علیرضا شفیعینسب، مترجم کتاب «عروس» در بیان ویژگیهای داستانهای لارنس گفت: لارنس به درونیات شخصیتهایش بهای زیادی میدهد و پرداختن مناسب به روابط انسانی گوناگون از دیگر ویژگیهای داستانهای اوست.
شفیعینسب با تاکید بر اهمیت روابط انسانی در آثار دی.اچ. لارنس گفت: لارنس این روابط را با همه پیچیدگیها و ظرافتهایش به تصویر میکشد و موضوعاتی همچون عشق، نفرت یا صمیمیت را به شکلی حقیقی و ملموس بیان میکند. او در آثارش نشان میدهد که با جامعه و شخصیتهای مختلف آن و سازوکارهای اجتماعی بهخوبی آشناست.
این مترجم سپس به مشکلات ترجمه کتاب عروس پرداخت و بر تفاوت بسیار زیاد زبان محلی استفاده شده در اثر با زبان انگلیسی معیار تأکید کرد.
انوش دلاوری، منتقد و مجری نشست ایوان چهارم، نیز در سخنانی عنوان کرد: اهمیت اثری همچون عروس لارنس با شخصیتها و قهرمانانی از میان کارگران معدن زغالسنگ در چنین لحظهای نمود پیدا میکند که ما صد و اندی سال پس از این داستان، همچنان میبینیم که کارگران معادن در سرتاسر جهان در چه وضعیت سختی درحال کارند و جانشان را هنگام کار از دست میدهند.
مهام میقانی، نویسنده و منتقد ادبی نیز در سخنانی با تأکید بر زندگی لارنس و زمانه او گفت: لارنس از خانوادهای از طبقه کارگر برخاسته و بهخوبی با زندگی این قشر از جامعه آشنا بوده است. لارنس را میتوان متولی ادبی کارگران زغالسنگ دانست. معادن زغالسنگ و کارگران آن و مسائلی همچون اعتصابات آنان، نقش مهمی در تاریخ انگلستان داشته، ولی زندگی این قشر بازتاب مناسبی در ادبیات این کشور نیافته است. این کارگران در مقایسه با کارگران کارخانهها، مثل کارگران نساجی، شرایط بسیار نامناسبی داشتهاند و از نظر اقتصادی در فشار بیشتری بوده و نادیده گرفته شدهاند. از نظر ادبی نیز قرن بیستم، از رمانهای حجیم رئالیسم قرن نوزدهم فاصله گرفته و به سمت ادبیات مدرن و داستانهای جریان سیال ذهن رفته بود.
وی افزود: با اینکه لارنس پیرامون زندگی و زیست کارگران کارهای مهمی در ادبیات انجام داده، اما نمیتوان او را در زمره نویسندگان تئاتر کارگری دانست، در معنای آن گونهای که در شوروی ظهور کرده و از طریق آلمان وارد انگلستان شده بود. درواقع لارنس درطول زندگی ادبیاش گاهی گرایشهایی لیبرال نیز از خود نشان میداد و در یک چهارچوب دقیق قرار نمیگیرد.
در ادامه نشست، محمد مالجو، اقتصاددان، پژوهشگر و مترجم، به مقایسه دو نهاد خانواده و محیط کار سرمایهدارانه در نمایشنامه عروس نوشته لارنس پرداخت.
مالجو با اشاره به بحث انواع روابط انسانی به عنوان موضوع محوری این نمایشنامه و تنوع بسیار روابط در متن، گفت: 22 نوع رابطه خانوادگی و 23 نوع رابطه در محیط کار در «عروس» وجود دارند و میزان اهمیت این روابط در نزد لارنس را نشان میدهند.
این اقتصاددان با بیان اینکه یکی از نقاط اوج «عروس»، لحظات آمادگی کارگران معدن برای دست زدن به اعتصاب است، افزود: ترس اصلی کارگران این است که کارفرما دست به استفاده از کارگران اعتصابشکن بزند که در این صورت با اعتصاب کارگران قدیمی، کار از حرکت بازنمیایستد و اعتصاب بینتیجه میماند. درگیر شدن کارگران قدیمی با کارگران اعتصابشکن آن راهحلی است که به ذهن شخصیتهای داستان میرسد و این درحالیست که بهطور موازی، زنی نیز در خانه قصد دارد وظایف خانه را رها کند تا کارهای خانه لنگ بماند و شوهرش نیز او را تهدید میکند در این صورت زنی دیگر را استخدام خواهد کرد تا به کارهای خانه رسیدگی کند. در چنین قیاسی است که لارنس همزمان موضوع روابط قدرت در محل کار و خانه، کارگر و کارفرما و کار خانگی و مسئله قدرت چانهزنی کارگران در سطوح مختلف را مطح کرده و در آنها کنکاش میکند.
نظر شما