یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
پدر کاریز ایران با کتابش در شناساندن این گنجینه ایرانی نقش ارزنده‌ای ایفا کرده است

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی در دیدار با جواد صفی‌نژاد، پژوهشگر پیشکسوت تاریخ و جغرافیای انسانی ایران از چندین دهه خدمات ارزنده وی به کشور، در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، مردم‌شناسی عشایر و جامعه‌شناسی روستایی ایران تقدیر کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ادامه دیدارهای دکتر محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی با پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان پیشکسوت ایرانی، وی با دکتر جواد صفی‌نژاد، استاد پیشکسوت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از اعضای گروه پژوهشگران پیشین بنیاد ایران‌شناسی دیدار کرد.

در این جلسه، دکتر سیده راضیه یاسینی، معاون پژوهشی بنیاد، فضل‌الله سرزعیم، معاون اداری- مالی بنیاد و دکتر عبدالله بیچرانلو، دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه تهران، رئیس بنیاد را همراهی کرده و ضمن حضور در منزل استاد صفی‌نژاد، «کاشف بُنه»، از چندین دهه خدمات ارزنده وی به کشور، در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا و علوم اجتماعی (مردم‌شناسی عشایر و جامعه‌شناسی روستایی) ایران، تقدیر کردند.

در این گفت‌وگوی صمیمانه، صفی‌نژاد با اشاره به چاپ اطلس «وصف خلیج فارس در نقشه‌های تاریخی» در سال ۱۳۸۷ و در زمان ریاست مرحوم دکتر حبیبی در بنیاد ایران‌شناسی، اعمال برخی اصلاحات در این کتاب را ضروری و چاپ مجدد آن را مفید دانسته و برای راهنمایی در مورد اصلاحات لازم در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرد که تدوین و نگارش این اطلس با همراهی دکتر حبیبی و دکتر گنجی صورت پذیرفته است. از نگاه وی، دکتر گنجی همچون بلخی و نجیب بکران، یکی از پنج جغرافی‌دان طراز اول در قلمرو اسلامی، از ابتدا تا به امروز و صاحب نظریه و فرضیه‌هایی درباره جغرافیا است. دکتر صفی‌نژاد پیشتر آراء و نظریات دکتر گنجی در زمینه جغرافیا را در قالب کتابی ارائه کرده است.

دکتر صفی‌نژاد از میان کتاب‌هایی که تاکنون به چاپ رسانده، به کتاب «بُنه؛ نظام‌های زراعتی سنتی در ایران» اشاره کرد که اکنون با انجام اصلاحات لازم و افزودن نقدهایی که توسط افراد مختلف از جمله مرحوم ایرج افشار به آن وارد شده، آماده چاپ مجدد است.

کتاب دیگری با موضوع قوم لُر و مجموعه تحقیقی در خصوص میراث مکتوب جغرافیا در ایران باستان نیز از دیگر آثاری بودند که وی برای انتشار آنها در همکاری با بنیاد ایران‌شناسی، اعلام آمادگی کرد.

همچنین صفی‌نژاد در این دیدار تلاش‌های ارزنده برای تدوین و انتشار کتاب «شهرری، بررسی درونی جامعه انسانی از قاجار تا جمهوری اسلامی» را شرح داد. این کتاب که نگاه جامعی به زیستِ مردم شهر ری دارد و شامل اسناد و نقشه‌های مختلف در خصوص شهر ری است، در ضمن سال‌های طولانی جمع‌آوری و اخیراً به تالیف نهایی رسیده و قرار است به‌زودی منتشر شود.

در این دیدار، دکتر محمدحسین رجبی، ‏ ضمن اشاره به خدمات ارزشمند علمی دکتر صفی‌نژاد در زمینه تاریخ، جغرافیا و علوم اجتماعی ایران، در چندین دهه، با اشاره به کتاب تحقیقی ایشان: «کاریز در ایران و شیوه‌های سنتی بهره‌گیری از آن» بیان کرد: یکی از نمادهای پیشرفت علم در ایران، ساخت کاریز و قنات است و استاد صفی‌نژاد با کتاب خود، در شناساندن این گنجینه ایرانی به جامعه علمی کشور، نقش ارزنده‌ای ایفا کرده‌‬ است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی همچنین آمادگی بنیاد را برای چاپ و انتشار یا تجدید چاپ آثار علمی دکتر صفی‌نژاد اعلام کرد.

در پایان این دیدار صمیمانه، دکتر رجبی دوانی هدیه‌ای را به رسم یادبود و به پاس سال‌ها خدمت ارزنده علمی استاد صفی‌نژاد به ایران‌زمین به ایشان اهدا کردند.

بنیاد ایران‌شناسی در نظر دارد در هفته پژوهش، از یک عمر تلاش دکتر صفی‌نژاد در حوزه ایران‌شناسی تقدیر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها