یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
«کشف حجاب» چاپ چهارمی شد/ سیر کشف حجاب در ایران عصر رضاشاه با تکیه بر منابع اصلی

کتاب «کشف حجاب» با عنوان فرعی زمینه‌ها، واکنش‌ها و پیامدها تالیف مهدی صلاح از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ چهارم رسید. در این کتاب سیر کشف حجاب در ایران عصر رضاشاه با تکیه بر منابع اصلی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کشف حجاب؛ زمینه‌ها، واکنش‌ها و پیامدها» تألیف مهدی صلاح از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ چهارم رسید.

سخن مشهوری است که می‌‎گوید تاریخ ایران، تاریخی است مذکر که در آن، مرد همواره یکه‎‌تاز میدان بوده است. این تاریخ را مردان به وجود می‌‎آورند، می‎‌سازند، ادامه می‎‌دهند و سرانجام نیز به دست مردان نوشته و تدوین می‌شود.

این سخن، گرچه خالی از اغراق نیست، اما، پرده از روی این واقعیت برمی‌‎دارد که در بسیاری از موارد، زن در ایران به عنوان عضوی از هیئت اجتماع مطرح نبوده و در خارج از منزل نقشی نداشته است. از این رو، به دنبال روزنه‌‎ای بود تا در جامعه و به هر طریق ممکن، خود را مطرح سازد. این روزنه در دوره اخیر به دست اندیشه‌‎پردازان مشروطیت که کم و بیش با تمدن و فرهنگ غرب برخورد کرده بودند، با شعار حجاب‌‎زدایی ظاهر شد و راه رهایی از عقب‎‌ماندگی زن ایرانی و گام آغازین در مسیر ترقی را رفع حجاب فرض کرد. در راستای ترویج همین فکر بود که نخستین گام‌ها، یعنی برداشتن روبنده و نقاب، عملی شد و تا قبل از تغییر سلطنت، زمینه برداشتن چادر نیز فراهم شد.

تغییر سلطنت در ایران و اقدامات تجددگرایانه رضا شاه، این روند را تسریع بخشید؛ تا جایی که به عنوان یکی از طرح‌های اساسی دولت درآمد و سرانجام، طی مراسمی در دی ماه ۱۳۱۴ برای اولین بار، با حضور بدون حجاب خانواده شاه، کشف حجاب علناً به نمایش گذاشته شد و سپس از سوی شاه رسماً، اعلام و داشتن حجاب منع شد.

پس از اعلام رسمی کشف حجاب، دولت و سایر دستگاه‌های اجرائی در کشور موظف شدند برای پیشبرد این طرح، در ولایات بکوشند. به همین منظور، از اقدامات تبلیغاتی و انتظامی در حد وسیعی بهره‎‌گیری شد و حتی مسئولین در بسیاری از موارد، کاربرد قوه قهریه را نیز در اولویت قرار دادند. این ماجرا تا شهریور ۱۳۲۰ زمان تبعید رضاشاه از کشور سیر صعودی داشت و از آن پس، با برداشته شدن اهرم فشار برای مدت چند سال، سیر نزولی به خود گرفت.

در کتاب «کشف حجاب»، سیر کشف حجاب در ایران عصر رضاشاه با تکیه بر منابع اصلی بررسی شد. این بررسی در شش فصل دنبال شده است. مقدمه کتاب، به بحثی نسبتاً مفصل در معرفی انتقادی منابع تحقیق اختصاص یافته است. در فصل اول، قضیه کشف حجاب از دیدگاه تجددطلبان مورد توجه قرار گرفته و نظریات آن دسته از تجددطلبانی که در نوشته‌‎های خود از کشف حجاب سخن به میان آورده‎اند، بررسی شده است. آنگاه به تأثیر این افکار در پوشش مردان و زنان عصر قاجار اشاره شده است. از آنجا که این تأثیرات، زمینه را برای برنامه‎‌های تجددطلبانه رضاشاه فراهم کرد، برنامه تجددطلبی شاه و شقوق مختلف این برنامه مورد بررسی و توجه قرار گرفت.

فصل دوم، به بررسی زمینه‎‌ها و مقدمات اعلام کشف حجاب در دوره رضاشاه اختصاص یافته است. در این فصل، ابتدا به زمینه‌‎سازی‌های فکری داخلی و خارجی این جریان اشاره شده، آنگاه اقدامات رضاشاه برای رسمیت بخشیدن به این جریان مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل سوم، به اعلام کشف حجاب در ایران و اقدامات سازمان‌یافته دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور به منظور پیشبرد آن اشاره شده است.

در فصل چهارم، بر پایه اسناد موجود سیر کشف حجاب در ولایات تا بعد از شهریور ۱۳۲۰، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، برای بررسی دقیق‎‌تر، نقاط مختلف کشور را در دو بخش کلی و مجزا مناطق شهری و مناطق روستایی و عشایری مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر آن، به موانع عمده برنامه کشف حجاب و چاره‌‎اندیشی‎ه‌ای مسئولان اجرایی در برای رفع موانع نیز اشاره شده است.

در فصل پنجم واکنش‌های اجتماعی در برابر کشف حجاب، بررسی شده، و ضمن تقسیم‌‎بندی آن به واکنش‌های مثبت و منفی ابراز شده از سوی گروه‌های مختلف اجتماعی، نخست به واکنش روشنفکران، دولتمردان و رجال سیاسی، روحانیون و قشرهای مختلف زنان اعم از زنان طبقات مختلف شهری و زنان روستایی و عشایری تا قبل از شهریور ۱۳۲۰ اشاره و آنگاه به واکنش دولت در مقابل مخالفان پرداخته‎ شده است. پس از آن، همراه با بررسی واکنش‌های اجتماعی در برابر کشف حجاب پس از شهریور بیست، خروج اجباری رضاشاه از کشور مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل ششم، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشف حجاب به صورت کلی، مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه، تلاش شده بیشتر با تکیه بر منابع گذشته به این پیامدها اشاره شود.

کتاب «کشف حجاب» با عنوان فرعی زمینه‌ها، واکنش‌ها و پیامدها تالیف مهدی صلاح در ۳۹۲ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ چهارم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط