یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کانون خانواده بهترین محل ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

کردستان - نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به ترویج مطالعه به شکل خانوادگی گفت: کانون خانواده می‌تواند بهترین محل ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی یک‌شنبه در ویژه برنامه «بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی امام خامنه ای (مدظله العالی) سنندج اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو نهاد تأثیرگذار در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتابخوانی تاکنون اقدامات خوبی را انجام داده‌اند، ادامه داد: برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند کارهای عمقی و ریشه‌ای هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان شرط اول برای ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه را خود افراد عنوان کرد و افزود: اول خود کتابداران، مسئولان و صاحب نظران جامعه باید کتابخوان باشند تا سایر اقشار جامعه هم از آنها تأثیر بپذیرند.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه در حال حاضر مقوله مطالعه در جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی ما به صرف خواندن کتب درسی خلاصه شده است، گفت: حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار نفر جمعیت استان کردستان است که از این تعداد فقط ۴۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و این رقم پایینی است.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها به تدریج جامعه را کتابخوان می‌کند، ادامه داد: ترویج مطالعه به شکل خانوادگی نیز امری بسیار مؤثر است و کانون خانواده می‌تواند بهترین محل ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان خواستار ترویج فرهنگ اهدای کتاب در جامعه شد و گفت: تلاش کنیم این فرهنگ نهادینه شود که کتاب‌هایی ارزشمندی که در خانه‌ها و قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد به افراد دوستدار کتاب اهدا شود.

حجت الاسلام پورذهبی، داشتن رفتار علاقه‌مندانه نسبت به مطالعه کتاب، کتاب شناسی، هدایت و معرفی نوجوانان و جوانان به سمت کتاب‌های ارزشمند و عمق بخشی به فعالیت‌های حوزه کتاب را از مسائل حائز اهمیت در ترویج فرهنگ مطالعه برشمرئد و تاکید کرد: کتابداران، کتابخوانان و والدین می‌توانند در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کنند.

نگاه تحولی دولت سیزدهم به توسعه فرهنگ کتابخوانی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در ابتدای این مراسم با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونسیتی در فلسطین اظهار کرد: امروز بشریت شاهد فجیع‌ترین نسل‌کشی در غزه و فلسطین است.

معصومه حسنی خونسار با اشاره به تغییر نگاه به کتابخانه‌های عمومی، افزود: امروز کتابخانه‌ها از فعالیت صرف عضویت و امانت کتاب فراتر رفته و مسائلی چون خانواده محوری، مهارت افزایی، توانمندسازی و ارائه خدمات به عموم مردم از جمله کارکردهای کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود.

وی تغییر این نگاه را موجب تغییر جایگاه کتابخانه‌های عمومی و شناخته‌تر شدن کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: نگاه دولت مردمی، اهتمام به پویایی نهضت خواندن و توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه است و نگاه تحولی دولت سیزدهم به توسعه فرهنگ کتابخوانی و تحقق شعار برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی آسان به کتاب و کتابخوانی توسعه یافته است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در ادامه با اشاره به فعالیت ۵۴ باب کتابخانه عمومی نهادی و ۲۸ باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان، گفت: هم اکنون نزدیک به ۵۰ هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

حسنی خونسار تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را بالغ بر ۸۹۰ هزار نسخه ذکر کرد و بیان داشت: در یک سال گذشته، ۳۷ هزار نسخه کتاب توسط مردم و سازمان ها به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی زیربنای کتابخانه های عمومی کردستان را ۲۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع ذکر کرد و افزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری استان کردستان کتابخانه عمومی نایسر سنندج افتتاح و آماده خدمت‌رسانی به علاقمندان در این شهرک شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان در پایان خواستار مشارکت عموم مردم در برنامه‌های کتاب و کتابخوانی شد و یادآوری کرد: برپایی موکب حسینی در مرز باشماق مریوان و شهرستان‌های کامیاران و دیواندره، برپایی غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی در ویژه برنامه امت احمد در هفته وحدت، برگزاری نشست‌های کتابخوانی، جلسات رونمایی از کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مناسبت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های این نهاد در سال جاری بوده است.

اختصاص ۱۷ میلیارد ریال برای توسعه کتابخانه‌های عمومی سنندج

فرماندار سنندج نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: افتخار می‌کنیم، پیرو دینی هستیم که برخلاف سایر ادیان، معجزه پیامبر آن کتاب بوده است و این مهم اهمیت کتاب و کتابخوانی را در جامعه اسلامی می‌رساند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج با بیان اینکه پیامبر خود اولین پرچمدار کتاب بود و کتاب را برای بشریت به ارمغان آورد، افزود: کتاب جایگاه والایی در جامعه دارد و هیچ چیزی جایگزین کتاب نمی‌شود.

حسن عسگری، با اظهار تأسف از بسنده کردن افراد به مطالعه در فضای مجازی گفت: این مسئله پشت‌بند علمی ندارد و باعث کسادی بازار کتاب و کتابخوانی شده است که می‌طلبد با ترویج فرهنگ کتابخوانی جامعه را به توسعه فرهنگی پیش ببریم.

وی توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه را نیازمند همت همگانی دانست و افزود: پرداختن به این مهم یک وظیفه عمومی است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

فرماندار سنندج با بیان اینکه در سرانه مطالعه با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم، عنوان کرد: آموزش و پرورش رسالت خطیری در این زمینه دارد و کودکان باید از دوره دانش‌آموزی در مدارس با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا شوند.

عسگری اضافه کرد: در حال حاضر هفت کتابخانه مشارکتی در سنندج فعال هست و تعداد کتابخانه‌های روستایی این شهرستان نیز به ۶ باب می‌رسد که توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در روستاها به عنوان یک ضرورت فرهنگی مورد توجه است که این مهم نیازمند همت خیرین است.

وی یادآوری کرد: با پرداخت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی توسط مجموعه شهرداری و شورای شهر سنندج در سال جاری و اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای توسعه کتابخانه‌های سنندج، تلاش می‌کنیم بتوانیم گام مثبتی در این راستا برداریم.

در ادامه این مراسم از ۱۵ نفر در حوزه‌های پیشکسوت نمونه، مسئول نمونه نهادی، کتابداران نمونه نهادی، کتابخانه نمونه نهادی، خدمتگزار نمونه، کتابدار و مسئول نمونه مشارکتی، کتابخانه نمونه مشارکتی و ۵ نفر برگزیده حوزه کتابخوانان استان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها