پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
حمایت هنرمندانه دانش آموزان شیرازی از منابع طبیعی با کتاب

فارس_ همایش استانی درخت، چتر مهربانی خدا به همراه رونمایی از کتاب‌های دانش آموزان نوشت استان فارس در کانون فرهنگی سمیه شیراز برگزار شد. دانش آموزان شیرازی با کتاب‌های «الیسا و درخت بلوط ایرانی» و «گوزن زرد در جنگل‌های بلوط» هنرمندانه از دغدغه‌های خود درباره حفاظت از منابع طبیعی گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، همایش استانی درخت، چتر مهربانی خدا به همراه رونمایی از کتاب های دانش آموزان نوشت استان فارس در کانون فرهنگی سمیه شیراز برگزار شد.

حسین علیان، نویسنده و روانشناس در این همایش با اشاره به مفهوم نمادین درخت گفت: درخت همواره در نگاه ما ایرانیان، از قداست خاصی برخوردار بوده و در ادبیات عرفانی ما نماد انسان کامل بوده که خیر و برکت آن به همه نثار می شود

وی ابراز داشت: در مقام مثال درخت حتی بر سر کسی که به او لگد می‌زند گل می‌ریزد، عطر و حس خوبش را به همگان می‌بخشد و همواره سایه محبتش را به دیگران هدیه می دهد. مولانا می‌فرماید: دلا نزد کسی بنشین که‌او از دل خبر دارد / ‏‬ به زیر آن درختی رو که او گل‌های تر دارد...

این نویسنده خوش ذوق با تاکید بر ضرورت الگو گیری از این مفهوم ادامه داد: انسان وقتی جایگاه درخت را دریافت و از او درس زندگی فرا گرفت نه به خشونت روی می‌آورد و نه به ناامیدی می رسد، لازم به نظر می‌رسد که فرهنگ درختی را از کودکی بیاموزیم و گسترش دهیم.

علیان با تاکید بر حفاظت از درختان تاکید داشت: بی شک هر کس در راه کاشت و مراقبت از درخت‌ها بکوشد انسان فرهیخته ایست که میشود به رشد یافتگی و بزرگ اندیشی او اعتماد کرد. پس به همه شما عزیزان که در این مسیر زیبا می کوشید شادباش و خداقوت عرض میکنم و امیدوارم امروز کاشت نهال توسط شما، همزمان باشد با کاشت نهال مهربانی دیگری در وجود نازنین تان که به گفته حافظ بزرگ: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد / ‏‬ نهال دشمنی برکن که‌رنج بی شمار آرد...

صفورا کاظمی دبیر انجمن ادبی چکاوک و انجمن طبیعت یاران کانون فرهنگی سمیه نیز در این مراسم اظهار داشت: وظیفه هر انسانی است که از منابع طبیعی محافظت کند و امانتدار خوبی برای نسل های آینده باشد.

کاظمی با اشاره به کتاب‌های دانش آموز نوشتی که رونمایی شد، یادآورشد: دانش آموزان این استان با نوشتن کتاب پیرامون طبیعت و گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض برای حفظ جنگل ها و آگاه سازی عموم در تلاش هستند.

در ادامه مراسم از کتاب «الیسا و درخت بلوط ایرانی» به قلم دانش آموز الیسا زینلی از پیش دبستانی آوای مهر ناحیه ۴ و کتاب «گوزن زرد در جنگل های بلوط» به قلم دانش آموز آیرا شرفی کلاس اول دبستان بین الملل ناحیه ۱ شیراز رونمایی شد.

جشن امضا کتاب دانش آموزان سورن شمس، بیتا هاشمی از ناحیه ۳، لنا کوه پیما، نیما وفاخواه، رادوین صادقی، دیانا بلادی نژاد، آرمین بلادی نژاد، بنیامین بلادی نژاد از ناحیه ۲، آیرا شرفی، آراد کاظمی، نیایش محمدی، رادین یوسفی، امیرعلی یگانه زاده، باران یگانه زاده از ناحیه ۱، الیسا زینلی، آریسا علی پور از ناحیه ۴ از دیگر برنامه های این همایش بود. کتاب‌های این دانش آموزان توسط انتشارات کتیبه نوین به چاپ رسیده بود.

به گزارش ایبنا بازدید از گالری نقاشی دلوین کریمی و آوین کاظمی خردسالان عضو انجمن طبیعت یاران و برگزاری کارگاه آموزشی در راستای طرح شهید مرادی توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی فارس از بهش های دیگر این برنامه بود که به کوشش کانون فرهنگی و تربیتی سمیه ناحیه ۴ شیراز و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، مرکز توسعه آموزش های نوین ایران، انجمن ادبی چکاوک و سرای هنر و اندیشه در کانون سمیه برگزار شد. در پایان این برنامه از دانش آموزان و معلمان پرتلاش در این عرصه تقدیر شد و دانش آموزان در محوطه کانون چند نهال کاشتند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا سادات ابطحی DE ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    برنامه بسیار عالی در خصوص فرهنگ سازی وتشویق کودکان ونونهالان به مقوله مهم درختکاری ونگهداری فضای سبز که این امر با اجرای چنین برنامه هایی با مدیریت خوب میسر میگردد با تشکر از سرکار خانم کاظمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها