های کتاب» می‌شود، تمایل به ایجاد خانه‌ای است که به معنای واقعی راحت و محل آرامش باشد. در ویدیوی دیگری، او نظریه لایه‌بندی و از جمع‌آوری جزئیات تا به کل رسیدن را توضیح می‌دهد؛ نگاهی که با خرید یکباره وسایل برای دنبال کردن یک ترند، منافات دارد.

خانم تیرادولیست می‌گوید: «طراحی یک خانه به زمان نیاز دارد.»

یکی دیگر از کاربران تیک تاک در پاسخ به ویدیوی خانم بللاک این موضوع را به صراحت بیان کرد: «ثروت قفسه کتاب به این معنی نیست که شما کتاب‌های زیادی دارید؛ این بدان معنی است که شما بیشتر دکوراسیون داخلی خود را به رخ می‌کشید.»

آیا شما هم «ثروت قفسه کتاب» دارید؟

آیا شما هم «ثروت قفسه کتاب» دارید؟

آیا شما هم «ثروت قفسه کتاب» دارید؟

مترجم: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    جالب بود. و البته قابل‌تأمل. 👌🌱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها