شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
نمایش بزرگ «محراب چه گودال نمازی شده» روی صحنه رفت

هرمزگان- نمایش بزرگ «محراب چه گودال نمازی شده است» بر اساس آثار و مکتوبات واقعه کربلا و خرمشهر در بندرعباس روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، «محراب چه گودال نمازی شده است» نگاه نو به محرم، واقعه عاشورا و خرمشهر و تعزیه است که باید دید، درس گرفت و درک کرد. هنر سحر انگیز نمایش، نفس را در سینه‌ها حبس می‌کند. شامگاه آدینه دهم شهریور ماه، فرهنگسرای آوینی بندرعباس، میزبان نمایش بزرگ «محراب چه گودال نمازی شده است» بود.

در حاشیه هنر

محمد علی قویدل فرد، بازیگر پیشکسوت با محاسن سپید و جامه تیره‌ای، در زیر نور سبز کم رمق صحنه، به مناجات با ذات لایزال پروردگار ایستاده بود. اقامه نماز مغرب و عشا عاشقانه این معلم هنرمند، فضا را سرشار معنویت کرد. پس از راز و نیاز عاشقانه با معبود، در میانه سالن، در خلوت خویش، همدیگر را در آغوش کشیدیم و با بوسه پر حرارتش برشانه‌ام و خیرمقدم حماسی‌اش، حس قشنگی در وجودم خلق شد.

پیش از آغاز

انتشار نوای دلنشین مداحی«من ایرانمو تو عراقی، چه فراقی، چه فراقی؛ بگیر از دلم یه سراغی، چه فراقی چه فراقی ... کربلا واسم ضروریه حسین اربعین اوضاع چجوریه حسین» با نوای دلکش محمد حسین پویانفر، اتمسفر فضا را در آستانه اربعینی حسینی، کاملا حسینی کرد.


پرده نخست، کربلا

نورها خاموش شد، سکوت سالن را فرا گرفته بود. فقط سه نور سبز به صورت مورب، نور متزلزلی را روی صحنه منتشر می‌کرد. نمایش در هیئت عزاداری با یک تلفن و کشمکش لفظی همزمان دو مرد با تم انتقادی شروع می‌شود و با مواجهه دو زن خیلی زود به اوج می‌رسد و مخاطبش را میخکوب می‌کند. نقدی بر برخی بی‌ملاحظه‌گی‌های بعضی از هیئت‌های عزاداری و عدم التفات به یتیمان و نیازمندان می‌زند و رسالت انسانی ما را یادآور می‌شود.

نورپردازی نیز به دیده شدن این نمایش و تاکیدات آن مساعدت کم نظیری می‌کند. آوای موسیقی عود، صدای پر طنین دهل و آیین سنتی و عاشورایی چَک چَکو مخاطبش را به عصر عاشورا و به صحنه چکاچک و صدای برخورد شمشیرها می‌برد، آنجا که اتفاقات ناگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایشان افتاد و پیکر مطهرشان به خاک خون کشیده شد. نمایش پرده و پخش صحنه‌های کربلا، خرمشهر، غواصان، رزمندگان و شهدا و ...  در جنگ ۸ ساله تحمیلی نیز کار را کامل  می‌کرد.

پرده دوم، خرمشهر

هیچ جای شهر خرم نبود، خرمشهر خاک شهر شده بود. این صدا در سالن می‌پیچد. آژیر خطر، بمب و شلیک توپ فضای فاجعه بار خرمشهر در نخستین روز حمله را تداعی می‌کند. نمایش با محوریت پرستار وفاداری به نام‌ سمیه و سرباز میهن پرستی به نام قاسم از بندرعباس دنبال می‌شود.

آنجا که این دو سرباز وطن پرست تا آخرین لحظه می‌ایستند و جان خویش را فدای خاک سرزمینشان می‌کنند.

بازیگران و عوامل نمایش

محمد علی قویدل فرد، عبدالرضا بلوچی نژاد، هومان محسن زاده، شیما اکبری، سمیه زارعی، رضا رمضانپور، الهه دیلم صالحی، محمدرضا قاسمی و مرتضی نقیبی، بازیگران این نمایش هستند.

نمایش بزرگ محراب چه گودال نمازی شده است به قلم و کارگردانی رضا جوشعار و تهیه کنندگی فرید خرمی از هشتم تا  هجدهم شهریورماه ۱۴۰۲ هرشب در دو سانس، از ساعت ۱۹:۳۰ الي۲۰:۳۰ و از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ در سالن شهيد آويني بندرعباس در انتهای بلوار ساحلی به روی صحنه می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها