یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
رونمایی از نشریه «زنگ حماسه» در همدان

همدان - «زنگ حماسه» نشریه تخصصی کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس با حضور نویسندگان و مسئولان همدانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، گاهنامه تخصصی کودک و نوجوان به نام «زنگ حماسه» در حوزه دفاع مقدس ظهر یکشنبه با حضور نویسندگان، شاعران و تعدادی از مسئولان همدان رونمایی شد.

نشریه «زنگ حماسه» در ۵۶ صفحه به همت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش استان به شکل مصور و تمام رنگی در ۱۰ هزار شمارگان به چاپ رسیده است.

در این نشریه داستان، شعر، گزارش خبری، مقاله علمی، خاطره از نویسندگان و شاعران حوزه دفاع مقدس و کودک نوجوان و خبرنگار افتخاری نوجوان در دو بخش کودک و نوجوان آورده شده است.

در این مراسم نویسنده ادبیات پایداری همدان با اشاره به ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان و مشکلات آن اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان به سمت ادبیات ترجمه می‌رود و کتاب تالیفی در حوزه کودک و نوجوان کم داریم.

بهناز ضرابی‌زاده بیان کرد: همانطور که می‌دانیم ادبیات ترجمه اشاعه دهنده فرهنگ نویسنده آن سرزمین است که مولف اهل آنجاست، بنابراین ادبیات ترجمه نمی‌تواند فرهنگ ایرانی را بین کودک و نوجوان اشاعه بدهد.

وی با اشاره به این نکته که تب خوانش کتاب‌های ترجمه به ویژه ژانر وحشت بین نوجوانان زیاد شده است، افزود: باید انقلاب فرهنگی در این حوزه رخ بدهد و نویسندگانی را تربیت کنیم تا در حوزه تالیف کتاب‌های خوبی در زمینه کودک و نوجوان بنویسند.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه هر چند کار ترجمه ارزان‌تر از تالیف است اما آنچه که مهم بوده وضعیت ادبیات کودک در حوزه دفاع و مقدس است بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس وضعیت خوبی ندارد و ناشران خصوصی تمایلی به کار در این حوزه ندارند.

وی اضافه کرد: در این خصوص خانواده‌ها هم رغبتی ندارند این نوع کتاب‌ها را برای فرزندان خود تهیه کنند و این شاید به دلیل سوژه‌های تلخی است که کتاب‌ها دارند.

این نویسنده همدانی تصریح کرد: موضوع دیگر دستگاه‌ها و اداراتی هست که کار انتشار ادبیات دفاع مقدس را بر عهده گرفتند بدون اینکه دانش این کار را داشته باشند و یا اینکه کارشناسی کنند، در واقع بزرگترین ضربه را همین دستگاه‌ها بر ادبیات دفاع مقدس می زنند.

وی تاکید کرد: برخی دستگاه‌ها اصلاً ادبیات کودک را نمی‌شناسند و حتی باید بگوییم که به صورت گسترده‌تر ادبیات را نمی‌شناسند و هر کتابی را که شخصیت کودک داشته باشد، کار ادبی می‌دانند.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه همین‌ها به ادبیات ضربه زده است گفت: حجم زیادی از کتب کودکان غیرحرفه‌ای هستند که البته در حوزه بزرگسال هم این موضوع وجود دارد و وقتی نویسندگان غیرحرفه‌ای وارد ادبیات دفاع مقدس می‌شوند این ادبیات را قدرتمند نمی‌دانند و گاهی برای آن بهایی قائل نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند از این ژانر خارج شده و گلایه می‌کنند که کار ما را ادبیات خلاقانه نمی‌بینند افزود: می‌توانید آمار بگیرید ببینید سالانه چند کتاب در حوزه دفاع مقدس کودک و نوجوان نوشته شده که حرفه‌ای باشد، من علت این را نمی‌دانم که چرا این عرصه خالی شده است و به طور قطع نیاز به واکاوی دارد.

ضرابی‌زاده عنوان کرد: نویسندگان بسیاری در همدان داریم که باید شناسایی شوند نه اینکه درب ادارات به روی آنها بسته باشد و اجازه کار نداشته باشند بلکه استان همدان که زمانی مهد ادبیات پایداری و کودک و نوجوان بوده چرا باید اکنون برخی استان‌ها از ما پیشی بگیرند در حالی که قبلاً به همدان غبطه می‌خوردند.

وی تصریح کرد: ما آغازگر یک جریان خوب در استان بودیم کارهای قوی در استان منتشر می‌شد اما امروز چه اتفاقی افتاده برای ادبیات دفاع مقدس همدان رخ داده چرا یک آرشیو کامل از ادبیات دفاع مقدس نداریم چرا کتاب‌های ما تجدید چاپ نشد و چرا جلسات نقد نگذاشتیم، چرا جلسات معرفی کتاب برای این کتاب ها نگذاشتیم.

این نویسنده همدانی با تاکید بر اینکه جلسات معرفی، نقد، بررسی و حمایت و تشویق نویسندگان بسیار مهم است اظهار داشت: داشتن یک اصل و چهارچوب درست مهم است فرهنگ دفاع مقدس پر از مفاهیم ارزش‌گذار و تاثیر گذار است و مفاهیمی چون از خودگذشتگی و شهادت که دارای ارزش است که باید از کودکی به کودکان آموزش داد.

ضرابی‌زاده تصریح کرد: اگر کارهای قوی انجام شده در حوزه بزرگسال است و اگر واقعاً می‌خواهیم روی کودکان کار کنیم باید به این حوزه به طور جدی نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه ما نیازمند یک پایگاه و جایزه کتاب سال کودک و نوجوان هستیم و امیدوارم آغازگر این راه استان همدان باشد گفت: ما گنجینه‌های بسیار زیادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داریم اما سوژه‌های نابی در این حوزه نوشته نشده است.

ضرابی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر کتاب‌های خوبی در این حوزه منتشر شود، می‌توانیم شاهد باشیم که فیلم‌های خوبی هم ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید یک پویش در ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس راه بیفتد افزود: این مهم باید با حضور کارشناسانی که توانمندی و دانش لازم را دارند، باشد.

تولید نشریات ماندگار و تاثیرگذاری بالایی در دستورکار است

دبیر اجرایی دومین کنگره ۸ هزار شهید استان همدان نیز با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای برگزاری کنگره صورت گرفت و نمایش فصل شیدایی با ۱۶۵ هزار بازدید کننده از آن جمله برنامه‌ها بود، اظهار کرد: یادواره‌ها و یادمان‌ها از جمله اقداماتی بود که شاید کمتر توجه شود اما آنچه که دنبال آن هستیم تولید نشریاتی است که ماندگاری و تاثیرگذاری بالایی دارد.

مهدی فرجی بیان کرد: به صورت هفتگی جلساتی با نویسندگان داریم و یکی دیگر از موضوعاتی که پیگیری شد چاپ نشریه زنگ حماسه بود.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی که در مورد کودکان و نوجوانان وجود دارد عنوان کرد: دبیرخانه کنگره به صورت فعال است تا با دست پر کنگره سوم را برگزار کنیم، یکی از بحث‌ها کتاب و رسانه است که به دنبال تولید یک فیلم سینمایی یا سریال برای شهید همدانی هستیم.

فرجی از برگزاری همایش ملی بزرگداشت مرحومه دباغ طی سال آینده خبر داد و گفت: فیلم و سریالی برای خواهر دباغ نیز ساخته خواهد شد.

نشریه زنگ حماسه نگاه تخصصی به حوزه کودک و نوجوان دارد

سردبیر نشریه تخصصی زنگ حماسه نیز با بیان اینکه این ایده فعالیت مجدد نشریه در دومین کنگره ۸ هزار شهید استان کلید خورد، اظهار کرد: قرار بر این شد که این دوره نشریه با نگاه تخصصی به حوزه کودک و نوجوان شروع شود.

مونا اسکندری خاطرنشان کرد: از آنجا که همدان مهد ادبا و اساتید در حوزه کودک و نوجوان است، این تصمیم گرفته شد و تیم قوی و با دانش برای چاپ نشریه شکل گرفت و همکارانی ما را در این خصوص کمک کرده‌اند که در بحث تصویرگری با نخبه‌ای از استان یعنی استاد شیبری کار انجام شد.

وی با بیان اینکه نشریه تخصصی کودک و نوجوان در ۵۴ صفحه چاپ شده است، عنوان کرد: این کار از سال گذشته آغاز شد و در این راه با افراد و سرمایه های آشنا شدیم که برای همه شهدا کار کرده‌اند.

اسکندری در پایان خاطرنشان کرد: سعی شده است که در نشریه همه ذائقه‌ها در نظر گرفته شود و هر کودکی که نشریه را می‌بیند، برایش جذاب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها