سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
«با قصه لبخند بسازیم» قصه‌گویان پارسی را فراخواند

فارس- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس از قصه‌گویان برای شرکت در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم» دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس ظهر سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: ربع قرن از عمر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی می‌گذرد و در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به این رویداد شده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کرده است، افزود: رویکرد تربیتی جشنواره و پرورش کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته خواجه‌نژادیان، احیاء سنت قصه‌گویی در کانون توجه مردم قرار گرفته است و تلاشی که کانون می‌کند برای این است که سنت قصه‌گویی ایران را ثبت جهانی کند.

وی افزود: قصه در دنیا ابزار اصلاح است و تغییر و تحولات هویتی به وسیله این ابزار انجام می‌گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس با اشاره به اینکه قصه‌گویی در ایران جایگاه سنتی دارد، ادامه داد: در مراکز کانون و مدارس ابتدایی به خاطر اینکه در کتاب‌های درسی از این ابزار استفاده شده معلمان برای انتقال مفاهیم از این ابزار استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد که کانون پرورش فکری در چند سال اخیر بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به جشنواره یادشده افزوده است تا این سنت پایدار بماند. زیرا این جشنواره تلاش می‌کند قصه‌های کهن را از گنجینه‌ها و پستوها بیرون بکشد و با ابزارهای نوین از جمله فصای مجازی به کودکان و نوجوانان ارایه کند. 

خواجه‌نژادیان با یادآوری اینکه رویکرد جدید جشنواره در این دوره به لبخند است، افزود: شعار این دوره جشنواره قصه‌گویی «با قصه لبخند بسازیم» است.

وی از ایجاد بخش ویژه قصه‌گویی با موصوع خنده و قصه‌های کسب‌وکار در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد و افزود: قصه‌گویی دینی و قرآنی در شیوه‌نامه جشنواره قرار گرفته است.

موصوع سردار سلیمانی از مواردی بود که خواجه‌نژادیان به آن در جشنواره به طور ویژه اشاره کرد و گفت: جایزه ویژه این بخش به آثار برگزیده اهدا می‌شود. همچنین جایزه جهانی قصه‌گویی امسال برای نخستین بار در این رویداد اهدا می‌شود.

مژده دستوری معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در ادامه این نشست به تشریح بخش‌های مختلف این جشنواره پرداخت.

دستوری مردمی‌سازی قصه‌گویی را مهمترین رویکرد این جشنواره عنوان کرد و افزود: جایزه منحصربه‌فرد به انتخاب داوران به قصه‌گویان بین‌المللی اهدا می‌شود.

به گفته او، ۵ اجرا که در بخش استانی جشنواره برگزیده شدند در اماکن عمومی و مساجد استان فارس به صحنه می‌رود.

دستوری خاطرنشان کرد که ثبت‌نام در جشنواره از چهار روز پیش آغاز شده است و دعوت می شود علاقه‌مندان کار را به روزهای پایانی موکول نکنند.

به گفته وی، در بخش ویدیوهای نود ثانیه این دوره باید روایت به شکل تک‌نفره باشد.

وی با بیان اینکه امسال بخش پادکست در جشنواره حذف شده است، عنوان کرد: قصه‌گویی از برنامه‌های شاخص کانون است و انجمن قصه‌گویی کانون در استان فارس در شهرستان‌ها و شیراز تشکیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها