شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
بررسی سیاست خارجی ایران از دوره صفویه تا پایان پهلوی اول

چاپ سوم کتاب «تاریخ سیاست خارجی ایران؛ از صفویه تا پایان پهلوی اول ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسی» تالیف روح‌الله رمضانی ترجمه مشترک روح‌الله اسلامی و زینب پزشکیان روی پیشخان کتابفروشی‌ها رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ سوم کتاب «تاریخ سیاست خارجی ایران؛ از صفویه تا پایان پهلوی اول ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسی» تالیف روح‌الله رمضانی با ترجمه مشترک روح‌الله اسلامی و زینب پزشکیان روانه بازار نشر شد. 

این کتاب اثری است پژوهشی و مستند که در کنار توصیف و تشریح نظام‌مند تاریخ سیاست خارجی ایران و همچنین تحلیل انتقادی آن، اسناد حائز اهمیت و حجم عظیمی از منابع قابل توجه را نیز مورد بررسی قرار داده است. مولف در دوازده فصل به بررسی سیاست خارجی ایران از دوره صفویه تا پایان پهلوی اول پرداخته است که فهرست سرفصل‌های کتاب عبارتند از: «تعامل میان وضعیت داخلی، محیط بیرونی و سیاست خارجی»، «اوضاع داخلی و خارجی، اتحادها و جنگ‌ها 1180 – 1236ه.ش»، «مسائل مرزی 1200- 1284ه.ش»، «سیاست خارجی اقتصادی»، «انقلاب مشروطه، مداخله خارجی و سیاست خارجی»، «اشغال خارجی، تفرقه داخلی و سیاست بی‌طرفی 1293- 1297»، «ناسیونالیسم، کمونیسم و سیاست خارجی 1296- 1299ه.ش».

سایر عناوین فصل‌های کتاب شامل این سرتیترهاست: «روی کار آمدن رضاشاه و سیاست خارجی»، «مبارزه رضاشاه با اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی 1304- 1320»، «منازعات رضاشاه با بریتانیا 1304- 1320»، «سیاست همسایه خوب رضاشاه 1304- 1320ه.ش» و «سیاست قدرت سوم رضاشاه و اعلامیه بی‌طرفی 1304- 1320ه.ش».

در فصل نخست این اثر، تعاملات میان شرایط داخلی، محیط بیرون و سیاست‌های خارجی تحت بررسی قرار گرفته و سپس در فصل دوم، اوضاع داخلی و خارجی در کنار اتحادهای صورت گرفته و جنگ‌هایی که رخ داده، زیر ذره‌بین رفته است. فصل سوم به مسائل مرزی با سرزمین‌های عثمانی، روسیه و افغانستان پرداخته و فصل چهار، اشاره‌ای مختصر به سیاست‌های خارجی اقتصادی داشته است. در فصل پنجم نوبت به انقلاب مشروطه و مداخلات و سیاست‌های خارجی می‌رسد و فصل ششم، بحث اشغال، تفرقه و سیاست بی‌طرفانه را بررسی می‌کند. در سایر فصل‌های کتاب از فصل هفت تا دوازده به مسائلی همچون ناسیونالیسم، کمونیسم، روی کار آمدن رضاشاه و منازعاتش با اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا و بسیاری از موارد دیگر پرداخته شده است.

نشر نی چاپ سوم کتاب «تاریخ سیاست خارجی ایران؛ از صفویه تا پایان پهلوی اول ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسی» تالیف روح‌الله رمضانی با ترجمه مشترک روح‌الله اسلامی و زینب پزشکیان را در 373 به بهای 290 هزار تومان روانه بازار نشر کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها