چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
زندگی بزرگ‌ترین نقاش یکصدسال اخیر ایران کتاب شد

کتاب «یادنامه کمال‌الملک» به قلم علی دهباشی و داراب بهنام شباهنگ به همت نشر دان‌یار در ۵۵۲ صفحه منتشر شده است. ‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «یادنامه کمال‌الملک» توسط نشر دان‌یار راهی بازار کتاب شد.

محمد غفاری مشهور به کمال‌الملک، بزرگترین نقاش دوران یکصدساله اخیر ایران (از ناصرالدین شاه تا نزدیک پایان سلطنت رضاخان) در حدود ۱۲۶۴ هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود. خاندان غفاری که کمال‌الملک یکی از اعضای آن است، هنرمندانی بسیار به هنر ایران تقدیم داشته است. عموی کمال‌الملک، میرزا ابوالحسن غفاری ملقب به صنیع الملک، از نقاشان تراز اول و نامدار که از او آثار گران‌بها به جای مانده است. پدر کمال‌الملک نیز ار نقاشان دربار قاجاریه بوده است.

کمال‌الملک پس از طی دوره تحصیلات ابتدایی، در سیزده سالگی از کاشان به تهران آمد و در دارالفنون به تحصیل پرداخت. در سال ۱۲۹۸ هجری قمری که ناصرالدین شاه از مدرسه دارالفنون دیدن کرد، یک تابلو از آثار محمد غفاری را دید و او را در پناه عنایت و پناه ایمن این منصب و عنوان و به یاری امکاناتی که در دربار از آن بهره می‌گرفت، بالغ بر ۱۷۰ قطعه است.

ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۳۱۰ هجری قمری محمد غفاری، نقاش بزرگ دربار خود را به «کمال‌الملک» ملقب و او را از دیگر نقاشان معاصرش متمایز و مشخص کرد. تابلوی معروف «تالار آینه» که به قولی هفت سال بر سر آن کار کرد، تابلوی نخستین اوست که امضای «کمال‌الملک» را با خود دارد.

شرح زندگی پرماجرای کمال‌الملک را به تفضیل در متن مقالات این کتاب می‌خوانید و این سطور را مجال نیست تا به همه سوانح زندگی او بپردازیم.

این کتاب حاوی مهمترین مقالات، اسناد و تصاویری است که درباره زندگی و آثار کمال‌الملک منتشر شده است و تلاش شده تا در حروف‌چینی مجدد مقالات، اصالت متن اولیه حفظ شود و در پایان کتاب، مجموعه‌ای کامل از نقاشی‌های این استاد بزرگ و مقالاتی که در کتاب حضور نیافته با عنوان «کتابشناسی کمال‌الملک» قرار گرفته است.

کتاب «یادنامه کمال‌الملک» به قلم علی دهباشی و داراب بهنام شباهنگ به همت نشر دان‌یار در ۵۵۲ صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها